باغ دلگشای شیراز | باغ دلگشا؛ باغی زیبا و به جامانده از دوران ساسانیان




تاریخ بروزرسانی : 2024-03-17


گردآوری :


اشتراک گذاری :



باغ دلگشا یکی از باغ‌های تاریخی ایران و جاهای دیدنی استان فارس است که عمارتی زیبا و بسیار متمدن را در خود جای داده است. دلگشا حدود ۶ هکتار وسعت دارد. این باغ در خیابان نارنجستان قرار دارد و بهترین زمان بازدید از آن در فصل بهار است. این باغ مربوط به سه دوره ساسانیان، صفویان و قاجاریان می باشد.

باغ دلگشای شیراز یکی از زیباترین باغ‌های تاریخی و مکان های دیدنی شیراز است. که در نزدیکی آرامگاه سعدی واقع شده است. سقف ساختمان یک گنبد ساده است.عمارت باغ دلگشا در حال حاضر به موزه ای از اشیاء تاریخی تبدیل شده است. عمارت درون آن اولین عمارت کلاه فرنگی در کشور ایران است. در ادامه با ما همراه باشید.

باغ دلگشای شیراز

باغ دلگشا یکی از باغ‌های تاریخی شیراز بوده و در ناحیه آرامگاه سعدی قرار دارد. پیشینه آبادانی و دیرینگی این باغ به دوران پیش از اسلام و زمان فرمانروایی ساسانیان می‌رسد.

باغ دلگشا در دوره تیمور گورکانی در اوج آبادانی بوده تا جایی که گفته شده تیمور پس از دیدن آن، در سمرقند باغی را به همین نام بنا کرد. این باغ در دوره صفویه نیز بسیار نامور بوده، به گونه‌ای که در نوشته‌ها و نقاشی‌های به جا مانده از جهانگردان اروپایی در آن دوران از نام باغ هم فراوان یاد شده‌است.

باغ دلگشا

باغی زیبا و به جامانده از دوران ساسانیان

در فاصله دوره نادرشاه تا دودمان زندیه این باغ آسیب‌های فراوانی به خود دید و در زمان کریمخان زند باز آباد شد. در این باغ عمارت‌هایی مربوط به دوره قاجاریه دیده می‌شود.

باغ زیبا و معروف دلگشا یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر شیراز است. این باغ قدیمی‌ترین باغ شیراز است که وسعتی حدود ۷ هکتار دارد و عمارت درون آن اولین عمارت کلاه فرنگی در کشور ایران است و در زمان ساسانیان ساخته شده است. معماری این باغ زیبا به سبک ایرانی است و دارای حوضی زیبا در وسط باغ همراه با فواره‌های کوچک است. باغ زیبای دلگشا در سال ۱۳۸۱ به عنوان یک اثر باشکوه و فاخر توسط میراث فرهنگی به لیست آثار ملی اضافه شد. این باغ در خیابان نارنجستان قرار دارد و بهترین زمان بازدید از آن در فصل بهار است.

یکی از آثار ملی ایران

تاریخچه باغ دلگشا شیراز

اگرچه قدمت تاریخی این باغ به قبل از اسلام و زمان حکومت ساسانیان، صفویان و قارجاریان برمی‌گردد اما در دوران صفویه هم مکانی برای تفریح بوده است. اگرچه در زمان حکومت نادرشاه تا آغاز حکومت زندیه باغ دلگشا دچار ضربه و آسیب‌های بسیاری شد اما در دوران کریم‌خان زند دوباره این باغ جانی دوباره گرفت و به دوران اوج آبادانی و شکوه خودش رسید. سال‌ها بعد در دوران قاجار شخصی به نام حاج ابراهیم اعتماد الدوله شیرازی دوباره باغ را احیا کرد اما بعد از او این باغ هماند مخروبه‌ شد تا اینکه در سال ۱۳۳۶ توسط نواب رضا قلی میرزا باغ خریداری شد و عملیات مرمت و بازسازی شروع شد.

حدود ۳۰ سال بعد باغ دلگشا توسط میرزا علی اکبر قوام الملک مرمت شد درر زمان او بود که ایوان و ستون‌های این عمارت بنا شد. پسر او نیز حمام را در ضلع شرقی باغ ساخت. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این باغ تا حدود ۵۰ سال پیش نیز تحت تملک دختر قوام الملوک و همسرش ناظم الملک بود اما اکنون اداره آن در دست شهرداری است

از باغ‌های تاریخی شیراز

ویکی پدیا، علی بابا، سفرمارکت



نوشته‌های مشابه