بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا 2023 (لیست جامع بهترین کشور) • سروش فردا


بررسی بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا

بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا مقصد مطلوب بسیاری از دانشجویان ایرانی است که با مهاجرت به این کشورها، از امکانات به‌روز و برترین اساتید جهان استفاده کنند. لیست بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا می‌توانند راهنمای دقیقی برای انتخاب یکی از برترین دانشگاه های پزشکی اروپا به علاقه‌مندان این رشته باشند تا همزمان با در نظر گرفتن شرایط خود، بهترین انتخاب را داشته باشند و از مزایای متعدد بهره‌مند شوند. به عنوان مثال انتخاب آگاهانه از میان بهترین دانشگاه ها در اروپا، بر عکس تصور عموم، می‌تواند تحصیل رایگان در بهترین کشور ها برای تحصیل پزشکی را همراه داشته باشد. ما در این مقاله با ارائه لیست بهترین دانشگاه های پزشکی در اروپا، در مورد هزینه ها و بورسیه های موجود در این کشورها صحبت خواهیم کرد. همراه ما باشید.

آدرس اینستاگرام موسسه سروش فردا: eurolife@ کلیک کنید.

در نظر داشته باشید مشاورین موسسه حقوقی سروش فردا ، همگی تعلیم کافی را برای پاسخگویی به سوالات شما دیده اند. می توانید پس از خواندن این مقاله با موسسه حقوقی سروش فردا تماس بگیرید و مشاوره کامل رایگان دریافت کنید.

همچنین می توانید سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ این مقاله نیز مطرح کنید تا توسط مشاورین ارشد موسسه به آنها پاسخ داده شود.

Oxford-news

1. رتبه بندی های جهانی بهترین دانشگاه‌ها

سالانه سایت‌ها و شرکت‌های زیادی در سراسر دنیا با بررسی امکانات و سطح علمی دانشگاه ها و فارغ‌التحصیلان آن‌ها، مقالات دانشجویان و اساتید و غیره به رتبه بندی دانشگاه های سراسر دنیا می‌پردازند. معروف‌ترین این‌ها، رنکینگ های جهانی QS، USNews و شانگهای هستند که مورد تایید بسیاری از دانشگاه های سراسر دنیا قرار گرفته‌اند. این سایت‌ها با همکاری گروه هایی از اساتید، دانشجویان و متخصصان امور آموزش و آمار، شاخص‌هایی را طراحی کرده‌اند که با استفاده از آن‌ها اقدام به رتبه بندی دانشگاه ها می نمایند.

در ادامه رتبه بندی بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا را بر اساس این رنکینگ‌های معتبر ارائه می‌کنیم.

2. بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا بر اساس رتبه بندی جهانی

در رتبه بندی QS، USNews و شانگهای لیست بهترین دانشگاه های اروپا در رشته پزشکی به صورت زیر ارائه شده است:

رتبه در اروپا نام دانشگاه رنکینگ جهانی  QS رنکینگ جهانی USNews رنکینگ جهانی شانگهای کشور
1 دانشگاه آکسفورد 2 8 7 انگلیس
2 دانشگاه کمبریج 5 25 3 انگلیس
3 دانشگاه  UCL 6 15 16 انگلیس
4 دانشگاه کارولینسکا 7 17 31 سوئد
5 دانشگاه کالج سلطنتی لندن 8 14 8 انگلیس
6 کینگز کالج لندن 13 32 29 انگلیس
7 مدرسه‌ی بهداشت و طب گرمسیری لندن 18 67 40 انگلیس
8 دانشگاه ادینبورگ 22 55 48 انگلیس
9 KU Leuven 29 26 43 بلژیک
10 دانشگاه آمستردام 30 40 35 هلند

در 50 دانشگاه برتر از دید QS دانشگاه های زیر نیز در لیست بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا قرار می‌گیرند:

  • دانشگاه هایدلبرگ آلمان که دارای رتبه 36 جهانی است.
  • دانشگاه اراسموس روتردام هلند که در رتبه 39 جهانی قرار دارد.
  • دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانس مونیخ و کوپنکهاگ دانمارک مشترکاً با رتبه 43 جهانی.
  • دانشگاه بارسلون که رتبه جهانی 46 را از آن خود کرده است.
  • دانشگاه سوربن فرانسه که در رتبه 49 جهانی قرار گرفته است.

3. کم هزینه ترین دانشگاه های پزشکی در اروپا

هر چند تحصیل در دانشگاه های برتر اروپا و جهان برای اکثر دانشجویان بسیار مطلوب است ولی هزینه ها تاثیر به سزایی در تعیین دانشگاه محل تحصیل خواهند گذاشت. ارزان ترین دانشگاه های اروپا برای تحصیل در رشته پزشکی در کشورهای گرجستان، صربستان و بلغارستان قرار  دارند که در جدول زیر می‌توانید لیستی از این دانشگاه ها را مشاهده کنید:

نام دانشگاه رتبه QS هزینه سالانه
آکادمی پزشکی پتره شوتادزه تفلیس (TMA) €6800
دانشگاه اروپایی در تفلیس، گرجستان €5200
دانشگاه نیس، صربستان 1201-1400 €5500
دانشگاه پزشکی و داروسازی کرایووا، رومانی >1401 €6000
دانشگاه مسینا، ایتالیا 851-900 €2100
دانشگاه غربی واسیل گلدیس، رومانی €6250

با مشاهده لیست بالا چنانچه انتظار می‌رفت، بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا از نظر قیمت رابطه عکس با کیفیت آن‌ها دارد ولی این موضوع با کمی تحقیق قابل حل است.

در سطح اروپا و جهان بسیاری از دانشگاه های معتبر برای دانشجویانی که موفق به حضور در این دانشگاه ها می‌شوند، شرایط بسیار خوبی از نظر بورسیه یا وام قائل می‌شوند. همچنین در بسیاری از کشورها مثل آلمان و نروژ دانشگاه هایی وجود دارد که تحت شرایط خاصی تقریبا رایگان هستند.

4. لیست بهترین دانشگاه های پزشکی رایگان در اروپا

مدارس دولتی پزشکی در آلمان و نروژ برای همه دانشجویان بین‌المللی رایگان است و مدارس دولتی پزشکی در فنلاند، دانمارک و سوئد برای دانش‌آموزان اتحادیه اروپا رایگان هستند.

در جدول زیر، می‌توانید لیست بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا به صورت رایگان را مشاهده نمایید:

نام دانشگاه رتبه QS
موسسه کارولینسکا، سوئد 7
دانشگاه هایدلبرگ، آلمان 36
دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ، آلمان 43
دانشگاه کپنهاگ، دانمارک 43
دانشگاه لوند، سوئد 87
دانشگاه هلسینکی، فنلاند 116
دانشگاه اسلو، نروژ 79
دانشگاه آرهوس، دانمارک 104
دانشگاه برگن، نروژ 151-200
دانشگاه تورکو، فنلاند 301-350

با توجه به جدول بالا کشورهای آلمان، سوئد، نروژ، فنلاند و دانمارک بهترین کشور ها برای تحصیل رایگان پزشکی در اروپا محسوب می شوند.

تمام دانشگاه های پزشکی لیست فوق برای دانشجویان عضو اتحادیه اروپا رایگان است و تنها در بعضی از آنها مبلغ بسیار کمی به عنوان هزینه های ترم اخذ می‌شود. از این بین دانشگاه های پزشکی زیر هیچ محدودیتی برای دانشجویان متقاضی غیر اروپایی ندارند و برای همه دانشجویان بین المللی رایگان هستند.

در ادامه برخی از این دانشگاه ها را معرفی می‌کنیم.

Munich-Olympic-Stadium,-München,-Germany

4.1. برترین دانشگاه های پزشکی اروپا: دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (LMU Munich)

این دانشگاه تأسیس سال 1472، اولین دانشگاه بایرن و یکی از دانشگاه های تحقیقاتی دولتی در زمینه پزشکی و … است و در شهر مونیخ آلمان واقع شده. زبان تدریس در دانشکده پزشکی آلمانی است و رشته های داروسازی، دندانپزشکی و دامپزشکی نیز در این دانشگاه ارائه می‌گردد.

در دانشگاه LMU مونیخ، همه دانشجویان حتی دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا ملزم به پرداخت هزینه Studentenwerk هستند که هزینه مربوط به اتحادیه دانشجویی مونیخ است. پایین بودن این هزینه شرایط تحصیل پزشکی در آلمان را تسهیل کرده است.

خوب است بدانید که به طور کلی امکان تحصیل رشته پزشکی در آلمان به زبان انگلیسی وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر به مقاله تحصیل پزشکی در آلمان به زبان انگلیسی مراجعه نمایید.

4.2. برترین دانشگاه‌های پزشکی اروپا: دانشگاه اسلو

دانشکاه اسلو، قدیمی‌ترین دانشکده پزشکی در نروژ که در سال 1814 تأسیس شده، یک دانشگاه پیشرو اروپایی و بزرگترین دانشگاه این کشور است که در شهر اسلو قرار دارد. در این دانشگاه، همه دانشجویان باید هر ترم تنها مبلغ 600 کرون (حدود 60 یورو) پرداخت کنند و هزینه تحصیل پزشکی در نروژ برایشان بیشتر از این مبلغ نخواهد شد..

4.3. برترین دانشگاه های پزشکی اروپا: دانشگاه برگن

دانشگاه برگن یک دانشگاه تحقیقاتی بین‌المللی و معتبر در کشور نروژ است. این دانشگاه نیز، هیچ شهریه‌ای از دانشجویان دریافت نمی‌کند ولی همه دانشجویان باید هر ترم مبلغ 590 کرون (تقریبا 60 یورو) به عنوان هزینه‌های ترم پرداخت کنند.

Bergen,-Norway

5. بورسیه در بهترین دانشگاه های اروپا برای تحصیل پزشکی

یکی از فاکتورهای مهم برای دانشجویان هزینه تحصیل و زندگی در کشور جدید است. گزینه‌های زیادی برای کمک به دانشجویان و اخذ بورسیه در دانشگاه های اروپایی وجود دارد. بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا برای مهاجرت دانشگاه هایی هستند که یا در دسته بالا یعنی دسته دانشگاه های رایگان قرار گیرند و یا برای تحصیل دانشجویان بورسیه ارائه دهند. در قاره اروپا بورسیه های مختلفی برای دانشجویان پزشکی وجود دارد که در جدول زیر آورده شده است:

نام بورسیه توضیحات دانشگاه ارائه دهنده
بورسیه های شایستگی AMC Amsterdam برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا/EEA دانشگاه آمستردامین هلند
بورسیه های کارل دویسبرگ تا سقف 10.000 یورو  برای دانشجویان بین المللی دانشگاه های کشور آلمان
بورسیه ها و کمک هزینه های تحقیقاتی بنیاد Novo Nordisk بورسیه های تحقیقاتی برای دانشجویان در زمینه های تحقیقات بالینی دانشگاه های کشور دانمارک
بورسیه های کارشناسی ارشد جهانی موسسه کارولینسکا برای دانشجویان بین المللی کارولینسکا در سوئد
طیف وسیعی از بورسیه های تحصیلی  برای تحصیل در مقاطع MBBS یا BSc کالج امپریال لندن
بورسیه کینگز کالج لندن برای همه ملیت ها کینگز کالج لندن
کمک هزینه تحصیلی QMUL جان آبرنتی (بارتس) برای دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه کوئین مری لندن

علاوه‌بر موارد فوق موارد بسیار دیگری نیز برای اخذ بورسیه وجود دارد که می‌توان از آن‌ها متناسب با کشور مقصد خود استفاده نمایید.

6. بهترین کشور ها برای تحصیل پزشکی

با توجه به تمام آنچه که تا کنون گفتیم، اگر بخواهیم لیستی از بهترین کشورها برای تحصیل پزشکی ارائه دهیم باید به جنبه‌ها مختلفی مانند کیفیت آموزش پزشکی و رتبه دانشگاه های آن کشور در سایت‌های معتبر، هزینه تحصیل و حتی هزینه زندگی، محیط زندگی برای مهاجران و … توجه کنیم.

با در نظر گرفتن تمام این نکات، بهترین کشور ها برای تحصیل پزشکی در اروپا را می‌توان موارد زیر دانست:

  • انگلستان: حضور 7 دانشگاه در لیست ده دانشگاه پزشکی برتر اروپا
  • آلمان: دربرگیری دانشگاه‌هایی با اعتبار جهانی و هزینه مناسب تحصیل پزشکی
  • سوئد: ارائه بورسیه و کیفیت بالای آموزش پزشکی در بهترین دانشگاه‌های آن
  • نروژ: امکان تحصیل رایگان در بهترین دانشگاه های پزشکی این کشور

7. شرایط ورود به دانشگاه‌های پزشکی در اروپا

هر دانشکده پزشکی در اروپا، شرایط پذیرش ویژه خود را دارد که به راحتی می‌توان در وب سایت دانشگاه انتخابی آن‌ها را بررسی کرد. علاوه‌براین، شرایط مشترکی نیز برای تحصیل پزشکی در اروپا وجود دارد که از آن‌ها موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • ارائه مدرک دیپلم قابل قبول و تایید شده
  • نمرات خوب در شیمی، زیست شناسی، ریاضی و فیزیک
  • اثبات مهارت زبان و مکالمه
  • آزمون ورودی زیست شناسی، شیمی و فیزیک (بستگی به دانشگاه دارد)
  • مصاحبه و تعیین سطح (بستگی به دانشگاه دارد)
  • توصیه نامه و یا بیانیه شخصی (اختیاری)
  • پاسپورت معتبر
  • ویزای تحصیلی و دانشجویی

8. مزایای تحصیل پزشکی در Europe

انتخاب برترین دانشگاه های پزشکی اروپا برای مهاجرت معمولا برای رسیدن به سطح بالاتری از رفاه و رضایت از زندگی انجام می‌شود. رشته پزشکی با توجه به متوسط درآمد بالاتر نسبت به دیگر مشاغل، سطح رضایت و رفاه زندگی بالاتری را به همراه خواهد داشت.

از طرفی حضور در بهترین دانشگاه های اروپا برای تحصیل پزشکی سطح علمی دانشجویان را بالاتر برده و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها با برخورداری از دانش روز جهان آماده حضور در بازار کار و یا علم و تحقیق در سراسر جهان خواهند بود.

اگر فکر می‌کنید تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا تنها با مزایا همراه است، باید بگوییم اشتباه می‌کنید و بر عکس تصور شما، معایبی نیز در تحصیل پزشکی در اروپا وجود دارد که در آخرین بخش مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

Aarhus-C,-Aarhus,-Denmark

9. معایب تحصیل پزشکی در اروپا

یکی از مهم‌ترین مشکلات برای تحصیل در برترین دانشگاه های پزشکی اروپا و زندگی در این کشورها، بر عکس شرایط خوب آموزشی، شرایط سخت اخذ پذیرش از این دانشگاه هاست.

همچنین، تامین هزینه‌های نسبتا بالای زندگی در کشور های اروپایی در مقایسه با سطوح درآمدی در کشور ایران، ممکن است دانشجویان ایرانی را با مشکلاتی مواجه کند. به همین دلیل باید در اخذ ویزای مناسب و پذیرش گرفتن از دانشگاه های معتبر دقت بیشتری انجام شود تا بورسیه های مناسبی که در اختیار دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا قرار می گیرد، بتواند پاره‌ای از این مشکلات را برطرف نماید.


سوالات متداول بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا

برای ورود به بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا به چه مدارکی نیاز داریم؟

از جمله مدارک لازم برای ورود به بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا می‌توان به مدارک تحصیلی و زبان، انگیزه‌نامه و توصیه‌نامه اشاره کرد.

آیا بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا برای مهاجرت بورسیه ارائه می‌دهند؟

بله، بعضی از دانشگاه‌ها مانند (1.) دانشگاه آمستردامین و (2.) دانشگاه های آلمان بورسیه هایی برای دانشجویان داخل و خارج از EU دارند.

✅ آیا امکان تحصیل رایگان در برترین دانشگاه های پزشکی اروپا وجود دارد؟

بر عکس تصور عموم، امکان تحصیل رایگان در بسیاری از بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا مانند دانشگاه LMU و برگن وجود دارد.

لیست بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا بر اساس رتبه‌بندی QS شامل چه دانشگاه‌هایی است؟

دانشگاه هایی مانند آکسفورد، کمبریج، کارولینسکا و KU Leuven در لیست رتبه بندی بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا قرار دارند.

بهترین کشور ها برای تحصیل پزشکی در اروپا کدامند؟

(1.) انگلستان، (2.) آلمان، (3.) نروژ و (4.) سوئد از جمله بهترین کشور ها برای تحصیل پزشکی در اروپا از نظر کیفیت و هزینه به شمار می‌روند.



نوشته‌های مشابه