گل ها با هم حرف می زنند؟! | زبان مخفی گلها


گل ها با هم حرف می زنند؟! | زبان مخفی گلها

تصور کنید یک گل علف هرز به نام میله طلایی بلند می تواند بفهمد که همسایه اش توسط یک جونده جویده می شود!

دانشمندان می گویند این گل ها از یک گونه استفاده می کنند “زبان کد” که از مواد شیمیایی و نور تشکیل شده است به یکدیگر در مورد خطر می گویند.

زمانی که لارو سوسک شروع به خوردن برگ های میله طلایی می کند، گل یک سری مواد شیمیایی به نام تولید می کند. VOCs منتشر شده این ماده به عنوان یک علامت هشدار برای سایر میله های طلایی اطراف عمل می کند و به آنها می گوید که خطر حمله سوسک وجود دارد.

علاوه بر این، میله طلایی مورد حمله نور قرمز برگ های خود را نیز تغییر می دهد که توسط دیگران نیز قابل تشخیص است.

جالب اینجاست که فقط شمش ​​های طلای خانواده و همسایه ها می توانند “زبان” این هشدار را درک کنید و از آن استفاده کنید.

در پاسخ به این هشدار، میله های طلایی دیگر برای محافظت از خود کارهای زیادی انجام می دهند. به عنوان مثال، آنها سریعتر رشد می کنند، مواد شیمیایی دافع حشرات تولید می کنند، یا حتی ظاهر برگ های خود را تغییر می دهند تا جذابیت کمتری برای سوسک ها داشته باشند.

دانشمندان می گویند این رفتار نشان می دهد که گلدن میله ها می توانند اطلاعات محیط خود را درک کنند، بر اساس آن تصمیم بگیرند و برای آینده برنامه ریزی کنند.

البته می شود این گونه رفتار کرد “هوش” گفتن یا نگفتن او همچنان محل بحث علما است.

برخی معتقدند که گیاهان مانند حیوانات سیستم عصبی ندارند، بنابراین نمی توانند واقعاً باهوش باشند.

اما کسلر و مولر که این سوال را بررسی کردند، می گویند که هوش به یک مدل خاص محدود نمی شود و گیاهان نیز به روش خود باهوش هستند.

گفته می شود گلدن میله ها می توانند به طور دقیق محیط اطراف خود را بو کنند و حتی سلول های تک تک برگ های آنها نیز این توانایی را دارند.

به گفته این دو دانشمند، گیاهان نوعی شبکه ارتباطی دارند که از طریق سیگنال های شیمیایی کار می کند و به آنها اجازه می دهد بدون داشتن مغز با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و به تهدیدات پاسخ دهند. ️

هنوز چیزهای زیادی درباره نحوه عملکرد این شبکه‌های ارتباطی گیاهی نمی‌دانیم، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که دنیای گیاهان بسیار پیچیده‌تر و جذاب‌تر از آن چیزی است که قبلاً فکر می‌کردیم.

__ تکنو دات کام، مرجع اخبار فناوری __

نوشته‌های مشابه