در سالی که من وزارت فرهنگ را تحویل گرفتم بودجه وزارت فرهنگ 1200 میلیارد تومان بود اما امسال بودجه اصلی ما به نزدیک به بیست هزار میلیارد تومان رسید!


در سالی که من وزارت فرهنگ را تحویل گرفتم بودجه وزارت فرهنگ 1200 میلیارد تومان بود اما امسال بودجه اصلی ما به نزدیک به بیست هزار میلیارد تومان رسید!

سینماپرس: وزیر فرهنگ گفت: دولت سیزدهم بودجه فرهنگی را متحول کرد، زمانی که من وزارت فرهنگ را تحویل گرفتم بودجه ۱۲۰۰ میلیارد تومان بود اما امسال بودجه به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید.

به گزارش سینماپرس ، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه چهارشنبه 29 اردیبهشت ماه مهمان گفت و گوی ویژه خبری افتتاحیه سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بود و گزارشی از روند برگزاری این دوره از نمایشگاه ارائه کرد. نمایشگاه کتاب

اسماعیلی در این برنامه تلویزیونی گفت: در دو سال و چند ماه گذشته که از آغاز به کار دولت سیزدهم می گذرد، در نظر داشتیم که تحولات جدی در حوزه فرهنگ ایجاد کنیم، زیرا موتوری برای حل مشکلات کشور است. به همین دلیل مشکلات زیرساختی در حوزه فرهنگ شناسایی شده است.

وی ادامه داد: در شهریور 1400 تولید کاغذ تحریر پنج هزار تن بود اما اکنون به هشتاد هزار تن رسیده است و در ماه های آینده پنجاه هزار تن دیگر اضافه می شود و به صد و سی هزار تن می رسیم.

مقدمات ملی شدن صنعت نشر آماده است

یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: کاغذ اولین مشکل در حوزه کتاب است. ملی شدن صنعت نشر شعار من بود که در مجلس مطرح کردم و امروز تمام مقدمات لازم برای تحقق آن فراهم شده است. این شعار تا پایان دولت.

وزیر فرهنگ گفت: این موضوع به نوعی با هویت فرهنگی جامعه گره خورده است. تعدادی کارخانه جدید در حال آماده سازی است که با تکمیل آنها، ما را به صادرکننده کاغذ تبدیل می کند.

و افزود: نیاز به کاغذ در اقصی نقاط کشور حدود دویست و هفتاد هزار تن است. پیش بینی ما این است که در صورت اجرایی شدن برنامه ها به حدود سیصد هزار تن تولید کاغذ دست پیدا کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تشکیل کارگروه کاغذ و نشریات در دولت، تصریح کرد: رهبر انقلاب سال گذشته در نمایشگاه کتاب بیان کردند که چنین وعده ای داده شده و باید به وقوع پیوستن.

بزرگترین کتابخانه منطقه در اراک افتتاح می شود

وزیر فرهنگ گفت: اقدامات دیگری نیز انجام شده است. ما باید کتابخانه های عمومی را گسترش دهیم. تا چند ماه آینده بزرگترین کتابخانه منطقه در اراک افتتاح می شود. چندین کتابخانه مرکزی در شهرهای مختلف پیدا کردیم.

وی افزود: پس از افتتاح یکی از کتابخانه ها شاهد صف ایستادن مردم برای تحویل گرفتن بودیم، حوزه کتاب نقطه قوت تاریخی ایران است.

اسماعیلی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت حوزه فرهنگ، مسائل دیگر قابل حل است، به موازات کارهای دیگری که در داخل انجام می دهیم، دیپلماسی فرهنگی را نیز در این زمینه دنبال می کنیم.

وزیر فرهنگ ادامه داد: به زنجیره تولید و نشر کتاب از نویسنده تا کتابفروشی توجه داریم که این چرخه را تکمیل می کند و فکر می کنیم کتابفروشی روح فرهنگی کشور است.

خرید کتابفروشی مجازی

وی افزود: در راستای حمایت از کتابفروشی ها سامانه خرید مجازی در کشور را نیز ساخته ایم که در کنار ناشران، کتابفروشی ها نیز حضور دارند و پشتیبانی مجازی برای همه کتابفروشی ها وجود دارد.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه طبق تصمیم دولت در همه شهرها کتابفروشی های بزرگ ایجاد می شود، ادامه داد: این مصوبه تقویت جامعه کتابفروشی است و هدف ما این است که این فروشگاه های جدید توسط خود کتابفروشی ها ساخته شود.

کتابفروشی ها روح فرهنگی شهرها هستند

وزیر فرهنگ تصریح کرد: معتقدیم کتابفروشی ها روح فرهنگی شهرها هستند و اگر فضای فرهنگی ایجاد شود کتابفروشی های کوچک و کوچک تقویت می شوند.

وی در خصوص افزایش قیمت کتاب در دو سال اخیر تصریح کرد: در حال حاضر افزایش قیمت کتاب متناسب با افزایش تورم است.

اسماعیلی با اشاره به افزایش قیمت کتاب خاطرنشان کرد: طبق آمار از سال 1400 تا 1402 شاهد افزایش 45 تا 55 درصدی قیمت کتاب بوده‌ایم، اما ممکن است برخی ناشران از کاغذ خارجی استفاده کنند که طبیعتاً افزایش قیمت بالاتری دارد تا اینکه افزایش قیمت ارز

تخصیص ماهانه هزاران تن کاغذ ایرانی به ناشران

وزیر فرهنگ درباره حمایت وزارت فرهنگ از کنترل قیمت کتاب گفت: ماهانه 1000 تن کاغذ ایرانی را به عنوان سهمیه به ناشران اختصاص داده ایم تا با قیمت کاغذ مشکلی نداشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از افزایش قیمت کتاب به دلیل هزینه کار و هزینه محل تولید و تحویل کتاب است، ادامه داد: برای حمایت بیشتر در حوزه مالیاتی معافیت فرهنگی داشتیم.

2 میلیون کارمند دولتی برای خرید کتاب یارانه می گیرند

اسماعیلی افزود: امسال یارانه مستقیم را در این حوزه افزایش دادیم و 2 میلیون نفر از کارمندان برای خرید کتاب یارانه دریافت می کنند و رسیدن این بودجه باعث رونق بخشی به حوزه کتاب می شود.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه یارانه خرید کتاب برای کارکنان تا پایان سال به صورت مرحله ای پرداخت می شود، افزود: با افتتاح نمایشگاه مجازی کتاب، علاقه مندان در اقصی نقاط کشور می توانند به راحتی خرید کنند. کتاب های مورد نظر آنها را وزارت فرهنگ و ارشاد رایگان می دهد و با کمک دستگاه های اجرایی کتاب های مورد نظر را در اختیار آنها قرار می دهد و سال گذشته 2 میلیون جلد کتاب را رایگان عرضه کردیم.

وی در خصوص کیفیت کاغذ تولیدی در کشور گفت: ما مدعی نیستیم کیفیت کاغذ تولیدی در کشور در حد مطلوب باشد اما در سال 1401 کاغذ 4 رنگ ایرانی را معرفی کردیم که کیفیت خوبی دارد. و کاغذ روزنامه که بیشتر از نوع خارجی آن در داخل استفاده می شود.

وزیر فرهنگ گفت: دوستان تولید بومی مدعی هستند که توانایی تولید کاغذ روزنامه که از منابع خارجی تامین می شود را دارند اما خرید کاغذ خارجی همچنان یارانه است.

وی افزود: همان مجموعه ای که در شیراز افتتاح می شود از چوب استفاده نمی شود و مواد اولیه آن ضایعات کاغذی است که اتفاقی فرخنده در حوزه محیط زیست محسوب می شود. ماشین آلات این مجموعه از فناوری های جدید استفاده می کنند، فرزندان ما وارد شرکت های دانش بنیان در این زمینه شده اند و ما هر روز در این زمینه پیشرفت می کنیم.

یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سامانه نظارت مردمی راه اندازی کرده ایم، این سازوکار را برای ارتباط با مردم تعریف کرده ایم و با کمک این سامانه انتقادات و پیشنهاداتی درباره کتاب ها در دست مردم مطرح می شود. بخش خصوصی و ما در وزارت فرهنگ و دولت از فعالان بخش خصوصی حمایت 100 درصدی داریم، مثلاً در این زمینه خدمات بانکی ارائه شد.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه در وزارت رهبری در دو حوزه معاونت فرهنگی و کتابخانه های عمومی کشور کتاب می خریم، گفت: باید اعتراف کنم که در حوزه فرهنگ در 15 سال گذشته وضعیت بدی را تجربه کردیم. ، 16 سال تا ابتدای دولت حدود 250 میلیارد تومان در کشور داشت و وزارت ارشاد 80 میلیارد تومان برای مدیریت بازار کتاب داشت اما سالی که کار را شروع کردیم اقتصاد کتاب بود. نزدیک به 11 هزار میلیارد تومان اما وزارت ارشاد 30 میلیارد تومان برای مدیریت کتاب داشت. در این سالها نهضتی شکل گرفت که مدیریت فرهنگی را از دست دولت خارج کند.

یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در دو سال گذشته این بودجه را به حدود سیصد میلیارد تومان رساندیم و امسال با توجه به بسته های حمایتی این رقم را به دو هزار میلیارد تومان خواهیم رساند. .

وزیر فرهنگ گفت: دولت سیزدهم بودجه فرهنگی را متحول کرد. در سالی که من وزارت فرهنگ را تحویل گرفتم بودجه وزارت فرهنگ 1200 میلیارد تومان بود اما امسال بودجه اصلی ما به نزدیک به 20 هزار میلیارد تومان رسید.

وی با اشاره به مقرره قانون کنار گذاشتن یک درصد از بودجه دستگاه ها برای فعالیت های فرهنگی افزود: شرکت های دولتی در سال 1400 مبلغی پرداخت نکرده اند و در سال های 1401 و 1402 مبالغ ناچیز بوده اما در سال جاری. این موضوع را در محدوده اعتراض قرار می دهیم، یعنی اگر هر سه ماه یک بار تکلیف پرداخت نشود، بیت المال مستقیماً آن را جمع آوری کرده و در اختیار نهادهای فرهنگی قرار می دهد.

نوشته‌های مشابه