خبر داغ! قلب زمین کند می شود!


خبر داغ! قلب زمین کند می شود!

محققان ناسا متوجه شدند که چرخش هسته زمین که یک توپ داغ از آهن و نیکل است، در حال کاهش است. این مشکل سوالات زیادی را در مورد آنچه در داخل زمین می گذرد و تأثیر آن بر ما ایجاد کرده است.

تیمی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) می‌گوید این تغییر در چرخش هسته زمین می‌تواند طول روزها را تغییر دهد، اما تنها در چند کسری از ثانیه.
بنابراین ما مجبور نیستیم ساعت هایمان را چک کنیم.

جان ویدال، زمین شناس USC می گوید:

زمانی که لرزه‌نگاری‌ها را که این تغییر را نشان می‌دهند، در ابتدا گیج شدم. اما پس از یافتن دوازده لرزه نگاری دیگر که همین الگو را نشان می دادند، مطمئن شدیم.

این اولین بار در چندین دهه است که چرخش هسته داخلی کاهش یافته است. دانشمندان دیگر قبلاً الگوهای مشابه و متفاوتی را مورد بحث قرار داده‌اند، اما این مطالعه اخیر قطعی‌ترین شواهد را ارائه می‌کند.”

محققان از لرزه نگاری برای ردیابی فعالیت های داخل زمین استفاده می کنند.

هسته داخلی زمین یک کره بسیار داغ و بسیار متراکم است که از آهن و نیکل ساخته شده است که اندازه آن حدود دو سوم ماه است. این هسته بیش از 3000 مایل (یا 4800 کیلومتر) زیر ما قرار دارد و مطالعه آن بسیار دشوار است.
اما یادگیری در مورد آن می تواند چیزهای زیادی در مورد تاریخ زمین به ما بیاموزد.

در این مطالعه، ویدال و تیمش داده‌های 121 زمین‌لرزه مکرر را که بین سال‌های 1991 تا 2023 در اطراف جزایر ساندویچ جنوبی در اقیانوس اطلس جنوبی رخ داد، تجزیه و تحلیل کردند.
آنها همچنین اطلاعات مربوط به چندین آزمایش هسته ای را به این داده ها اضافه کردند. هر یک از این وقایع باعث زمین لرزه های زیادی در سراسر زمین شد.

با بررسی چگونگی شتاب این لرزش ها به بالا و پایین و تعامل با یکدیگر، محققان می توانند موقعیت و حرکت هسته داخلی را تخمین بزنند.

این تیم می گوید سرعت چرخش هسته داخلی نسبت به سطح زمین (که به نظر می رسد از سال 2010 شروع شده است) در حال کاهش است.
این می تواند به دلیل حرکت ثابت هسته خارجی، ساخته شده از آهن مایع، که میدان مغناطیسی زمین را تولید می کند، یا کشش نیروی گرانشی باشد.

ویدال می گوید:

این تغییر بسیار ناچیز است و در حدود هزارم ثانیه است و تقریباً در سر و صدای اقیانوس ها و جو گم می شود.»

تنها چیزی که می توانیم با اطمینان بگوییم این است که این تحقیق به ما در درک زمین شناسی اعماق زمین کمک می کند.
و دانشمندان هنوز با دقت زیادی چرخش هسته داخلی را تماشا می کنند.

ویدال می گوید:

چرخش هسته درونی زمین ممکن است حتی زنده‌تر از آنچه قبلاً فکر می‌کردیم باشد.

تغییرات سرعت، چرخش های معکوس و ارتعاشات هسته داخلی غیرعادی نیستند، بنابراین هیچ نشانه ای از فاجعه آخرالزمانی که در فیلم های علمی تخیلی می بینیم وجود ندارد. ممکن است در طول شبانه روز شاهد تغییرات جزئی باشیم، اما خیلی کوچک.

__ تکنو دات کام، مرجع اخبار فناوری __

نوشته‌های مشابه