تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه | معرفی 3 رشته محبوب برای تحصیل در ترکیه


کشور ترکیه یکی از مقاصد تحصیلی برای دانشجویان ایرانی است. دسترسی راحت و هزینه‌های مناسب برای تحصیل باعث می‌شوند دانشجویان ایرانی زیادی در دانشگاه‌های ترکیه تحصیل کنند. در این میان، برخی رشته‌ها به دلیل برخورداری از بازار کار بهتر، بیش از سایرین مورد استقبال قرار می‌گیرند.

تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه

جمهوری ترکیه از نظر پذیرش دانشجویان خارجی، در میان ۱۰ کشور برتر جهان قرار دارد. ترکیه علاوه بر آموزش در سطح جهانی، دارای جاذبه‌های فوق‌العاده، غذاهای لذیذ و فرهنگ جذابی است. موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد آن، فرصتی شگفت‌انگیز برای آشنایی با فرهنگ‌های شرقی و غربی است که به طور قابل‌توجهی بر این کشور تاثیر گذاشته‌اند.

در دانشگاه‌های ترکیه می‌توان در هر رشته‌ای تحصیل کرد؛ از مد و فشن گرفته تا رشته‌های مهندسی. با این حال، برخی رشته‌ها طرفداران بیشتری دارند. آشنایی با ۳ رشته محبوب برای تحصیل در ترکیه می‌تواند به تصمیم‌گیری کسانی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند، کمک کند. یکی از بهترین موسسات مهاجرتی با بیش از ۱۰ سال تجربه و همچنین ۱۰ هزار پرونده موفق، رویال مهاجرت است. به کمک وکلای این مجموعه می‌توانید رویای مهاجرتی خود را به واقعیت تبدیل کنید.

۱- معماری

معماری در صدر ۳ رشته محبوب برای تحصیل در ترکیه قرار دارد. ترکیه با داشتن تاریخ غنی در زمینه معماری، مملو از سازه‌های باشکوه، مساجد، قلعه‌ها، مکان‌های تاریخی و آثار باستانی است. این آثار نشان‌دهنده تاثیرات تمدن‌های اولیه و همچنین معماری بیزانسی، اسلامی و ایرانی هستند. معماران جزء پردرآمدترین و پرتقاضاترین متخصصان در ترکیه به‌حساب می‌آیند. به همین دلیل، ترکیه به مکانی ایده‌آل برای دانشجویان خارجی جهت تحصیل در رشته معماری تبدیل شده است.

رشته معماری مربوط به برنامه‌ریزی، طراحی و ساخت ساختمان‌ها با استفاده از آخرین فن‌آوری‌ها است. این رشته به طراحی شهری با تمرکز بر پایداری محیطی نیز توجه ویژه‌ای دارد. یک طراحی معماری موفق، اثری است که نه تنها الزامات عملکردی و زیبایی‌شناختی را برآورده می‌کند، بلکه به محیط‌زیست نیز احترام می‌گذارد و آن را حفظ می‌کند.

دانشگاه‌های متعددی در ترکیه چه در مقطع کارشناسی و چه در مقطع کارشناسی ارشد، برنامه‌های تحصیلی فوق‌العاده‌ای را برگزار می‌کنند. به دلیل اهمیت آموزش عملی برای دانشجویان معماری، دانشگاه‌های ترکیه تجربیات عملی را برای بالا بردن مهارت دانشجویان در اولویت قرار می‌دهند. دانشگاه‌ها می‌خواهند دانشجویان معماری، دانش نظری را در پروژه‌های واقعی به کار بگیرند.

با مهاجرت به ترکیه و تحصیل در رشته معماری، دانشجویان با نقشه‌های مهندسی، اصول طراحی، مصالح، فناوری ساخت‌وساز و مدیریت پروژه آشنا می‌شوند. علاوه بر این، دانشجویان تشویق می‌شوند پروژه‌های خود را در کارگاه‌ها و نمایشگاه‌های سازمان‌دهی شده به انجام برسانند.

۲- پزشکی

حوزه مراقبت‌های درمانی همواره یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در دانشگاه‌های جهان محسوب می‌شود. به همین دلیل، رشته پزشکی جزء ۳ رشته محبوب برای تحصیل در ترکیه قرار دارد. تقاضا برای تخصص‌های مختلف پزشکی، بسیار بالا است و دانشجویان زیادی علاقه دارند در این رشته تحصیل کنند.

ترکیه در حال حاضر، رشد قابل‌توجهی را در بخش پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی تجربه می‌کند. بیمارستان‌ها، استراحتگاه‌ها و مراکز پزشکی آن به مقاصد بین‌المللی مشهوری برای گردشگری پزشکی تبدیل شده‌اند. برخلاف تصورات قبلی، تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه نیازمند الزامات پیچیده‌ای نیست. به‌عنوان‌مثال، دانشجویان مشتاق پزشکی می‌توانند مدرک پزشکی را در دانشگاه‌های خصوصی سطح بالای ترکیه، بدون پرداخت هزینه‌های گزاف دنبال کنند.

رشته پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی، طیف گسترده‌ای از علوم و تخصص‌ها را در برمی‌گیرد که می‌توانید از بین آن‌ها، گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید. برخی از مهم‌ترین گزینه‌ها برای تحصیل در رشته پزشکی عبارت‌اند از:

  • طب انسانی و جراحی
  • دندانپزشکی
  • داروسازی
  • درمان طبیعی
  • پزشکی قانونی
  • پرستاری
  • تغذیه و رژیم غذایی
  • کاردرمانی
  • مامایی
  • گفتار و زبان درمانی
  • مهندسی ژنتیک و علم مولکولی

تحصیل پزشکی در ترکیه فرصتی استثنایی برای دانشجویان علاقه‌مند به این حوزه است.  علاوه بر دروس نظری، دانشجویان در برنامه‌های کاربردی در آزمایشگاه‌های پیشرفته، کلینیک‌های شبیه‌سازی‌شده و بیمارستان‌های مجهز به آخرین فن‌آوری‌ها شرکت می‌کنند. این تجربه، آموزش عملی ارزشمندی را قبل از فارغ‌التحصیلی در اختیار دانشجویان می‌گذارد.

پس از اتمام تحصیلات خود، فارغ‌التحصیلان گواهینامه‌های معتبر بین‌المللی دریافت می‌کنند که به آن‌ها امکان می‌دهد در سراسر جهان به طبابت بپردازند.

۳-  علوم کامپیوتر

سومین مورد از ۳ رشته محبوب برای تحصیل در ترکیه علوم کامپیوتر است. صنعت فناوری و کامپیوتر ترکیه به‌طور پیوسته در حال رشد است. به همین دلیل، علوم کامپیوتر یک رشته عالی برای تحصیل در ترکیه محسوب می‌شود.

وزارت علوم و فناوری ترکیه بودجه قابل‌توجهی برای حمایت از تحقیق و توسعه در علوم کامپیوتر و کاربردهای آن در زمینه‌های مختلف فراهم می‌کند. همچنین نرم‌افزار، بازی، تجارت الکترونیک و سایر شرکت‌های مرتبط با فناوری در کشور وجود دارند که می‌توانند زمینه‌های آموزشی خوبی برای دانشجویان، کارآموزان و فارغ‌التحصیلان علوم کامپیوتر باشند.

دانشجویان با مهاجرت به ترکیه و تحصیل در رشته کامپیوتر، آموزش‌های دقیقی را برای به‌کارگیری دانش خود از علوم، ریاضیات، مهندسی و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها می‌گذرانند. آن‌ها همچنین تحت آموزش‌های عملی مانند آزمون‌های آزمایشگاهی، تجزیه‌وتحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده، طراحی سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و … قرار می‌گیرند. برخی از گرایش‌های رشته علوم کامپیوتر عبارت‌اند از:

  • مهندسی نرم‌افزار
  • مهندسی رایانه
  • مهندسی مکاترونیک
  • علوم کامپیوتر
  • فناوری اطلاعات
  • هوش مصنوعی

دانشگاه‌ها برای آموزش این رشته‌های حیاتی، آزمایشگاه‌های کامپیوتری مجهز به فناوری پیشرفته و آزمایشگاه‌های مهندسی تخصصی را در نظر گرفته‌اند. علاوه بر این، بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه با شرکت‌های فناوری بین‌المللی به‌منظور ارتقای فرصت‌های آموزشی برای دانشجویان، قراردادهای همکاری منعقد می‌کنند. برای مهاجرت و تحصیل در ترکیه و دیگر کشورها می‌توانید با مراجعه به موسسه رویال مهاجرت موفقیت خود را تضمین کنید.

جمع‌بندی

ترکیه مقصدی عالی برای دانشجویانی است که به دنبال تحصیل باکیفیت در اروپا و تجربه فرهنگ منحصر به فرد این کشور هستند. چه بخواهید در رشته علوم کامپیوتر یا معماری تحصیل کنید، ترکیه به لطف موسسات برتر مجهز به امکانات پیشرفته و اساتید مجرب، منابع مناسب را در اختیار شما قرار می‌دهد. معماری، پزشکی و علوم کامپیوتر ۳ رشته محبوب برای تحصیل در ترکیه به‌حساب می‌آیند. چنانچه قصد مهاجرت دارید، می‌توانید از کارشناسان و وکلای زبده رویال مهاجرت مشاوره دریافت کنید.

سوالات متداول

  1. ۳ رشته محبوب برای تحصیل در ترکیه کدامند؟

رشته‌های معماری، پزشکی و علوم کامپیوتر ۳ رشته محبوب برای تحصیل در ترکیه به شمار می‌روند.

  1. در حوزه پزشکی در دانشگاه‌های ترکیه می‌توان در چه رشته‌هایی تحصیل کرد؟

رشته‌های مختلفی مانند طب انسانی و جراحی، دندانپزشکی، پزشکی قانونی، پرستاری و … در حوزه پزشکی و مراقبت‌های درمانی در ترکیه تدریس می‌شوند.

  1. چه گرایش‌هایی در حوزه علوم کامپیوتر در دانشگاه‌های ترکیه تدریس می‌شوند؟

از جمله گرایش‌های رشته علوم کامپیوتر می‌توان به مهندسی نرم‌افزار، مهندسی رایانه، مهندسی مکاترونیک، فناوری اطلاعات و  هوش مصنوعی اشاره کرد.

نوشته‌های مشابه