سردرگمی اروپا در مورد تصمیم “ناراحت کننده” دادگاه لاهه – تکنوشو


به گزارش خبرآنلاین؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی به تشریح شرایط سخت کشورهای اروپایی پرداخته است، شرایطی که این کشورها تلاش می کنند همزمان به حمایت های خود از رژیم صهیونیستی ادامه دهند و به تعهدات قانونی خود در قبال دیوان کیفری بین المللی عمل کنند.

روز دوشنبه، کریم خان، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی، گفت این دادگاه به دنبال صدور حکم بازداشت برای افراد مرتبط با درگیری‌های اخیر در غزه، از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل است. این درخواست که به دلیل متهم شدن این مقامات به جنایت علیه بشریت درخواست شده بود، واکنش های بسیاری از جمله از سوی آمریکا را برانگیخت که به شدت با آن مخالفت کردند.

به گزارش ایسنا، دادستان این دادگاه نیز در نظر دارد برای برخی از رهبران حماس نیز احکام مشابهی صادر کند.

به گزارش رویترز، دادستان‌های دادگاه کیفری چندی پیش تصمیم خود را به برخی کشورها از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان اعلام کردند تا به آنها فرصت بیشتری برای تعیین موضع خود بدهند، اما بسیاری از این کشورها هنوز نمی‌دانند که آیا حکم صادر خواهد شد یا خیر. بازداشت صادر شد سران رژیم صهیونیستی چه موضعی بگیرند؟

کریم خان، دادستان ارشد دیوان کیفری بین المللی

یک مقام آلمانی که به دلیل حمایت هم زمان کشورش از رژیم صهیونیستی و دادگاه بین المللی کیفری نخواست نامش فاش شود، گفت: این موضوع از چند نظر ما را نگران می کند.

همچنین به گفته یک دیپلمات آلمانی، این اقدام دادگاه کیفری فشار سیاسی مضاعفی را بر برلین تحمیل می کند و تلاش های این کشور برای جلب حمایت آمریکا از دادگاه کیفری را تضعیف می کند.

آمریکا به شدت با تصمیم دادگاه کیفری مخالفت کرد و آن را توهین آمیز توصیف کرد. مقامات کاخ سفید و کنگره درباره «پاسخ مناسب» به اقدامات دادگاه کیفری بحث می کنند و یکی از گزینه های روی میز تحریم ها است.

تمامی 27 کشور عضو اتحادیه اروپا به دیوان کیفری بین المللی پیوسته اند و «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی این اتحادیه اخیراً اعلام کرده است که این کشورها موظف به تبعیت از تصمیم دادگاه هستند.

یک منبع آگاه به رویترز گفت: انگلیس که از انتخاب کریم خان به عنوان دادستان دیوان کیفری بین‌المللی حمایت کرده بود، اکنون در تلاش است تا راهی برای منصرف کردن این دادگاه از صدور احکام “ناراحت کننده” علیه مقامات رژیم صهیونیستی بیابد.

دادستان دادگاه نیز پیشتر گزارش داده بود که وی در جریان تحقیقات خود بارها مورد تهدید قرار گرفته و یکی از مقامات برجسته غربی به وی گفته است که هدف از تشکیل دادگاه کیفری بین‌المللی تحقیق از آمریکا و متحدانش نبوده است!

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا روز سه شنبه در مجلس عوام گفت: این تصمیمات نه گروگان ها را آزاد می کند، نه به ارسال کمک های بشردوستانه به فلسطینی ها کمک می کند و نه منجر به آتش بس پایدار می شود. از سوی دیگر، از ابتدا گفته‌ایم که چون اسرائیل اساسنامه رم (الزام عضویت در دادگاه کیفری) را امضا نکرده است… این دادگاه در این زمینه صلاحیتی ندارد».

این ادعای کامرون توسط بسیاری از مقامات غربی از جمله رهبران ایالات متحده تکرار شد. رهبران غربی از حکم بازداشت دادگاه علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه حمایت کردند، در حالی که روسیه عضو دادگاه جنایی نیست و طبق استانداردهای غربی، دادگاه نیز فاقد صلاحیت قضایی در این منطقه است.

فلسطینی ها در رفح

وزیر امور خارجه ایتالیا نیز صدور همین حکم برای سران حماس و رژیم صهیونیستی را اشتباه دانست و آن را اقدامی «یهود ستیزانه» دانست. با این حال، یکی از مقامات وزارت خارجه ایتالیا به رویترز گفت که با توجه به اختلافات بین رهبران اروپایی در مورد دیوان کیفری بین‌المللی و موضوع فلسطین، بعید است اعضای اتحادیه اروپا واکنش مشابهی به رای دادگاه بین‌المللی کیفری نشان دهند.

وزیر امور خارجه ایرلند که امروز استقلال کشور فلسطین را به رسمیت شناخت، بر لزوم احترام به استقلال و بی طرفی دادگاه کیفری تاکید کرد و از سوی دیگر نخست وزیر جمهوری چک گفت که درخواست دادستان دادگاه برای صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو “نفرت انگیز و غیرقابل قبول” است.

فرانسه با تاکید بر لزوم احترام به قوانین بین المللی بشردوستانه و تلفات بزرگ جنگ غزه، حمایت خود را از تصمیم دادگاه، استقلال و مبارزه با مصونیت قضایی اعلام کرد.

معاون نخست وزیر اسپانیا که مانند ایرلند و نروژ امروز استقلال فلسطین را به رسمیت شناختند، در پیامی آنلاین از “خبر خوب” دادستان کل کشور استقبال کرد و نوشت: “قوانین بین المللی باید شامل وضعیت همه باشد. ما چندین ماه است که از تحقیقات (قضایی) درخواست حمایت کرده ایم.

یک منبع دولتی اسپانیا که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت که مادرید طبق قوانین اسپانیا و همکاری خود با پلیس بین‌المللی از حکم دادگاه تبعیت خواهد کرد.

آنتونی دورکین، کارشناس ارشد اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا، استدلال کرد که همه 124 عضو دیوان کیفری بین‌المللی باید از احکام آن تبعیت کنند و گفت که صدور این حکم می‌تواند سفر نتانیاهو و گالانت را محدود کند.

وی با اشاره به ادعای اروپا مبنی بر تبعیت و حمایت از دادگاه لاهه، گفت: اروپا نباید اقدامی انجام دهد که اقدامات دیوان را تضعیف کند یا این که کشورهای دموکراتیک فراتر از قانون هستند.

310310

نوشته‌های مشابه