قدرت رنگ در برندسازی و بازاریابی


رنگ ها یک ارتباط عاطفی با مردم ایجاد می کنند که می تواند آگاهی از برند را بهبود بخشد، تجربیات مشتری را شکل دهد و بر تصمیمات خرید تأثیر بگذارد. درک رابطه بین رنگ، احساسات انسانی و رفتار مصرف کننده یک بینش بازاریابی قدرتمند برای برندها است.

رنگ ها چگونه می توانند برندها را متمایز کنند؟

نحوه درک مردم از رنگ در بازاریابی و برندسازی بسیار مهم است. رنگ توجه افراد را به خود جلب می کند و به ذهن انسان اجازه می دهد اطلاعات را به سرعت تفسیر کند و ناخودآگاه تصمیم بگیرد.

مطالعات نشان می‌دهد که رنگ‌ها و ترکیب‌های رنگی خاص می‌توانند رفتار و احساسات مردم را نسبت به برندها شکل دهند و بر تصمیم‌گیری خرید تأثیر بگذارند. تحقیقات کاربر می تواند اعمال، احساسات و ویژگی های شخصیتی افراد رنگین پوست را توضیح دهد.

طول موج، شدت و روشنایی رنگ ها می تواند احساسات، حالات و خاطرات مختلفی را برانگیزد. مطالعات نشان می‌دهد که تأثیرات اجتماعی و فرهنگی تداعی رنگ را شکل می‌دهند، و برخی تحقیقات نشان می‌دهند که سن و جنسیت نیز می‌تواند بر درک رنگ افراد تأثیر بگذارد.

چگونه هویت رنگ برند خود را تعیین کنیم

قرمز برای Target که می‌خواهد شخصیت برند پرانرژی، جوان و پر سر و صدا باشد، شگفت‌انگیز است. اما قرمز برای شرکتی مانند Casper Mattresses که شخصیتی آرام و آرام را نشان می دهد که نشان دهنده یک خواب خوب شبانه است، کار نمی کند.

اگر بدانید که می خواهید چه چیزی را منتقل کنید، انتخاب رنگ برند آسان است. یکی از اولین گام ها در ساخت یک برند، تعریف شخصیت برند شماست. اساسا، شما باید به شرکت خود به عنوان یک شخص فکر کنید: آن کیست؟ چه چیزی برای او مهم است؟

هنگامی که اهداف شخصیت برند خود را مشخص کردید، چگونه تعیین می کنید که کدام رنگ بهترین کارایی را دارد؟ این با یادگیری ارتباط عاطفی هر رنگ شروع می شود.

رنگ های مختلف در برندسازی به چه معناست؟

در اینجا خلاصه‌ای از معانی رنگ برند و تأثیری که رنگ‌های مختلف برند بر روی افراد می‌گذارند آورده شده است:

  • قرمز: قرمز نشان دهنده اشتیاق، هیجان و خشم است. می تواند اهمیت و توجه را نشان دهد.
  • نارنجی: نارنجی نشان دهنده بازیگوشی، سرزندگی و دوستی است. نشاط آور و انرژی زا است.
  • رنگ زرد: زرد شادی، جوانی و خوش بینی را برمی انگیزد، اما می تواند زرق و برق دار یا ارزان به نظر برسد.
  • سبز: سبز تداعی کننده ثبات، شکوفایی، رشد و ارتباط با طبیعت است.
  • آبی کمرنگ: آبی روشن، آرامش، اعتماد، گشودگی را ساطع می کند. همچنین می تواند به معنای بی گناهی باشد.
  • آبی تیره: آبی تیره به معنای حرفه ای بودن، امنیت و رسمی بودن است. او بالغ و قابل اعتماد است.
  • رنگ بنفش: بنفش می تواند نشان دهنده سلطنت، خلاقیت و تجمل باشد.
  • رنگ صورتی: صورتی مخفف زنانگی، جوانی و معصومیت است. از مدرن تا لوکس متغیر است.
  • رنگ قهوه ای: قهوه ای ظاهر یا احساسی خشن، خاکی و قدیمی ایجاد می کند.
  • سفید: سفید نماد خلوص، فضیلت، سلامتی یا سادگی است. می تواند از مقرون به صرفه تا سطح بالا متغیر باشد.
  • خاکستری: خاکستری نشان دهنده بی طرفی است. می تواند آرام، کلاسیک، جدی، مرموز یا بالغ به نظر برسد.
  • مشکی: مشکی حسی قوی، پیچیده، تند، لوکس و مدرن را القا می کند.

به خاطر داشته باشید که تاثیر رنگ های برند شما به سبک و طرحی که در آن استفاده می شود و همچنین ترکیب رنگی که انتخاب می کنید بستگی دارد. آنچه در بالا ذکر کردیم یک نسخه کوتاه شده است، رابطه ما با رنگ بسیار عمیق تر از آن است. به عنوان مثال، استفاده بیش از حد از رنگ زرد در واقع می تواند باعث اضطراب شود.

اگر به دنبال یک برند رنگ ثابت هستید، قسمت سخت را پشت سر گذاشته اید. اما برای بسیاری از شما، یک طرح رنگ درگیرتر با رنگ های متنوع ضروری خواهد بود. حالا باید چند رنگ را انتخاب کنید و مطمئن شوید که به شکل دلخواه شما ترکیب می شوند.

مردم چگونه رنگ را درک می کنند؟

هنگامی که صحبت از بازاریابی، طراحی بسته بندی و محیط خرده فروشی می شود، رنگ ها حرف زیادی می زنند. اگرچه انسان ها در ابتدا رنگ را به صورت بصری درک می کنند، ذهن ما رنگ های خاصی را با خاطرات مکان ها، بوها و مزه ها مرتبط می کند.

مطالعات نشان می دهد که مردم به سمت مکان ها و برندهایی جذب می شوند که از رنگ برای بیان داستان درست و ایجاد یک تجربه حسی استفاده می کنند. دانشمندان علوم اعصاب چندین تداعی رنگ جهانی را کشف کرده اند که ممکن است به مغز انسان متصل شود. با این حال، بیشتر نشانه های رنگی بر اساس تأثیرات فرهنگی و خاطرات تجربیاتی مانند غذا خوردن، آشپزی یا سفر شکل می گیرند.

مردم چه رنگ هایی را دوست دارند؟

اولین تاثیر مهم است و رنگ یکی از تاثیرگذارترین عوامل در درک مصرف کننده است. مطالعات نشان می‌دهد که ترجیحات رنگ شخصی بر اساس پیشینه فرهنگی، تأثیرات اجتماعی، جنسیت و روند رنگ‌های نسلی شکل می‌گیرد.

شدت رنگ و روشنایی ظاهر و درک رنگ را تغییر می دهد و برخی مطالعات نشان می دهد که مردان و زنان در واقع می توانند طول موج ها را متفاوت ببینند. مردان تمایل دارند رنگ‌های روشن و پررنگ را با ته‌رنگ‌های مشکی یا آبی ترجیح دهند، در حالی که زنان بیشتر به رنگ‌های کم رنگ یا رنگ‌هایی با ته‌رنگ سفید پاسخ می‌دهند.

نتیجه

همانطور که در بالا گفتیم، هیچ قانون مشخصی برای انتخاب رنگ برند شما وجود ندارد. این مقاله را بیشتر به عنوان یک راهنمای تقریبی در نظر بگیرید. یک منبع آموزشی برای کمک به تصمیم گیری آگاهانه. اما مهمتر از همه، غریزه خود را نادیده نگیرید. مهم ترین نکته در مورد رنگ ها ارتباط عاطفی آنهاست، بنابراین در انتخاب رنگ های برندتان احساسات خود را نادیده نگیرید.

نوشته‌های مشابه