سخت‌ترین زبان برنامه‌نویسی دنیا را بشناسید!


چکیده : با وجود مؤسسات، آموزشگاه‌ها و آکادمی‌های آموزش برنامه‌نویسی (مانند سبزلرن در ایران و یودمی در خارج) باز هم یادگیری برخی از زبان‌های برنامه‌نویسی سخت و طاقت‌فرسا است. با پیشرفت زبان‌های برنامه‌نویسی و توسعه برخی ابزار و کتابخانه‌ها، برنامه‌نویسان امروزه ترجیح می‌دهند از زبان‌هایی استفاده کنند که ساده‌تر و بهتر به نظر می‌آیند. این انتخاب نه تنها در زمان آن‌ها صرفه‌جویی می‌کند، بلکه به سرمایه‌گذاری بهتر در یک زبان کمک خواهد کرد. در این مطلب به بررسی سخت‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی می‌پردازیم.

با وجود مؤسسات، آموزشگاه‌ها و آکادمی‌های آموزش برنامه‌نویسی (مانند سبزلرن در ایران و یودمی در خارج) باز هم یادگیری برخی از زبان‌های برنامه‌نویسی سخت و طاقت‌فرسا است. با پیشرفت زبان‌های برنامه‌نویسی و توسعه برخی ابزار و کتابخانه‌ها، برنامه‌نویسان امروزه ترجیح می‌دهند از زبان‌هایی استفاده کنند که ساده‌تر و بهتر به نظر می‌آیند. این انتخاب نه تنها در زمان آن‌ها صرفه‌جویی می‌کند، بلکه به سرمایه‌گذاری بهتر در یک زبان کمک خواهد کرد. در این مطلب به بررسی سخت‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی می‌پردازیم.

سخت‌ترین زبان برنامه‌نویسی دنیا کدام است؟

اگرچه معیارهای مشخص و دقیقی برای انتخاب سخت‌ترین زبان برنامه‌نویسی وجود ندارد اما می‌توان تا حدود زیادی این زبان‌های سخت را شناسایی کرد که در ادامه این مطلبی فهرستی از این زبان‌ها ذکرشده‌اند.

١. ++C

++C یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی قوی و پرسرعت است که برنامه‌نویسان می‌توانند از آن برای تحقق اهداف متنوعی استفاده کنند. این زبان انعطاف‌پذیری و قدرت بالایی دارد که توسعه‌دهندگان به‌راحتی می‌توانند با سبک‌های مختلف برنامه‌نویسی کار کنند. از مبتدیان تا توسعه‌دهندگان حرفه‌ای، ++C توانایی ارائه درک عمیق از نحوه پاسخ سیستم‌های کامپیوتری به دستورات زبان برنامه‌نویسی را فراهم می‌کند.

با این حال، یادگیری ++C به دلیل ساختار پیشرفته‌ی سینتکس و پشتیبانی از چند پارادایم چالش‌هایی را برای مبتدیان ایجاد می‌کند. این زبان ممکن است به شکل شهودی عمل کند، اما در مواقعی نیاز به توجه دقیق به جزئیات دارد. اشکالات و خطاهایی که ممکن است پیش بیاید، نیاز به تجربه و درک کافی دارد. به همین دلیل، یادگیری ++C زمان زیادی می‌طلبد و برای ارتقاء به سطوح پیشرفته، تجربه بیشتری احتیاج است.

++C به خصوص در زمینه توسعه بازی‌ها محبوب است و آمارها نشان می‌دهد که توسعه‌دهندگان بازی هنوز از این زبان استفاده می‌کنند. با توجه به تطبیق‌پذیری آن، توسعه‌دهندگان با تجربه که در زمینه برنامه‌نویسی کامپیوتر مهارت دارند، به‌راحتی از ++C بهره می‌برند.

زبان برنامه‌نویسی Haskell

زبان برنامه‌نویسی Haskell که به نام یک ریاضیدان معروف نام‌گذاری شده است، به عنوان یکی از زبان‌های سخت برنامه‌نویسی برای یادگیری شناخته می‌شود. این زبان کاملاً کاربردی بوده و بر پایه حساب لامبدا ایجاد شده است. Haskell از خطوط کد کوتاه با امکان استفاده مجدد از کد نهایی پشتیبانی کرده و این موضوع باعث درک بهتر از کد می‌شود. اگرچه تشخیص خطاها در Haskell نسبت به برخی زبان‌های دیگر آسان‌تر است اما اصلاح باگ‌ها کاری زحمت در این زبان است.

یکی از دلایلی که Haskell را به یکی از زبان‌های سخت برنامه‌نویسی برای یادگیری تبدیل کرده، ویژگی‌هایی مانند پارادایم کاملاً کاربردی، انتزاع، استفاده از زبان فنی و غیره است. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند Haskell به یک زبان پیچیده برای توسعه‌دهندگان تبدیل شود.

در زمینه استفاده از Haskell، این زبان به عنوان یک فناوری اولیه شناخته می‌شود که امکان توسعه نرم‌افزارهای با کیفیت بالا را فراهم می‌کند. اصلی‌ترین ارزیابی برای کیفیت نرم‌افزارها عبارت‌اند از صحت، عملکرد و قابلیت نگهداری که Haskell به تولید کد عالی در این زمینه‌ها کمک می‌کند.

زبان لیسپ

LISP یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی قدیمی است که در سال 1959 توسعه یافت. با اینکه LISP از قدیمی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است اما هنوز جذابیت خود را حفظ کرده و به طور شگفت‌آور توسط تعداد زیادی از برنامه‌نویسان مورد استفاده قرار می‌گیرد، به‌ویژه آن‌هایی که در زمینه برنامه‌های هوش مصنوعی با سطح بالا فعالیت دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که هنگام نوشتن یک کد مشابه در C، C++، جاوا و LISP، کدهای نوشته‌شده در برنامه‌های LISP نسبت به سایر زبان‌ها کوچک‌تر بوده و در زمان اجرا کمتر زمان می‌برند. LISP ابتدا با هدف دست‌کاری یکپارچه رشته‌های داده طراحی شد و در حال حاضر برای برنامه‌های هوش مصنوعی منطقی‌تر از همیشه استفاده می‌شود.

اما چیزی که یادگیری را دشوارتر می‌کند، سینتکس پیچیده و استفاده بیش از حد از پرانتز است که برای برخی افراد، تطبیق با آن دشوار است. در مورد استفاده از LISP، این زبان به دلیل عملکرد و سرعت خود بیشتر توسط متخصصان هوش مصنوعی برای برنامه‌های سطح بالا بهره‌مند است.

پرولوگ

پرولوگ نوعی زبان برنامه‌نویسی است که به‌ویژه در برنامه‌های هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی (NLP) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زبان که برای توسعه ربات ELIZA نخستین بار به کار گرفته شد، در حوزه‌هایی مانند NLP بیشترین کارایی را از خود نشان می‌دهد.

یادگیری Prolog ممکن است چالش‌هایی را به دنبال داشته باشد. کد نوشته‌شده در این زبان به‌راحتی قابل کپی-پیست نیست و این احتمال وجود دارد که توسعه‌دهنده، در صورت عدم آشنایی پیشین با زبان، با خطاهای کامپایل روبرو شود. از طرف دیگر، Prolog هنوز هم توسط متخصصان هوش مصنوعی و NLP در دانشگاه‌ها و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، برای بهره‌مندی بهتر از Prolog، برنامه‌نویس نیاز به آشنایی گسترده با این زبان و همچنین در زمینه علم داده باید داشته باشد.

 

زبان برنامه‌نویسی Malbolge

Malbolge به عنوان نوعی زبان برنامه‌نویسی سخت از آن یاد می‌شود. نوشتن اولین کد Malbolge دو سال زمان‌برده و خوانایی کد در این زبان به طرزی عجیبی کم است. در صنعت نرم‌افزار، Malbolge به هیچ وجه به عنوان زبان ترجیح داده نمی‌شود زیرا به شدت کار با آن زمان‌بر است. این زبان تقریباً فقط به عنوان یک چالش استفاده می‌شود و در محیط‌های واقعی به کار نمی‌رود.

زبان برنامه‌نویسی راست

Rust نوعی زبان برنامه‌نویسی محبوب در Stack Overflow و منبع باز برای سیستم‌هاست که به مدت چهار سال متوالی به عنوان محبوب‌ترین زبان انتخاب شده است. این زبان با ارائه یک راه‌حل محکم، ایمن، سریع و هم‌زمان، به کاربران این امکان را می‌دهد تا با سختی‌های زبان‌های دیگر مقابله کنند.

Rust نقشه بهتری بر روی جزئیات سطح پایین و مدیریت بهینه حافظه دارد که به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند. این زبان همچنین ترکیبی از شهودی بودن زبان‌های سطح بالا و کنترل و عملکرد زبان‌های سطح پایین را ارائه می‌کند. Rust نوعی زبان سیستمی مدرن است که مزایا و عملکرد C و C++ را بدون نقاط ضعفی که برنامه‌نویسان با آن‌ها در این زبان‌ها مواجه هستند، ارائه می‌دهد.

اما یادگیری Rust به دلیل سینتکس سخت، سیستم کلان و رویکرد متفاوتی که با توجه به برخی مفاهیم اساسی اتخاذ می‌کند، میتواند کمی سخت باشد. Rust در زمینه‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از شرکت‌های معتبری نظیر Mozilla، Postmates و Dropbox از Rust برای توسعه نرم‌افزارهای خود از آن استفاده می‌کنند. برای مثال، Yelp از نوعی چارچوب توسعه داده‌ای در Rust برای انجام تست‌های A/B روی UX و Dropbox برای بهبود کارایی مراکز داده خود از Rust بهره‌مند شده‌اند.

زبان برنامه‌نویسی Brain

زبان برنامه‌نویسی Brain نوعی زبان مینیمالیستی با تنها هشت کاراکتر است و به عنوان یکی از دشوارترین زبان‌های برنامه‌نویسی جهان شناخته می‌شود. در این زبان، متغیرها به صورت نوعی آرایه تعریف می‌شوند که همگی مقدار صفر دارند و برنامه شامل استفاده از اشاره‌گرها برای ویرایش مقادیر است.

Brain که در سال 1993 توسط Urban Muller ایجاد شده است، هدف اصلی سازنده آن نوشتن حداکثر یک خط کد در این زبان بوده است. این زبان تنها از هشت دستور پشتیبانی می‌کند و برنامه‌نویسان برای نوشتن کد در آن نیاز به تسلط بر این هشت دستور دارند.

زبان برنامه‌نویسی شکسپیر

زبان برنامه‌نویسی شکسپیر یا SPL به عنوان یکی از سخت‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی معرفی شده است. این زبان بک‌اند توسط جان اسلوند و کارل ویبرگ سوئدی طراحی‌شده و برخلاف ساختارهای معمول زبان‌های برنامه‌نویسی، به شکلی طراحی‌شده است که کدهای برنامه‌نویسی در آن به شکل نمایشنامه‌های شکسپیر باشند.

در این زبان، در ابتدای برنامه یک لیست از کاراکترها تعریف می‌شود که نام‌هایی مثل رومئو و ژولیت دارند. این کاراکترها با یکدیگر گفتگو می‌کنند، مقادیر یکدیگر را دست‌کاری کرده و عملیات I/O را انجام می‌دهند. همچنین، این کاراکترها می‌توانند از یکدیگر سؤالاتی بپرسند که به عنوان عبارات شرطی تعبیر می‌شوند. به طور کلی، مدل برنامه‌نویسی این زبان بسیار شبیه به زبان اسمبلی است اما با جنبه‌های مختلف و جذابیت بیشتر برای برنامه‌نویسان دارد ولی با این حال سخت است.

بهترین زبان برنامه‌نویسی دنیا کدام است؟

انتخاب بهترین زبان برنامه‌نویسی دنیا میتواند متناسب با نیاز هر فردی متفاوت باشد و امروزه زبان‌های زیادی وجود دارند که از آن‌ها به عنوان بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی یاد می‌شود. برای نمونه در حوزه توسعه نرم افزار زبان‌هایی مانند سی شارپ، پایتون زبان‌های بسیار مناسبی هستند.

از طرف دیگر مثلا برای حوزه توسعه وب زبان‌هایی مانند جاوا اسکریپت، Html، CSS و حتی پایتون و فریمورک‌های آن بسیار محبوبیت خاصی به دست آورده اند. یادگیری این زبان‌های برنامه‌نویسی در توسعه وب به کاربران کمک میکند که به آسانی وارد کار شوند. برای یادگیری جاوا اسکریپت، Html، CSS میتوانید از دوره‌های آموزشی موجود در وب استفاده کنید.

در پلتفرم‌های آموزشی انواع دوره‌های آموزش CSS رایگان و جاوا اسکریپت وجود دارد. همچنین برای یادگیری پایتون نیز می‌توانید از دوره‌های آموزش پایتون و همچنین دوره‌ها آموزش صفر تا صد جنگو به عنوان نوعی فریمورک توسعه وب پایتون از منابع موجود در اینترنت استفاده کنید.

کلام نهایی

در پایان، یادگیری زبان برنامه‌نویسی ممکن است کمی سخت به نظر بیاد؛ بنابراین، بهترین راه این است ابتدا با زبان‌های ساده‌تر شروع کرده و سپس به زبان‌های پیشرفته‌تر پرداخت. همیشه بهتر است که با زبان‌هایی شروع کنید که جامعه بزرگی از توسعه‌دهندگان و حمایت قوی از برنامه‌ها دارند تا تجربه یادگیری شما یکپارچه‌تر باشد.

نوشته‌های مشابه