عربستان سعودی با نزدیک شدن به روابط با چین، قراردادی به ارزش 5.6 میلیارد دلار برای خودروهای الکتریکی امضا کرد اخبار تجارت و اقتصاد


ریاض رهبری منطقه عربی را در تقویت روابط تجاری با پکن به عهده دارد زیرا به دنبال تنوع بخشیدن به اقتصاد خود به دور از نفت است.

عربستان سعودی قراردادی به ارزش 5.6 میلیارد دلار با یک شرکت چینی برای ساخت وسایل نقلیه الکتریکی امضا کرده است، زیرا این پادشاهی به دنبال رهبری جهان عرب در گسترش روابط اقتصادی با پکن است.

یادداشت تفاهمی که روز یکشنبه با شرکت خودروهای برقی و خودران Human Horizons برای توسعه، تولید و فروش این خودروها امضا شد، بیش از نیمی از سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری را نشان می دهد که در اولین روز کنفرانس تجاری بزرگی که در ریاض پایتخت برگزار شد، امضا شد.

خبرگزاری عربستان سعودی گفت که دهمین کنفرانس تجاری عربی و چینی که تحت حمایت ولیعهد محمد بن سلمان برگزار شد، با هدف تقویت مشارکت “استراتژیک” بر اساس ابتکار یک کمربند و یک راه است.

بیش از 3500 مقام دولتی، سرمایه گذار، نمایندگان بازرگانی و کارشناسان از 23 کشور در این رویداد که به طور مشترک با اتحادیه عرب و شورای چین برای ارتقای تجارت بین المللی برگزار شد، شرکت کردند.

به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان، روابط عربستان سعودی با چین همچنان عمدتاً حول محور انرژی می چرخد، اما به عنوان بخشی از طرح تنوع اقتصادی چشم انداز 2030، ریاض قصد دارد سرمایه گذاری در بخش های غیرنفتی از جمله خودروهای برقی را افزایش دهد.

Human Horizons خودروهای الکتریکی لوکس را با نام تجاری HiPhi در چین تولید می کند، اما به دنبال توسعه و پیشرفت در بازارهای غربی است. این شرکت در ماه مارس اعلام کرد که در سال جاری وارد بازارهای اروپایی خواهد شد و چشم به اروپای غربی یا اسکاندیناوی خواهد داشت.

در ماه اکتبر، عربستان سعودی از برند خودروهای برقی بومی خود به نام Ceer رونمایی کرد که انتظار دارد از سال 2025 خودروهای شاسی بلند و سدان های الکتریکی را از طریق یک کارخانه تولیدی در حال ساخت تولید کند.

https://www.youtube.com/watch?v=pUuEZis94S0

علاوه بر قرارداد 5.6 میلیارد دلاری خودروهای برقی، مقامات سعودی روز یکشنبه قراردادهایی به ارزش میلیاردها دلار در بخش‌های فناوری، انرژی‌های تجدیدپذیر، کشاورزی، املاک، فلزات، گردشگری و سلامت را اعلام کردند.

عربستان سعودی در بیانیه ای اعلام کرد که اینها شامل یک قرارداد 533 میلیون دلاری برای راه اندازی کارخانه آهن در عربستان سعودی و یک قرارداد همکاری 500 میلیون دلاری در معدن مس این پادشاهی است.

مقامات پادشاهی می‌گویند که انتظار می‌رود اعلامیه‌های بیشتری وجود داشته باشد و عبدالعزیز بن سلمان آل سعود، وزیر انرژی، گفت که معاملات انرژی بیشتری خواهد داشت. وی همچنین انتقاد غرب از روابط رو به رشد عربستان سعودی با چین را رد کرد و گفت که این پادشاهی منافع تجاری خود را در اولویت قرار خواهد داد.

شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود وزیر امور خارجه عربستان در دهمین کنفرانس تجاری اعراب و چین در ریاض سخنرانی می کند (فایز نورالدین/ خبرگزاری فرانسه)

شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان، که به عنوان سخنران اصلی در کنفرانس سخنرانی کرد، از روابط رو به رشد چین و جهان عرب استقبال کرد.

به نقل از رسانه های عربی، وی گفت: دیدار امروز ما فرصتی برای کار و تقویت دوستی تاریخی اعراب و چین و تلاش برای ساختن آینده ای مشترک است که به نفع هر دو کشور خواهد بود.

مقامات سعودی در این کنفرانس گفتند که کل تجارت بین چین و جهان عرب در سال 2022 به رکورد 430 میلیارد دلار خواهد رسید که عربستان سعودی حدود 25 درصد را به خود اختصاص می دهد و تجارت دوجانبه آن 106 میلیارد دلار است که 30 درصد نسبت به گذشته افزایش یافته است. سال

این کنفرانس اندکی پس از دیدار شی جین پینگ، رئیس جمهور چین از ریاض در ماه دسامبر برگزار می شود. او نشست مشترکی با رهبران عرب برگزار کرد و توافقنامه مشارکت راهبردی جامع را با ریاض امضا کرد.

چین همچنین پس از میانجی‌گری در توافقی تاریخی بین ایران و عربستان سعودی در ماه مارس که شاهد آن بود که این دو رقیب منطقه‌ای پس از یک شکاف هفت ساله روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند، جایگاه دیپلماتیک خود را در منطقه تقویت می‌کند.

https://www.youtube.com/watch?v=yHbnimLxDRY

نوشته‌های مشابه