تحصیل در ترکیه | شرایط و هزینه پذیرش تحصیلی 2024


تحصیل در ترکیه به دلیل نزدیکی کشور ترکیه به ایران متقاضی زیادی دارد. معمولا گرفتن پذیرش تحصیلی در دانشگاه های ترکیه به نسبت دیگر کشور ها سختی کمتری دارد. دغدغه بسیاری از متقاضیانی که به ما مراجعه می کنند در خصوص هزینه ها، گرفتن پذیرش از دانشگاه های ترکیه، داشتن یا نداشتن آزمون و هزینه های زندگی در کشور ترکیه می باشد.
به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که مهم ترین نکات کلیدی در خصوص ادامه تحصیل در ترکیه را در این صفحه به خوبی آماده کنیم تا بتوانید با مطالعه آن اطلاعات دقیقی بدست بیاورید. همچنین در چند ویدئو زیر توضیحات و نکات کلیدی برای شما آماده شده است.

شرایط تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه مخصوصا در رشته های پزشکی طی سالهای اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است. به همین جهت افرادی که تصمیم به ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، تحصیل در ترکیه را به عنوان محتمل ترین گزینه انتخاب می کنند.

در کشور ترکیه در کلیه رشته ها امکان تحصیل در ترکیه و دریافت بورسیه از سازمان ها و موسسه های آموزش آمریکایی و اروپایی امکان پذیر است. دانشگاه های ترکیه بسیار معتبر هستند و معمولا با دانشگاه های معتبر جهانی مرتبط هستند.

مثلا دانشگاه حاجت تپه ترکیه به طور مستقیم با دانشگاه هاروارد آمریکا مرتبط است و سیستم آموزشی دانشگاه های ترکیه کاملا بر اساس استانداردهای سیستم آموزشی آمریکاست که دروس را به صورت ترمی – واحدی ارائه می کنند.

مزایای تحصیل در ترکیه

کشور ترکیه دارای فرهنگی بسیار غنی است که به عنوان یکی از امن ‌ترین کشورهای منطقه شناخته می شود، همچنین تحصیل در این کشور نیز مزایای بسیار زیادی را دارا می باشد.
متقاضیان با بررسی مزایای تحصیل در ترکیه می توانند به جزئیات شرایط این کشور اشراف بیشتری داشته باشند. سیستم آموزشی دانشگاه های ترکیه‌ سبکی مدرن دارد که به ترکیه اعتبار بین‌ المللی اعطا کرده است. همچنین در دانشگاه ‌های ترکیه به 2 زبان انگلیسی و ترکی تدریس می شود.

  • استانداردهای آموزشی برای تحصیل در ترکیه دارای اعتبار جهانی است که سطح آموزش‌ های ارائه شده دارای کیفیت بسیار مناسبی است. همچنین دانشجویان با وجود اساتید موفق و سیستم یکپارچه در آموزش، استاندارد های بالایی را در دانشگاه های این کشور تجربه می نمایند.
  • مدارک تحصیلی که در دانشگاه‌ های ترکیه به فارغ التحصیلی بین المللی ارائه می شود در بسیاری از کشور های دنیا و حتی در کشورهای اروپایی و آمریکا نیز دارای اعتبار است.
  • دانشگاه های ترکیه پردیس‌ های مدرن و مجهزی را برای دانشجویان فراهم ساخته است و برای دانشجویان فرصت دسترسی آسان‌ به اطلاعات و محیط آموزشی وسیع، راحت و مجهزی را در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در اختیار دانشجویان قرار داده است. این پردیس ها دارای آزمایشگاه‌ های مجهز، کتابخانه های جامع‌ است که دانشجویان با فعالیت در انجمن ‌های دانشجویی، فعالیت ‌های هنری و فعالیت‌ های دانشجویی دیگر، تحصیل در ترکیه خود را در مکانی مدرن به اتمام برسانند.
  • کشور ترکیه در مقایسه با کشورهای منطقه بسیار پیشرفته است که علاوه بر امنیت بالایی که دارد، دارای هزینه های بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی تری نسبت به کشور های اروپایی و آمریکا دارد.
  • ترکیه مردمانی بسیار مهمان نواز دارد که روابط بسیار دوستانه ای نیز با افراد خارجی دارند که در مهمان نوازی بسیار شهرت دارند.
  • امکانات و کیفیت اقامتی و خوابگاه های دانشجویی بسیار خوبی برای دانشجویان فراهم آورده اند که خدمات ویژه مشاوره ای نیز به دانشجویان ارائه می شود تا دانشجویان بتوانند هرچه سریع تر با زندگی در کشور ترکیه سازگار شوند. همچنین هر دانشگاه دارای سالن های غذا خوری با کیفیتی است که وعده های غذایی با قیمت بسیار مناسب به دانشجویان ارائه می نماید.
  • سیستم حمل و نقل عمومی در کشور ترکیه بسیار پیشرفته است و دسترسی به آنها ساده و آسان می باشد. استفاده از امکانات حمل و نقل عمومی از جمله مترو، تراموا، اتوبوس، تاکسی شراکتی (کورسی) و سامانه اتوبوس‌های تندرو جابه‌جایی از مکانی به مکانی دیگر در ترکیه بسیار ساده می باشد. همچنین برای دانشجویان، کارت‌ های تخفیف برای تحصیل در ترکیه و حمل و نقل داخل شهری نیز وجود دارد که هزینه های رفت و آمد را بسیار ارزان تر می کند.

مدارک مورد نیاز تحصیل در ترکیه

متقاضیان تحصیل در ترکیه پس از دریافت نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر خود، باید با ارائه مدارک مورد نیاز سفارت کشور ترکیه، اقدام به درخواست ویزای تحصیلی نمایند. از این رو دانشجویان باید مدارک زیر را برای ارائه به سفارت ترکیه آماده نمایند:

  • ارائه پاسپورت معتبر
  • ارائه دو قطعه عکس 3×4
  • ارائه نامه پذیرش دانشگاه مورد نظر در ترکیه
  • ارائه بیمه نامه دانشجویی شخص متقاضی تحصیل در ترکیه
  • ارائه مدارکی مبنی بر تمکن مالی دانشجو برای مدت زمانی که در ترکیه مشغول به تحصیل است
  • پرداخت هزینه ویزای تحصیلی ترکیه
  • ارائه مدرکی که مبنی بر عدم سوء سابقه کیفری دانشجو است
  • ارائه مدارک پزشکی دانشجو مبنی بر سلامت وی

لازم به ذکر است که تمام مدارک باید به زبان رسمی ترکی ترجمه شوند. دانشجویان پس از دریافت ویزای تحصیلی و ورود به کشور ترکیه، ویزای اقامت دانشجویی خود را دریافت می کنند. همچنین دانشجویان در صورت تمام شدن مدت اعتبار اقامت خود باید ظرف مدت 60 روز قبل از پایان یافتن مدت اعتبار، جهت تمدید اقامت خود اقدام نمایند.

مشاوره و تماس

021-72207

پادکست راهنمای تحصیل در ترکیه

اگر زمان کافی برای مطالعه این صفحه را ندارید حتما این پادکست کوتاه در خصوص راهنمای کلی اخذ ویزای تحصیلی کشور ترکیه را گوش کنید.

شرایط تحصیل در مدارس ترکیه

تحصیل در ترکیه در مدارس از 6 سالگی آغاز می شود. در کشور ترکیه تحصیل در مدارس خصوصی و دولتی انجام می شود که تحصیل در ترکیه در مدارس دولتی انجام می شود و در مدارس خصوصی با توجه به مقطع تحصیلی نیازمند پرداخت شهریه خواهید بود.
زبان تدریس در مدارس ترکیه معمولا ترکی است و زبان دوم انگلیسی که از سال چهارم دبستان آموزش آن آغاز می شود، اما در برخی از مدارس خصوصی ترکیه دو زبان را به صورت همزمان تدریس می کنند. مقطع ابتدایی در مدارس ترکیه 4 سال زمان می برد و مقطع راهنمایی و دبیرستان نیز 4 ساله می باشد.

دبیرستان های ترکیه آناتولی و دولتی است که در دبیرستان های دولتی آموزش به صورت استاندارد و در دبیرستان های آناتولی ترکیه تدریس به زبان های خارجی انجام می شود. پس از اتمام تحصیل در دبیرستان های ترکیه امتحانات جامعی برگزار می شود که دانش آموزان در صورت قبولی در امتحانات و کسب نمره قبولی می توانند به دانشگاه بروند.

لازم به ذکر است نمرات دانش آموزان در امتحانات جامع در رشته تحصیلی آنها در دانشگاه موثر است یعنی کسانی که در دروس ترکی استانبولی و ریاضی نمره بیشتری دریافت کنند، می توانند در رشته های روابط بین الملل و حقوق، آموزش، مدیریت بازرگانی، اقتصاد، روانشناسی در دانشگاه ها تحصیل کنند.

همچنین کسانی که در دروس علوم نمره بیشتری دریافت کنند می توانند برای تحصیل در رشته های کامپیوتر، پزشکی، مهندسی و… اقدامات لازم را انجام دهند.

کسانی که در علوم انسانی نمره بالاتری دریافت نمایند احتمال قبولی آنها در رشته های تاریخ ، جغرافی و آموزش بالاتر است همچنین شایان ذکر است کسانی که در دروس زبان نمره بیشتری بگیرند، می توانند در رشته های زبان و زبان شناسی تحصیل کنند.

یکی از شرایط لازم جهت پذیرش در دانشگاه های کشور ترکیه برای تحصیل در ترکیه ارائه مدرک دبیرستان و اخذ نمره قبولی در آزمون ورودی دانشگاه هاست. آزمون ورودی هر دانشگاه به صورت جداگانه برگزار می شود و بدون شرایط سنی است و دواطلبان با هر سنی با ارائه مدرک دیپلم دبیرستان می توانند در این آزمون شرکت کنند.

شرایط تحصیل در ترکیه علاوه بر ارائه فرصت های آموزشی در مقیاس بین المللی و همچنین دانش و تجربه فراوان، بورس تحصیلی را نیز برای دانشجویان برجسته بین المللی از سراسر جهان برای تحصیل در دانشگاه های معتبر خود ارائه می دهد.

تحصیل در مقطع کارشناسی در ترکیه

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی زمانی برای متقاضیان میسر است که مدرک دیپلم 12 ساله را در دست داشته باشند تا بتوانند در آزمون های ورودی دانشگاه ها شرکت نمایند.

تحصیل در مقطع لیسانس در دانشگاه های کشور ترکیه معمولا 4 سال زمان می برد اما در برخی از رشته ها همانند تحصیل پزشکی در ترکیه 6 سال به طول می انجامد. امتحان ورودی دانشگاه ها به زبان ترکی آزمون یوس (YOS) و جهت کورس های انگلیسی آزمون SAT می باشد. تحصیل در دانشگاه های دولتی عموما به زبان ترکی می باشد.

هزینه تحصیل در ترکیه که به زبان ترکی تدریس می شود، مبلغی در حدود 300 دلار الی 800 دلار آمریکا برآورد شده است که اگر در دانشگاه های دولتی به زبان انگلیسی تدریس شود، هزینه تحصیل مبلغی در حدود 500 دلار الی 1500 دلار آمریکا خواهد بود.
در دانشگاه های خصوصی که به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی تدریس می شود، هزینه تحصیل در حدود 5000 دلار الی 20000 دلار آمریکا برای دانشجویان بین المللی برآورد شده است.

شرایط پذیرش در هر یک از رشته‌ها نیز ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد. برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی در دانشگاه های ترکیه به مدارکی نیاز است که شامل موارد زیر می شود:

  • فرم درخواست پذیرش
  • دیپلم دبیرستان (یا مدرکی که نشان دهنده فارغ ‌التحصیل از مدرسه باشد)
  • سوابق تحصیلی
  • نمره آزمون مورد نیازدانشگاه مورد نظر (زبان ترکی یا زبان انگلیسی)
  • پرداخت هزینه درخواست (۳۵-۱۰۰ دلار آمریکا)
  • شرکت در آزمون‌ های ورودی به دانشگاه‌ های ترکیه

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه

در کشور ترکیه پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد از طریق آزمون همانند مقطع کارشناسی انجام نمی شود و هر دانشگاه به صورت مجزا امتحانات ورودی خود را جهت پذیرش دانشجویان برگزار می کند. دانشجویان برای ورود به دانشگاه های ترکیه در برخی از رشته ها به مدرک بین المللی GRE نیاز خواهند داشت. الزام داشتن این مدرک را دانشگاه مورد نظر تعیین خواهد کرد.

دانشگاه های ترکیه دوبار در سال رشته هایی که پذیرش دانشجو دارند همراه با ظرفیت پذیرش اعلام می نماید و دانشجویان باید در رشته مورد نظر خود ثبت نام کرده و در امتحانات مربوطه شرکت کنند. تحصیل در ترکیه در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های کشور ترکیه، دو سال زمان می برد.

دانشجویان در این  مقطع باید در نیمی از دوره تحصیلی خود 20 تا 30 واحد درسی را گذرانده و نیمه دیگر را صرف تحقیق روی پایان نامه و تحویل پایان نامه خود نمایند .

تحصیل در ترکیه در رشته های مختلف در مقطع کارشناسی ارشد امکان پذیر است. در این مقطع دانشجویان می توانند به زبان ترکی و انگلیسی به تحصیل بپردازند، اما تحصیل به زبان ترکی، برای دانشجویان هزینه بسیار کم تری دارد به طوری که در دانشگاه هایی که به زبان ترکی در مقطع کارشناسی ارشد تدریس می شود،
هزینه تحصیل در حدود 300 دلار الی 600 دلار آمریکا برآورد شده است و در دانشگاه هایی که در مقطع کاشناسی ارشد به زبان انگلیسی تدریس می شود، هزینه تحصیل در حدود 600 دلار الی 900 دلار آمریکا برای دانشجویان تخمین زده شده است. برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های ترکیه به مدارکی نیاز است که شامل موارد زیر می شود:

  • فرم درخواست پذیرش
  • ارائه مدرک کارشناسی و ریز نمرات
  • انگیزه نامه
  • نامه معتبر از اساتید
  • ارائه سوابق تحصیلی
  • ارائه نمرات مورد تأیید در برخی از آزمون‌ها مثل GRE یا GMAT برای پذیرش در برخی از رشته ها
  • ارائه نمره قبولی در آزمون زبان تافل یا آزمونی که دانشگاه در بدو ورود، قبولی در آن را لازم می‌داند.
  • شرکت در امتحانات کتبی و یا مصاحبه دانشگاه

لازم به ذکر است که برای ثبت نام و تحصیل در ترکیه در برنامه ‌های تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد در این کشور به‌ طور معمول در دو بازه زمانی می توان درخواست داد.

برای ترم پاییز تا پایان ماه مه (11 اردیبهشت تا 10 خرداد) مهلت درخواست وجود دارد و برای ترم بهارتا پایان دسامبر (10 آذر تا 10 دی) مهلت درخواست به دانشجویان می دهند.

تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه

هرچه مقطع تحصیلی بالاتر می رود، انتظار می رود دانشجویان دانش و توانایی علمی بالاتری نیز داشته باشند. از این رو دانشگاه های ترکیه نیز همانند دیگر کشورها به افرادی پذیرش تحصیلی می دهند که دارای مقالات ISI باشند و سطح دانش زبان آنها معادل مدرک زبان انگلیسی در حد آیلتس 5/6 به بالا باشد. علاوه بر این دانشجویان برای پذیرش در دانشگاه های ترکیه به یک نامه تایید از یک استاد راهنما نیاز دارند.

طول دوره تحصیل در مقطع دکتری بسته به رشته مورد نظر دانشجویان عموما بین  4 تا 5 سال به طول می انجامد که در 2 سال اول به صورت حضوری در کلاس ها حاضر می شوند و 2 سال آخر را بیشتر به صورت عملی کارهای تحقیقاتی و عملی انجام می دهند و بر روی موضوع پایان نامه خود کار خواهند کرد.

ضمن این که دانشجویان در این مقطع با فعالیت های پژوهشی و آموزشی دانشگاه مشارکت دارند، حقوق نیز دریافت خواهند کرد. هزینه تحصیل در ترکیه در مقطع دکتری در حدود 4000 دلار الی 5000 دلار آمریکا در دانشگاه های این کشور تخمین زده شده است. برای اخذ پذیرش در مقطع دکتری در دانشگاه های ترکیه به مدارکی نیاز است که شامل موارد زیر می شود:

  • فرم درخواست پذیرش
  • مدرک کارشناسی ارشد و ریز نمرات
  • انگیزه نامه
  • ارائه  CV قدرتمند
  • نامه معتبر از اساتید و تأییدیه آنها
  • ارائه سوابق تحصیلی
  • ارائه نمرات مورد تأیید در برخی از آزمون‌ ها مثل GRE یا GMAT برای پذیرش در برخی از رشته‌ ها
  • نمره قبولی در آزمون های زبان مورد نیاز دانشگاه (عموماً مدرک زبان انگلیسی در حد آیلتس 5/6 به بالا)
  • شرکت در مصاحبه دانشگاه

لازم به ذکر است که برای ثبت نام و شرکت در دانشگاه های ترکیه در مقطع دکتری همانند مقطع کارشناسی ارشد در این کشور به‌ طورمعمول در دو بازه زمانی می توان درخواست داد.
برای ترم پاییز تا پایان ماه مه (11 اردیبهشت تا 10 خرداد) مهلت درخواست وجود دارد و برای ترم بهار تا پایان دسامبر (10 آذر تا 10دی) مهلت درخواست به دانشجویان می دهند.

تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی ترکیه

رشته های پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه یکی از محبوب ترین رشته های تحصیلی در این کشور است که هر ساله متقاضیان زیادی از سراسر دنیا به خصوص از ایران، اقدام به پذیرش در دانشگاه های برتر این کشور می نمایند. دوره پزشکی در دانشگاه های ترکیه 6 سال به طول می انجامد.
در 3 سال اول تحصیل دانشجویان علاوه بر شرکت در کلاس‌ ها باید تحقیقات آزمایشگاهی و بالینی را نیز انجام دهند. در سال چهارم و پنجم خود دانشجویان مشغول انجام آزمایشات و تشخیص بیماری‌ ها و پیدا کردن راهکاری برای درمان آنها می ‌شوند و در سال آخر نیز در بیمارستان‌ ها حضور دارند و با زیر نظر اساتید خود به درمان نیز می پردازند.
مدارک پزشکی که از دانشگاه های پزشکی ترکیه صادر می شود، در سطح بین المللی معتبر هستند و که مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیز می باشند که این خود یکی از مهمترین مزایای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه برای دانشجویان ایرانی به حساب می آید.

تحصیل در مقطع پزشکی و دندانپزشکی در کشور ترکیه به زبان ترکی انجام می شود و تنها برخی از دانشگاه های ترکیه به زبان انگلیسی تدریس می کنند. هزینه تحصیل در کالج های پری مدیکال در کشور ترکیه در حدود 4000 دلار الی 5000 دلار آمریکا تخمین زده شده است.
برای ورود به دانشگاه های ترکیه در رشته های پزشکی، نیاز به نمره قابل قبول در آزمون های SAT و YOS می باشد. هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه در رشته پزشکی، بین 3000 دلار تا 9000 دلار آمریکا برآورد شده است و در دانشگاه های خصوصی بین  10000 دلار تا 25000 دلار آمریکا تخمین زده شده است. تحصیل در ترکیه بدون شرکت در آزمون نیز امکان پذیر است اما مورد تایید وزارت بهداشت نمی باشد.

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در ترکیه

  • دانشگاه کوک Koc University
  • دانشگاه حاجت تپه Hacettepe University
  • دانشگاه آنکارا Ankara University
  • دانشگاه استانبول Istanbul University
  • دانشگاه اژه Ege University
  • دانشگاه آتاتورک Ataturk University

برخی از آزمون ها جهت ورود و تحصیل در دانشگاه های ترکیه

متقاضیان برای ورود به دانشگاه های ترکیه، باید مدارکی را آماده کنند که دانشگاه مورد نظر آنها نیاز دارد. هر دانشگاه با توجه به رشته مورد نظر افراد و مقطع تحصیلی آنها، نیاز به نمره قبولی در آزمون های مختلفی دارد. برخی از آزمون هایی که عموما دانشگاه های ترکیه برای پذیرش دانشجویان به آن نیاز دارند به شرح زیر است:

آزمون SAT جهت ورود و تحصیل در دانشگاه‌ های ترکیه

SAT مخفف کلمه Scholastic Aptitude Test به معنی آزمون استعداد تحصیلی می باشد. SAT یک آزمون چند گزینه‌ ای است که هدف آن سنجش دانش‌آموزانی است که دوره دبیرستان را گذرانده‌ باشند و قصد ورود به برترین دانشگاه‌ های جهان را دارند.

بنابراین مسئولان پذیرش کالج‌ ها، نمرات آزمون SAT را در کنار معدل دبیرستان و فعالیت های فوق برنامه، مصاحبه ‌های پذیرش و مقالات شخصی افراد مورد بررسی قرار می دهند.

آزمون YOS برای دانشجویان بین ‌المللی

آزمون یوس YOS ، یک آزمون ملی ویژه دانشگاه های دولتی ترکیه می باشد که هر ساله توسط دانشگاه های دولتی کشور ترکیه برای دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی را دارند، برگزار می شود. افرادی می توانند در آزمون YOS شرکت نمایند که تحصیلات دبیرستان را به اتمام رسانده باشند و مدرک دیپلم در دست داشته باشند.

همچنین متقاضیان برای شرکت در این آزمون باید به زبان ترکی تسلط داشته باشند تا بتوانند به سوالات پاسخ دهند. آزمون YOS برای سنجش مهارت های پایه و زبان ترکی دانشجویان بین المللی طراحی شده است و در واقع معیاری برای پذیرش آنها در دانشگاه های دولتی ترکیه می باشد. مدرک آزمون YOS به مدت 2 سال اعتبار دارد.

افرادی که در این آزمون پذیرفته شوند، به راحتی می توانند در دانشگاه های برتر دولتی ترکیه پذیرش دریافت نمایند و از امکانات رفاهی و آموزشی این دانشگاه ها بهره ببرند.

آزمون TOMER برای یادگیری زبان ترکی

واژه TOMER مخفف عبارت Türkçe Öğretim Merkezi و به معنی مرکز آموزش زبان ترکی می باشد. این آزمون اهمیت زیادی برای دانشگاه های کشور ترکیه دارد به صورتی که یکی از پیش نیاز های ورود به دانشگاه های ترکی زبان ترکیه، شرکت در همین آزمون TOMER است. هدف از برگزاری آزمون TOMER ، سنجش سطح دانش زبان ترکی فرد متقاضی می باشد.

مهارت‌هایی که در آزمون TOMER بررسی می‌شوند شامل  6 بخش مختلف می شود. در آزمون TOMER، متقاضیان تحصیل در ترکیه در زمان 240 دقیقه فرصت دارند تا به 100 سوال پاسخ دهند. به طور کلی ساختار تومر همانند آزمون های آیلتس و تافل می باشد. بخش ‌های مختلف این آزمون عبارتند از:

  • Reading
  • Listening
  • Writing
  • Structure
  • Spoken Production
  • Spoken Interaction

آزمون GRE برای ورود دانشجویان به تحصیلات تکمیلی

حروف اختصار GRE، مخفف عبارت ” Graduate Records Examination” می باشد. آزمون بین‌المللی پذیرش برای مقاطع بالاتر از کارشناسی انجام می شود. آزمون GRE یک آزمون استاندارد است که توانایی علمی و تحصیلی افراد را برای ورود به تحصیلات تکمیلی در مراکز علمی معتبر دنیا ارزیابی می نماید.

برای تحصیل در ترکیه این آزمون به عنوان بخش مهمی از مراحل پذیرش در دانشگاه های برتر دنیا و همچنین در دانشگاه های ترکیه مورد استفاده قرار می گیرد. سازمان برگزار کننده آزمون های آموزشی ETS (Educational Testing Service) در سال 1936، آزمون GRE را برای پیشرفت در آموزش پایه گذاری کرد.

این سازمان، آزمون GRE را به عنوان هوشمندانه‌ ترین راه برای ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی و مدارس کسب و کار، معرفی نمود. زیرا که ملاک و ارزیابی دانشگاه ها برای انتخاب دانشجو آزمون GRE به حساب می آید.

به همین جهت، بر طبق آمار به دست آمده، نشان می دهد که این آزمون در بین آزمون هایی که به زبان انگلیسی برای سنجش دانش افراد برگزار می شود، از درجه سخت تری برخوردار بوده است.
چرا که در این آزمون دانش و مهارت‌ هایی همچون علم ریاضی، احتمالات، جبر و هندسه‌ متقاضیان مورد ارزیابی قرار می گیرد. از آنجایی که این آزمون به زبان انگلیسی برگزار می شود، باید جواب سوالات و تحلیل آنها نیز به زبان انگلیسی به صورتی متقاعد کننده باشد. همین امر است که ممکن است آزمون را برای متقاضیانی که زبان اصلی آنها انگلیسی نمی باشد، بسیار دچار چالش نماید.

برای هدف از آزمون GRE، ارزیابی مهارت هایی در زمینه استدلال کلامی، استدلال کمی، نوشتار تحلیلی و مهارت های تفکر انتقادی است که طی یک دوره طولانی یادگیری به دست آمده است. متقاضیان باید نمره لازم را از این آزمون کسب نمایند تا در پذیرش دانشگاه ها در کشور های مربوطه مورد ارزیابی قرار گیرند.
لازم به ذکر است که آزمون GRE برای رشته های پزشکی و حقوق مورد استفاده قرار نمی گیرد و برای این رشته ها آزمون های جداگانه ای در نظر گرفته شده است. اما سایر رشته ها به خصوص در زمینه فنی و مهندسی، متقاضیان برای ورود به دانشگاه های برتر در کشور ترکیه، نیاز به نمره قبولی در آزمون GRE دارند.

گرفتن بورسیه تحصیلی در ترکیه

دانشگاه ها برای تحصیل در ترکیه پذیرای دانشجویان بین المللی سراسر دنیا هستند. بورسیه تحصیلی کشور ترکیه غیر قابل برگشت است و تنها برای دانشجویان بین المللی در سطح تحصیلات عالیه و تکمیلی ارائه می شود.

کشور ترکیه هر سال به متقاضیان بین الملل تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ظرفیت مجزایی را طی برنامه ترکیه بورسلاری اختصاص می دهد. که از مزایای آن علاوه بر معافیت از شهریه دانشگاه، بیمه درمانی و خوابگاه نیز  ارائه می شود.

اخذ بورسیه تحصیل در ترکیه برای دانشجویانی مقدور می باشد که از رزومه علمی بسیار خوبی برخوردار باشند. عموما بورسیه تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به دانشجویان اعطا می شود که البته در مقطع کارشناسی ارشد با شرایط خیلی خاصی دریافت بورسیه تحصیلی امکان پذیر است. افراد واجد شرایط می توانند جهت اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه اقدام نمایند که شرایط زیر را دارا باشند:

  • دانشجو باید دارای پروپوزال قوی از نظر محتوایی باشد
  • ریز نمرات و معدل بالا
  • مدرک تحصیلی معتبر از دانشگاه های معتبر
  • مدرک زبان آیلتس در حد نمره 7 و برای دانشگاه های دولتی ترکیه نیاز به نمره قابل قبول در آزمون yos می باشد
  • داشتن مقالات ISI به صورت ژورنالی و به چاپ رسیده باشد
  • نامه تأییدیه از استاد راهنمایی که دانشجو را به عنوان یک دانشجوی ممتاز قبول کرده، باشد

 در صورت داشتن این مدارک است که دانشگاه های مختلف در این کشور می توانند با بررسی شرایط متقاضی، بورسیه های مختلفی را به دانشجویان اعطا کنند. در هنگام مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل و اخذ بورسیه، برخی از بورسیه ها ممکن است که تمام هزینه های تحصیل در ترکیه را پوشش دهند و برخی از بورسیه ها نیز ممکن است بخشی از هزینه های تحصیلی را ساپورت نماید.

شرایط سنی لازم برای ثبت نام بورسیه تحصیلی ترکیه

  • جهت پذیرش د ر مقطع لیسانس و پزشکی، شخص متقاضی باید کمتر از 21 سال سن داشته باشد.
  • جهت پذیرش در مقطع فوق لیسانس، لازم است شخص متقاضی کمتر از 30 سال سن داشته باشد.
  • جهت پذیرش در مقطع دکتری، لازم است شخص متقاضی کمتر از 35 سال سن داشته باشد.

حداقل نمره لازم جهت پذیرش ثبت نام بورسیه ترکیه

  • پذیرش در مقطع لیسانس حداقل معدل 14 از 20 یا 70 از 100 لازم است.
  • جهت پذیرش در مقطع فوق لیسانس حداقل معدل 15 از 20 یا 75 از 100 لازم است.
  • جهت پذیرش در مقطع دکتری حداقل معدل 15 از 20 یا 75 از 100 لازم است.

جهت پذیرش در رشته های پزشکی (پزشکی, دندانپزشکی و داروسازی ) حداقل معدل 18 از 20 یا 90 از 100 لازم است. متقاضیان محترم توجه داشته باشند که با سن مناسب و حداقل معدل درخواستی لزوما بورسیه به آن ها تعلق نمی گیرد صرفا شانس اخذ بورسیه بیشتر می شود.

هزینه های تحصیل در ترکیه

بررسی هزینه های تحصیلی برای دانشجویانی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند بسیار حائز اهمیت است. زیرا معمولا دانشجویان نمی توانند به صورت تمام وقت کار کنند و درآمد کاملی داشته باشند.

هزینه تحصیل در ترکیه با توجه به نوع دانشگاه و مقطع و رشته تحصیلی که فرد در آن تحصیل می نماید، می تواند بسیار متفاوت باشد. عموما دانشگاه های دولتی ترکیه که به زبان ترکی در آن تدریس می شود، کم هزینه تر از دانشگاه های خصوصی می باشد.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های دولتی کشور ترکیه که به زبان ترکی تدریس می شود، مبلغی در حدود 300 دلار الی 800 دلار آمریکا برآورد شده است که اگر در دانشگاه های دولتی به زبان انگلیسی تدریس شود، هزینه تحصیل مبلغی در حدود 500 دلار الی 1500 دلار آمریکا خواهد بود.

در دانشگاه های خصوصی که به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی تدریس می شود، هزینه تحصیل در حدود 5000 دلار الی 20000 دلار آمریکا برای دانشجویان بین المللی برآورد شده است.

در دانشگاه هایی که به زبان ترکی در مقطع کارشناسی ارشد تدریس می شود، هزینه تحصیل در حدود 300 دلار الی 600 دلار آمریکا برآورد شده است و در دانشگاه هایی که در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی تدریس می شود، هزینه تحصیل در حدود 600 دلار الی 900 دلار آمریکا برای دانشجویان تخمین زده شده است.

هزینه تحصیل در ترکیه در مقطع دکتری در حدود 4000 دلار الی 5000 دلار آمریکا در دانشگاه های این کشور تخمین زده شده است.

هزینه زندگی در ترکیه

یکی از مسائل مهمی که دانشجویان قبل از اقدام به تحصیل در ترکیه باید به آن توجه کنند هزینه های زندگی در این کشور است. هزینه های ماهیانه یک فرد در حدود 3000TL لیر ترکیه تخمین زده شده است. اما این هزینه ها می تواند با در نظر گرفتن امکاناتی که برای دانشجویان در نظر گرفته می شود به خصوص در دانشگاه های دولتی، می تواند بسیار کم تر شود.

برخی از دانشگاه های ترکیه دارای خوابگاه هستند که هزینه های آنها مقداری کم تر از خوابگاه های دیگر است و دانشجویان بین المللی نیز می توانند از این خوابگاه ها استفاده کنند.

همچنین برخی ازخوابگاه های دانشگاه های ترکیه برای دانشجویان خود کوپن های غذا تعبیه کرده اند که کیفیت خوبی نیز دارد. به طور کلی در جدول زیر می توانید لیست ریز قیمت های مواد غذایی، کالا، مسکن و برخی خدمات در ترکیه را به صورت کلی مشاهده کنید:

عنوان هزینه (لیر ترکیه)
غذا برای 2 نفر در رستوران متوسط 120 TL
شیر (1 لیتر)          22.36 TL
یک قرص نان تازه (500 گرم)           2.55 TL
برنج (سفید) (1 کیلوگرم)    5.64 TL
تخم مرغ ( 12 عدد)           12.59 TL
مرغ (1 کیلوگرم)   9.66 TL
گوشت گاو (1 کیلوگرم) 31.37 TL
سیب (1 کیلوگرم) 2.66 TL
موز (1 کیلوگرم)    6.29 TL
پرتقال (1 کیلوگرم) 3.28 TL
گوجه فرنگی (1 کیلوگرم) 2.47 TL
سیب زمینی (1 کیلوگرم) 1.48 TL
پیاز (1 کیلو گرم)   1.59 TL
آب (بطری 1/5 لیتری) 2.30 TL
بلیط یک طرفه (حمل و نقل محلی) 3.50 TL
تاکسی ۱ کیلومتر (تعرفه عادی)        6.44 TL
بنزین (1 لیتر) 26.30 TL
شارژ ماهانه ی آپارتمان 85 متر مربعی 490 TL
اجاره آپارتمان (1 اتاق خواب) در مرکز شهر     1536 TL
اجاره آپارتمان (1 اتاق خواب) خارج از مرکز     996 TL
اجاره آپارتمان (3 اتاق خواب) در مرکز شهر     2642 TL
اجاره آپارتمان (3 اتاق خواب) خارج از مرکز       1708 TL
قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر 583.45 TL
قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در خارج از مرکز 336.39 TL

شرایط کار پس از تحصیل در ترکیه چگونه است؟

دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارند با توجه به هزینه های زندگی و تحصیل در ترکیه، جهت تامین بخشی از هزینه های خود در این کشور بهتر است، ضمن تحصیل در ترکیه به انجام کار نیز بپردازند. همچنین دانشجویان بین ‌المللی می ‌توانند به منظور کسب تجربه و افزایش مهارت خود، هنگام تحصیل، مشغول به کار شوند.

دانشجویان علاوه بر درآمد و کسب تجربه می توانند با فرهنگ مردم ترکیه نیز بیشتر آشنا شوند و همچنین بر زبان ترکی نیز تسلط بیشتری پیدا کنند.

کار حین تحصیل در ترکیه شرایط مختلفی دارد، دانشجویان مقطع کارشناسی،10 ساعت در هفته اجازه کار دارند و دانشجویان در مقطع فوق لیسانس در هفته، حدود 20 ساعت اجازه دارند به صورت پاره وقت در ترکیه کار کنند. در مقطع دکتری نیز دانشجویان می توانند با انجام پروژه های پژوهشی از دانشگاه ها حقوق دریافت نمایند.

طبیعتاً افرادی که مسلط به زبان ترکی باشند راحت تر می توانند کار پیدا نمایند. اگرچه به دانشجویان در مقطع کارشناسی مجوز کار نمی دهند و برای دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مجوز کار از سوی وزارت داخله و پلیس ترکیه صادر می شود.

اما دانشجویانی که بخواهند بدون مجوز کار در ترکیه کار کنند، می توانند در رستوران ها، کافه ها و فروشندگی در مغازه ها مشغول شوند. معمولا دانشجویانی که به زبان ترکی تسلط دارند و دارای تخصص خاصی هستند، در برخی شرکت های ترکیه می توانند مشغول به کار شوند.

بررسی ویزای همراه ترکیه

دانشجویانی که متاهل هستند و می خواهند خانواده خود را ضمن تحصیل در ترکیه در کنار خود داشته باشند، می توانند برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود درخواست ویزای همراه نمایند. اما لازم به ذکر است که اجازه اقامت برای همراهان به مدت محدودی امکان پذیر است و حداکثر به مدت 24 ماه اعتبار دارد.

اگرچه قابل تمدید نیز می باشد. به صورتی که دانشجو تا زمانی که درحال تحصیل باشد و ویزای تحصیلی داشته باشد، ویزای همراه برای خانواده‌ او نیز قابل تمدید می باشد.

دانشجویان متاهل برای دریافت ویزای همراه برای خانواده خود باید شرایط مالی کافی برای تامین هزینه های زندگی خانواده خود را داشته باشند و مدرکی که اثبات کند که فرد درآمد منظم و کافی جهت پرداخت هزینه ها در مدت اقامت در ترکیه را برای همراهان خود دارد. همچنین فرد متقاضی باید برای تمام اعضای خانواده خود بیمه درمانی معتبری را فراهم نماید.

معرفی 10 دانشگاه های برتر ترکیه

کشور ترکیه دارای دانشگاه هایی با رتبه بندی جهانی است که هر ساله متقاضیان زیادی برای تحصیل در این دانشگاه ها اقدام می نمایند تا از امکانات آموزشی بالای آنها بهره مند شوند. بیش از 200 دانشگاه در ترکیه وجود دارد که اکثر آنها توسط دولت ترکیه اداره می ‌شوند. برنامه های درسی و آموزشی این دانشگاه ها بر طبق توافقنامه بولونیا مطابقت دارد.

همچنین بسیاری از دانشگاه های ترکیه در برنامه اراسموس شرکت می نمایند که این برنامه از تبادلات بین ‌المللی دانشجویان پشتیبانی می‌ نماید. اکثر دانشگاه های برتر ترکیه در شهرهای آنکارا و استانبول وجود دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر می شوند:

  1. دانشگاه کوچ (Koç University): این دانشگاه به عنوان اولین دانشگاه ترکیه در شهر استانبول است که در رتبه بندی جهانی در رتبه 465 دنیا قرار گرفته است.
    زبان تدریس در این دانشگاه انگلیسی می باشد و فقط تعداد محدودی از دروس به زبان ترکی تدریس می ‌شوند. در این دانشگاه رشته‌ هایی مانند حقوق، اقتصاد، مدیریت و پرستاری ارائه می‌ شوند. این دانشگاه دارای شرایط بورس دانشجویان است.
  2. دانشگاه بیلکنت (Bilkent University): دانشگاه بلیکنت یک دانشگاه خصوصی است که در شهر آنکارا و در رتبه‌ بندی موسسه Qs در رده 551 تا 560 دنیا قرار گرفته است. زبان تدریس در این دانشگاه انگلیسی است که دانشکده های هنرهای زیبا، دانشکده مدیریت، دانشکده اقتصاد، دانشکده موسیقی، مهندسی، ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه و حقوق را شامل می شود.
  3. دانشگاه سابانچی  (Sabanci University): این دانشگاه در شهر استانبول و در رتبه‌ چهارم ترکیه و در رده 521 تا 530 دنیا قرار گرفته است. آموزش در این دانشگاه به زبان انگلیسی انجام می شود. این دانشگاه شامل دانشکده های هنر، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، مهندسی، دانشکده مدیریت و همچنین مدرسه‌ زبان می ‌شود.
  4. دانشگاه فنی مهندسی خاورمیانه (Middle East Technical University): این دانشگاه در رتبه پنجم ترکیه و در جایگاه ۶٠١ تا ۶۵٠ جهان قرار گرفته است. آموزش در این دانشگاه به زبان انگلیسی انجام می شود. این دانشگاه دارای 5 دانشکده‌ معماری، علوم پایه، اقتصاد، علوم مدیریتی، فنی و مهندسی است.
  5. دانشگاه بغازیچی (Bogaziçi Üniversitesi): در رتبه سوم ترکیه و 651 تا 700 دنیا قرار دارد. این دانشگاه یکی از مراکز قدیمی آموزش عالی در ترکیه به حساب می آید. دانشکده‌ های ادبیات، علوم پایه، اقتصاد و فنی مهندسی در این دانشگاه هستند که رشته‌ های هنر، علوم مهندسی و علوم اجتماعی، مهم‌ ترین رشته‌ هایی می باشند که در این دانشگاه تدریس می‌ شوند.
  6. دانشگاه فنی استانبول (Istanbul Technical University): این دانشگاه در رتبه ‌بندی موسسه QS در جایگاه 751 تا 800 دنیا قرار دارد که جزء مراکز دولتی ترکیه محسوب می ‌شود و گزینه معقولی برای تحصیل در ترکیه می باشد.
  7. دانشگاه آنکارا (Ankara University): این دانشگاه قدمت زیادی دارد که در رده 801 تا 1000 دنیا قرار گرفته است.
  8. دانشگاه قاضی (Gazi University): این دانشگاه در رده ١٠٠١ در دانشگاه‌ های جهان قرار گرفته است. دانشگاه قاضی شامل 15 دانشکده، 9 مدرسه‌ عالی و 26 مدرسه‌ تحقیقات عالی می شود.
  9. دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University) : در شهر آنکارا، در رتبه بندی جهانی رتبه 1000-801 را به دست آورده است. این دانشگاه شامل 5 مرکز آموزشی می باشد که شامل دانشکده‌ های اقتصاد، بازرگانی، علوم آموزشی، مهندسی، هنرهای زیبا، ادبیات و علوم فضایی می شود. علوم پزشکی دانشگاه حاجت تپه از اعتبار بسیار خوبی برخوردار می باشد که مدرک آن جزء مدارک مورد تأیید وزارت بهداشت ایران است.
  10. دانشگاه استانبول (Istanbul University): این دانشگاه در رتبه 1000-801 دانشگاه‌های جهان قرار گرفته است. این دانشگاه یکی از مراکز آموزش عالی دولتی در ترکیه به حساب می آید. دانشگاه استانبول دارای 17 دانشکده و 5 دانشگاه پردیس می باشد.

اخذ اقامت ترکیه پس از دوره تحصیلی

متقاضیان تحصیل در ترکیه پس از پایان تحصیلات خود می توانند با داشتن شرایط خاصی در این کشور بمانند و اقامت خود را در این کشور کسب نمایند.
دانشجویان تحصیلات عالی اجازه کار در این کشور را به مدت 20 ساعت در هفته به صورت پاره وقت دارند که با وجود آن، دانشجویان می توانند با کارهای پاره وقت در این کشور به زبان ترکی تسلط پیدا کنند و تجربه کاری خود را زیاد نمایند.
از این رو فرصت مناسبی پیدا می کنند که بعد از پایان یافتن تحصیلات خود، شغل مناسبی پیدا کرده و قرارداد کاری مناسبی دریافت نمایند.
دانشجویان بین المللی پس از فارغ التحصیلی می توانند به مدت یک سال، برای یافتن کار و عقد قرارداد با یک کارفرمای ترک، اقامتشان را تمدید کنند. در این بین متقاضیان حتما باید مجوز کار نیز داشته باشند تا بتوانند به صورت قانونی در این کشور کار کنند.

افرادی که به زبان ترکی تسلط داشته باشند، شانس بیشتری در پیدا کردن شغل مورد نظر خود دارند. طبق قانون، کارفرمایان ترکی باید افراد مقیم برای تحصیل در ترکیه را استخدام کنند. در صورت فقدان نیروی کار می توانند برای مهاجرین دعوتنامه ی کاری ارسال کنند.
چنانچه متقاضیان بتوانند موفق به دریافت پیشنهاد شغلی از سوی کارفرمای ترک شوند، می توانند ویزای اقامت تحصیلی خود را به ویزای اقامت کاری ترکیه تبدیل نمایند.
در ابتدا یک ویزای کار موقت برای متقاضی صادر می شود و در صورت تمدید قرار داد به مدت 5 سال اقامت کاری آنها تمدید می شود. در صورتی که متقاضیان در این کشور به مدت 8 سال کار کنند، می توانند اقامت دائم کشور ترکیه را کسب نمایند.

سخن پایانی

تحصیل در ترکیه صفر تا صد با تمام جزئیات آن در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. در صورتی که قصد مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه را دارید، می توانید با توجه به شرایط خود اقدام به پذیرش از دانشگاه های این کشور نمایید.
از آنجایی که مهاجرت تحصیلی در سال های اخیر مورد توجه ایرانیان قرار گرفته است، لذا بر آن شدیم تا پیرامون مسائل مهم راجع به تحصیل در ترکیه صفر تا صد برای اتباع خارجی مطالب را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم تا راهنمای شما مخاطبان همیشگی ما باشد.

تحصیل در مقطع مدارس، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، شرایط دریافت بورسیه های تحصیلی، آزمون های ورودی مورد نیاز دانشگاه ها، هزینه های تحصیل در ترکیه، دانشگاه های برتر ترکیه، مزیت های تحصیل در ترکیه، مدارک مورد نیاز برای اخذ اقامت ترکیه و ویزای همراه و اخذ اقامت در کشور ترکیه از جمله مواردی است که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت.

سوالات متداول

آیا همه رشته ها در دانشگاه های ترکیه تدریس می شود؟

بله، همه رشته ها موجود می باشد. حتی یک تعدادی رشته وجود دارد که ما در ایران نداریم.

بدون کنکور هم ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه امکان پذیر می باشد؟

بله امکان پذیر است. برای اطلاع از شرایط انجام آن حتما به ما زنگ بزنید.

مدت زمان دوره های کارشناسی برای رشته های مختلف دانشگاهی در کشور چقدر است؟

از لحاظ مدت زمان آموزش و تعداد واحدهایی که باید دانشجو بگذراند، با دانشگاه های ایران یکسان می باشد.

آیا تحصیل کارشناسی در دانشگاه های ترکیه می تواند پلی به سوی آمریکا، کانادا و غیره باشد؟

بله، تحصیل در دانشگاه های خوب و درجه یک ترکیه می تواند سکوی پرتاپی برای آمریکا و کانادا و … باشد.

4.9/5 – (18 امتیاز)

نوشته‌های مشابه