هفدهمین جشنواره شعر روح الله به آخرین ایستگاه تکنوشو رسید


به گزارش خبرآنلاین از اصفهان، سعید بیابانکی داور و مجری اختتامیه جشنواره شعر روح الله اظهار داشت: شعر و ادبیات کهن ترین و قدیمی ترین هنر ایرانیان است و شعر به زبان فارسی بیش از هزار سال قدمت دارد. سال‌هاست و قطعا بخش عمده‌ای از تاریخ، تمدن، اخلاق، فرهنگ، عرفان، عقاید و دین است که از طریق آیات فارسی به ما رسیده است.

وی افزود: اگر آثار سعدی، حافظ، عطار، مولانا و دیگر شاعران ایرانی نبود شاید امروز به این جایگاه نمی رسیدیم. این شاعران با شعرشان برای ما هویت ساختند.»

داور هفدهمین جشنواره شعر روح الله گفت: به قول نیما یوشیج هر که شعر می گوید در خدمت کلام است، اگر کلمه نباشد زبان نیست، زبان نباشد فرهنگ نیست و اگر فرهنگ نباشد. ، چیزی نیست. این نشان می دهد که شاعران رسالت بزرگی دارند.

همچنین مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) اصفهان در این مراسم گفت: فراخوان هفدهمین جشنواره شعر روح الله در زمستان سال گذشته منتشر و سپس به سراسر کشور ارسال شد.

وی افزود: بالغ بر 1170 اثر از 503 شاعر به دبیرخانه رسیده است. این اشعار در مرحله اول اکران شد و در مرحله بعد بیش از 170 اثر به مرحله داوری نهایی راه یافتند.

مهدی بنکدار ادامه داد: در هفدهمین جشنواره شعر روح الله عبدالجبار کاکایی رئیس هیئت داوران و سعید بیابانکی، عباس شاه زیدی، احمدرضا خان احمد و دکتر معتمدی دیگر اعضای هیئت داوران بودند.

وی بیان کرد: این جشنواره ثابت کرد که یاد و خاطره امام در نسل جوان هنوز زنده است چرا که اشعار از نظر مضمون، تکنیک و ساختار فراتر از حد انتظار بود و اگر این جشنواره نبود چنین جشنواره ای وجود نداشت. موضوع درک شد

مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) اصفهان با قدردانی از پذیرش نوجوانان برای ارائه آثارشان در این جشنواره، خاطرنشان کرد: قبل از انتشار فراخوان جشنواره، در دو سال گذشته 24 نشست ادبی با حضور در جشنواره برگزار شد. حضور پیشکسوتان ادبی دو نشست تخصصی ادبیات کودک و نوجوان نیز برگزار شد و بخش ادبیات کودک و نوجوان به صورت جشنواره ای مستقل در آینده برگزار می شود.

جهانگیر قاسمی، رئیس اداره فرهنگ، هنر و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) نیز با قدردانی از دست اندرکاران این جشنواره گفت: جشنواره شعر روح الله سال هاست که در اصفهان برگزار می شود و هدف آن برگزار می شود. شناسایی استعدادهای ادبی و گسترش زبان شعر است.» اجتماعی و عرفانی است.

وی افزود: برگزاری هفدهمین دوره جشنواره شعر روح الله نشان از موفقیت این جشنواره، فرصتی برای نسل جدیدی است که می خواهند با آرمان های امام خمینی (ره) آشنا شوند و همچنین بسیار خوب است. فرصتی برای جذب جوانان

در ادامه کارشناس شعر و ادب با اشاره به قدرت شعر امام خمینی(ره) اظهار داشت: دیوان امام خمینی (ره) شامل غزل، رباعی، قصیده، مسمط و دسته ای از ترجیه است.

وی افزود: برخلاف بسیاری از مکاتب که یأس و پوچ گرایی را ترویج می کنند، شور و شوق و مفاهیم عرفانی همیشگی در شعر امام خمینی (ره) وجود دارد.

حسین محمدی مبارز ادامه داد: سبک این دیوان عراقی و برگرفته از حوزه فکری حافظ شیرازی است. اما عرفان امام (ره) حماسی و پویا و رو به جلو است نه ایستا.

وی گفت: خودخواهی در شعر امام به شدت مردود است و عیوب سیر الی الله را گوشزد می کند. مثلاً (در شعر تقصیر ماست اگر دوستم پنهان است ببین دماغ همه جهانی است).

محمدی مبارز در پایان گفت: رباعیات امام پر از دوری از خود است و هر چه هست را با نمادهای عرفانی بیان کرده است.

در ادامه این برنامه از اثر جدید رضا بدرالسماء هنرمند اصفهانی رونمایی شد و پس از آن از وی تجلیل شد و برگزیدگان این جشنواره به شعرخوانی پرداختند.

همچنین در این مراسم از صائم کاشانی پیشکسوت شعر و ادب و مدیر انجمن ادبی سوهون کاشان و عباسعلی مرشیدی پور شاعر و پیشکسوت نیز تجلیل شد.

در پایان این برنامه برگزیدگان و شایسته ارزیابی خود را معرفی کردند که اسامی آنها به شرح زیر است:

برندگان: سعید ایران نژاد، زهرا علیدوستی، زینب رضایی، فیض امجدیان، حمزه محمودی، مریم کرباسی، عاطفه جعفری، قاسم بای، محسن کاویانی و میثم داوودی.

تقدیر و تشکر: حسن اسحقی، طیبه عباسی، سیدعلی محمد نقیب، فیضه زرافشان، ناصر دوستی، محبوب صمصام شریعت، حسن خسروی وقار، پریسا مرتضوی، مجتبی صفدری و مصطفی توفیقی.

نوشته‌های مشابه