متن سرود ملی ایران از گذشته تا امروز + فایل صوتی


کشور عزیز ما ایران در طول تاریخ معاصر خود دارای چندین سرود ملی بوده است که هرکدام برای یک دوره زمانی خاص بوده است. اولین سرود ملی ایران به دوران ناصرالدین شاه برمی گردد. در دوره پهلوی چندین سرود ملی وجود داشت، اما محمدرضا شاه پس از آزادی پدرش از حکومت، سرود ملی اصلی را به سرود شاهنشاهی تغییر داد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دو سرود ملی به دلیل بلندی که داشتند رواج یافت و سرود ملی کنونی جای خود را به سرودی به نام «مهر خاوران» داد.

سرود ملی ایران آهنگی است که در مراسم رسمی، یادبودها، مسابقات ورزشی و دیگر مناسبت های رسمی ایران اجرا یا نواخته می شود. سرود ملی ایران در دوره های مختلف قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی دستخوش تغییرات زیادی شده است.

سرود ملی ایران از گذشته تا امروز

سرود ملی ایران از دوره قاجاریه روند جالبی را طی کرده است. ایران دارای پنج سرود ملی است که هر کدام بر اساس رویدادها و ماجراها ساخته شده و سپس سرود دیگری جایگزین شده است. مهر خاوران آخرین سرود ملی ایران است که از سال ۱۳۷۱ رسمیت یافته است.

اولین بار در قرن هجدهم، نوزدهم و بیستم بود که دولت های ملی پدید آمدند و از همان ابتدا ایجاد و انتشار سرود ملی را در دستور کار قرار دادند و آن را در اجتماعی، سیاسی، ورزشی و هر سازمان رسمی دیگر قرائت یا پخش کردند. این عمل هنوز هم وجود دارد.

تاریخچه و سرنوشت سرود ملی ایران از آغاز تا به امروز

تاریخ و سرنوشت سرود ملی ایران

ایران در طول تاریخ معاصر خود دارای پنج سرود ملی بوده است که اولین سرود مربوط به دوره ناصرالدین شاه است. واضحتر این است که تاریخچه سرود ملی ایران به دوران قاجار می رسد. در دوره پهلوی دو سرود داشتیم که محمدرضا شاه پس از برکناری پدرش از حکومت، سرود ملی را به سرود شاهنشاهی تغییر داد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی دو سرود ملی داریم که سرود اولی به دلیل طولانی بودن تغییر کرده و سرود فعلی جایگزین آن شده است.

در زمان ناصرالدین شاه قاجار، سرود ملی رایج شد، هر چند به آن سرود ملی نمی گفتند. این سرود که توسط آلفرد لمور فرانسوی ساخته شد، نوعی راهپیمایی بود که به «سلام شاهی» معروف بود. راهپیمایی مذکور در زمان سلطنت مظفرالدین شاه برگزار شد و به همین ترتیب حفظ شد.

اولین سرود ملی ایران

اولین سرود ملی ایران

عوام سرود ملی دوران ناصرالدین شاه را با نام «جاوید وطن» یا «ایران جوان» می شناسند که به «وطن و هستی من» نیز معروف است. در سال 1383 بیوگرافی بیژن ترقی با آهنگ جدید «ایران جوان» ساخته سیاوش بیضایی نوشته شد. این اثر برای اولین بار توسط ارکستر ملل به رهبری پیمان سلطانی و خوانندگی سالار عقیلی اجرا شد. شهرام ناظری نیز در سال ۱۳۹۴ این اثر را بازخوانی کرد.

مربوط به دوره قاجاریه است که توسط مسیو لومر فرانسوی (نوازندگان نظامی اعزامی به ایران در دوره قاجار) سروده شده است. این آهنگ برای پیانو سروده شد و یک بار در زمان ورود مظفرالدین شاه قاجار در حضور وی در پاریس اجرا شد و اجرای آن توسط ارکستر ملل اولین اجرای رسمی و ارکسترال آن بود. آهنگسازی و اجرای آن خواننده است.

نام جاوید وطن
صبح امید برای وطن

خودت را در آسمان نشان بده
مثل مهر ابدی

تو وطن من هستی
اشتیاق من

خودت را در آسمان نشان بده
مثل مهر ابدی

حرف من را بشنو
من هم آهنگ تو هستم

تمام روح و جسمم
وطن من، وطن من، وطن من

حرف های مرا بشنو
که من باغبان این علف هستم

تمام روح و جسمم
وطن من، وطن من، وطن من

همه با همین نام
به تفاوت هر رنگ و زبان

همه زنان شاد و شاد
قدرت ایران جوان

قدرت ایران جوان
قدرت ایران جوان

فایل صوتی اولین سرود ملی ایران: نعم جاوید وطن با صدای شهرام ناظری


سرود شاهنشاهی ایران

نام سرود ملی ایران در زمان سلطنت سلسله پهلوی است. این سرود تا پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی رژیم شاهنشاهی سرود ملی ایران بود.

زنده باد امپراطور ما
پای سرزمین فرش جاویدان،

کز پهلوی به مالکیت ایران درآمد.
زهد باستانی 100% بهتر

شما توسط دشمنان ناراحت شدید،
ایران در سایه او احساس راحتی می کند.

ایرانی ها همیشه شاد هستند.

  • سرود پرچم ایران

ای خورشید پرچم ایران بر این جهان می درخشد
یادگاری از آن روزگاری که بر هر مرزی صاعقه تیغی بر تو متبرک شد

ما در سایه تو می میریم، به دست دشمنان می میریم
ما وارث مال هستیم، ما همیشه از دل و جان وطن را می خواهیم

  • سرود ملی ایران

ما پیرو حق بودیم و هستیم، هرگز از دنیا چیزی جز حق نخواهیم خواست
ما کشور را در برابر دشمن حفظ می کنیم

ما پیرو اعمال نیک هستیم و با اندیشه نیک روشن شده ایم
روحشنده، جایگاه فضیلت های معروف ایران زمین شد

هی ایران آهنگ”

«ای ایران» آهنگی است که در اولین سال پس از انقلاب اسلامی (از سال 1357 تا 1358) محبوبیت زیادی داشت و به عنوان سرود ملی ایران خوانده و اجرا شد. شاعر این اثر ماندگار حسن گل گلاب و آهنگساز آن روح الله خالگی است.

یک شعر و سرود ایرانی، ای مرز پر گهر هرگز سرود ملی ایران نبوده است، اما به گفته کارشناسان و منتقدان، مهمترین سرود میهنی ماست و به همین دلیل سرود ملی کشور محسوب می شود. سرود «ای ایران» تا زمانی که صادق قطب زاده ریاست صدا و سیما را بر عهده گرفت به طور مستمر پخش می شد اما پس از مدتی توقیف شد.

ای ایران، ای مرز پر از خانه
غبار سرچشمه هنر است

دور از تو فکر کن
پیوسته و برای همیشه

آه، دشمن من آهن است
جانم را فدای خاک پاک وطنم می کنم

عشق تو پیشه من شده
افکار من از شما دور نیست

به نظر شما ارزش زندگی ما چیست؟
زنده باد سرزمین ما ایرانیان

سنگ کوه سنگی قیمتی است
خاک دشت تو بهتر از طلاست

از دل چه کسی می توانم عشق تو را ترک کنم؟
بگذار تو را بی محبت صدا کنم

به … چرخش جهان و به دور آسمان
نور الهی همیشه راهنمای ماست

عشق تو پیشه من شده
فکر من دور از تو نیست

به نظر شما ارزش زندگی ما چیست؟
زنده باد سرزمین ما ایرانیان

ایران بهشت ​​من
سرنوشت من از تو روشن است

اگر آتش بر تن من بیفتد
چیزی جز عشق تو در دلم نیست

دلم پر از آب و خاک و مهر تو بود
اگر ترکم کنی چه بر سر دلم می آید؟

به خاطر عشق تو این حرفه من شد
فکر من دور از تو نیست

به نظر شما ارزش زندگی ما چیست؟
زنده باد سرزمین ما ایرانیان

فایل صوتی آهنگ ای ایران با صدای استاد بنان

«ای ایران» و اجراهای دیگر

شیوه اجرای «ای ایران» که نسخه اصلی آن کمیاب است، به یک نسخه محدود نمی شود. زنده یاد غلامحسین بنان ترانه «ای ایران» را در اواخر دهه سی و اوایل دهه چهل در برنامه «گلها» خواند. در سال 1350 اپرای رادیویی این سرود با همکاری ارکستر رادیو و تلویزیون ملی ایران به رهبری فرهاد فاخرالدینی و خوانندگی اسفندیار قره باغی ضبط شد. دو اجرای دیگر از این اثر با صدای حسین سرشار و رشید وطن دوست در حال اجراست.

«ای ایران» را می توان یکی از ماندگارترین آثار میهنی دانست زیرا بیش از شش دهه است که در ذهن مردم باقی مانده است. شاید به همین دلیل بود که دولت های بعد از انقلاب به این کار توجه کردند. «ای ایران» در دوران دفاع مقدس خوانده می شد. البته لازم به ذکر است که این اثر کامل در دوره های مختلف سیاسی با تغییراتی در شعر بر اساس وقایع روز بازخوانی شد.

اولین سرود ملی ایران پس از انقلاب

«پاینده بدای ایران» اولین سرود ملی پس از انقلاب بود که از سال 1358 تا 1371 مورد توجه قرار گرفت و در سال 1358 ابوالقاسم خبات (شاعر ادبی و طنزپرداز) شعر این اثر ملی را سرود و محمد بیگلری پور موسیقی و تمامی آن را ساخت. در ستایش انقلاب، مقاومت و مبارزه است.

جمهوری اسلامی تأسیس شد
که هم دین و هم دنیا را به ما می دهد

از زمان انقلاب ایران
کاخ ظلم کثیف شده

تصویر آینده ما
نقش ما مراد است

قدرت ماندگار ما،
ایمان و اتحاد ما

یاور ما دست خداست
او ما را در این نبرد رهبری می کند

در سایه قرآن جاوید
پاینده بادا ایران

آزادی گل در سرزمین ما
او از خون پاک ما شکوفا شد

ایران با این آهنگ ارسال کرد
درود بر رزمندگان وطن

دین جمهوری ما
پشت و پناه ماست

سود شجاعت ماست
آزادی و رفاه ما

عصر سپاه سخت بود
خورشید بخت ما طلوع کرد

در سایه قرآن جاوید
پاینده بادا ایران

فایل صوتی اولین سرود ملی ایران پس از انقلاب

آهنگ مهر خاوران

آهنگ مهر خاوران.

در سال ۱۳۷۱ سرود «پاینده بدای ایران» کنار گذاشته شد و سرود «مهرخواران» جایگزین آن شد که تا به امروز سرود ملی کشور است. یکی از دلایل تغییر سرود ملی در سال های بعد طولانی بودن سرود پاینده بادا ایران است. شعر سرود ملی «مهر خاوران» سروده سعید باقری و آهنگسازی حسن ریاحی است.

سعید باقری که کتاب های «زمزمه های جنون»، «شیر مروز» و «مدیرباش، رئیس» را در کارنامه خود دارد. در اوایل دهه 70 مدیرکل مرکز موسیقی و سرودهای صدا و سیما بود و سپس مسئولیت های دیگری را بر عهده گرفت. حسن ریاحی همچنین آهنگساز و نوازنده ای است که در دهه 60 مدیر گروه موسیقی اداره کل فرهنگ و هنر شیراز بود و سپس مرکز موسیقی سازمان صدا و سیما را اداره می کرد. از دیگر مسئولیت های وی می توان به مدیریت هنرستان آواز «رودکی»، مدیریت گروه موسیقی دانشکده صدا و سیما و مدیریت انجمن آهنگسازان جوان رادیو و تلویزیون اشاره کرد. نمایشنامه «در راه» یکی از آثار معروف حسن ریاحی است.

بیت سرود جمهوری اسلامی ایران به مدت 59 ثانیه به شرح زیر است:

سر از افق
مهر شرق
نوری که مؤمنان می بینند

باخمن ستون ایمان ماست
پیام شما، من دارم
استقلال، آزادی، نقش روح ما

شهدا در گوش زمان، فریاد تو
پیوسته و برای همیشه

جمهوری اسلامی ایران

فایل صوتی سرود مهر خاوران

آخرین کلمه

همانطور که مشاهده کردید، ایران در طول تاریخ خود دارای سرودهای ملی متعددی بوده است که هر کدام مختص دوره زمانی خود بوده است. در این میان سرودهای ملی که در این مقاله به آنها اشاره کرده ایم، از سرودهای اصلی و نمادین ایران در این دوران هستند. این سرودهای نمادین نه تنها به ماندگارترین آثار ملی تبدیل شدند، بلکه می توان از برجسته ترین آثار در عرصه موسیقی ایرانی نیز نام برد.

در نهایت سرود «مهر خاوران» سرود ملی جمهوری اسلامی ایران است که دومین سرود پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا به امروز محسوب می شود. در رویدادهای داخلی و خارجی استفاده می شود.

نوشته‌های مشابه