بازاریابی ایمیلی ورودی یا خروجی؟


5.5 – (1 امتیاز)

یکی از سوالات بحث برانگیز در دنیای بازاریابی و در بین بازاریابان این است که آیا بازاریابی ایمیلی ورودی است یا برون گرا.

اصطلاحات ورودی و خروجی در علم بازاریابی آشنا هستند. در بازاریابی درونگرا، رابطه بین مشتری و کسب و کار توسط خود کسب و کار تعریف می شود. اما در بازاریابی برون‌گرا، این ارتباط توسط مشتری شکل می‌گیرد.

همانطور که می دانید بازاریابان از روش های مختلفی برای بازاریابی یک محصول یا خدمات استفاده می کنند. برخی از رایج ترین روش های بازاریابی را می توان در بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محتوا و بازاریابی رسانه های اجتماعی خلاصه کرد. معمولا در بیشتر این روش های بازاریابی می توانید مفهوم درون گرا یا برون گرا بودن را ببینید. اما بحث اصلی ما در مورد بازاریابی ایمیلی درون باند یا خروجی است.

برای بررسی دقیق تر این سوال، می توان از چند مثال واضح استفاده کرد. اگر به اطلاعات بیشتری در مورد بازاریابی ایمیلی ورودی و خروجی نیاز دارید و می خواهید در مورد نحوه استفاده از این روش بازاریابی اطلاعات بیشتری کسب کنید، این فرصت را از دست ندهید.

بازاریابی ایمیلی ورودی

بازاریابی درونگرا یکی از روش های بازاریابی است که از طریق محتوای مفید مشتریان را جذب می کند. مقالات مفید وبلاگ، محتوای رسانه های اجتماعی، ایمیل ها و اینفوگرافیک ها از جمله ابزارهای این نوع بازاریابی هستند. ایمیل مارکتینگ همچنین از ایمیل به عنوان ابزار اصلی بازاریابی استفاده می کند. شما قبلاً آدرس ایمیل مشتریان و مخاطبان را دریافت کرده اید و از طریق آن با آنها در تماس هستید. آمار نشان می دهد که اثربخشی این نوع بازاریابی بسیار بالاست. با این تفاسیر چگونه می توان بازاریابی ایمیلی ورودی را تعریف کرد؟

بازاریابی ایمیلی ورودی یا ورودی، مشتریان جذب محتوای ارزشمند متناسب با تجربه آنها می شوند. ایمیل های ورودی برای کسانی که به محصولات شما علاقه مند هستند و جزو مشترکین ایمیل شما هستند ارسال می شود. ارسال خبرنامه، کد تخفیف برای مشتریان عادی و غیره. چنین ایمیل هایی هستند.

اما بازاریابی ایمیلی نیز می تواند برونگرا باشد. برای درک بهتر بازاریابی ایمیلی ورودی و خروجی، از سه زاویه مختلف به آنها نگاه می کنیم. این سه عامل عبارتند از:

  • میزان مخاطب و تعامل
  • دسترسی و سرعت کارایی
  • قیمت

میزان مخاطب و مشارکت در بازاریابی ایمیلی ورودی

دنبال کردن قیف بازاریابی یکی از ویژگی های اصلی ایمیل مارکتینگ ورودی است. یعنی برای هر مرحله از بازاریابی و جذب مشتری یک استراتژی محتوا وجود دارد. این مراحل شامل جذب مخاطبان جدید، تبدیل آنها به مشتری و در نهایت تبدیل آنها به مشتریان وفادار است.

در گام اول، باید آگاهی از برند را از طریق وبلاگ، SEM یا شبکه های اجتماعی افزایش دهید. در مرحله دوم، مشتریان علاقه خود را اعلام می کنند و در لیست مشترکین وب سایت یا دنبال کنندگان پلت فرم اجتماعی قرار می گیرند. اینجاست که بازاریابی ایمیلی ورودی وارد می شود. مشتریان تشویق می شوند با دریافت ایمیل از شما به تعامل با شما ادامه دهند.

دسترسی و سرعت اثربخشی در بازاریابی ایمیلی ورودی

در استراتژی بازاریابی ایمیلی ورودی یا ورودی، هدف اصلی جذب مخاطب است. محتوای شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها و … مکمل این استراتژی است. اما باید بدانید که این فرآیند زمان بر است. بنابراین می بینیم که اگرچه دستیابی به مخاطب در بازاریابی ایمیلی ورودی آسان است، اما سرعت اثربخشی آن می تواند کند باشد. این فرآیند برای بازاریابی ایمیلی خارجی سریعتر است.

هزینه بازاریابی ایمیلی ورودی

هزینه ایمیل مارکتینگ ورودی و خروجی در فرآیند آنها تغییر چندانی نمی کند، اما برای همه تفاوت هایی وجود دارد. به طور معمول، بازاریابی ایمیلی ورودی تا 62 درصد کمتر از بازاریابی خارجی هزینه دارد. این تفاوت هزینه به دو دلیل است. دلیل اول این است که ROI با نوع ورودی بالاتر است. دلیل دوم این است که معمولاً مشتریان کمتری برای لیست ایمیل شما ثبت نام می کنند. هر چه تعداد مشترکین ایمیل کمتر باشد، هزینه بازاریابی ایمیلی نیز کمتر می شود.

بازاریابی ایمیلی خروجی

در تعریف بازاریابی برون‌گرا می‌توان گفت که شامل ارتباط با هر مخاطبی است که احتمالاً با محصول یا خدمات شما تعامل دارد. زیرا این روش بازاریابی بدون در نظر گرفتن عوامل خاصی مخاطب را انتخاب می کند، مخرب است. مواردی مانند تبلیغات تلویزیونی، بیلبوردهای شهری، تبلیغات رادیویی، بازاریابی تلفنی و غیره. از این دسته هستند. ایمیل های ارسالی نیز در این دسته قرار می گیرند.

با تعریف بازاریابی برون مرزی، بازاریابی ایمیلی برون مرزی را چگونه تعریف کنیم؟

بازاریابی ایمیلی خروجی به معنای ارسال ایمیل برای مخاطبانی است که هنوز مشتری نشده اند. افرادی که این ایمیل ها را دریافت می کنند در واقع نمی دانند که در لیست ایمیل شما هستند. به همین دلیل دریافت این ایمیل ها برای مخاطب نامطلوب است و در نتیجه می تواند مخل باشد.

مشابه بازاریابی ایمیلی ورودی، نوع خروجی را از سه منظر متفاوت بررسی خواهیم کرد.

مخاطبین بازاریابی ایمیلی خروجی و نرخ تعامل

تفاوت اصلی بین بازاریابی ایمیلی خروجی و ورودی در نحوه هدف گذاری و تعامل شما با مخاطبان است. برخلاف ورودی که مشتریان فعلی را هدف قرار می دهد، بازاریابی ایمیلی خروجی نیازی به تجزیه و تحلیل مخاطبان خود ندارد. همچنین لازم نیست که مخاطبان قبلاً به شما اجازه دریافت ایمیل را داده باشند.

در واقع هدف اصلی این نوع ایمیل مارکتینگ، جذب هرچه بیشتر مشتری بدون توجه به علایق مخاطب است. در واقع با ایمیل مارکتینگ ورودی، برخلاف بازاریابی ایمیلی خروجی، تعامل بیشتری با مخاطب خواهید داشت.

دسترسی و سرعت عملکرد بازاریابی ایمیل خارجی

برخلاف سطح تعامل، دسترسی و سرعت اثربخشی با ایمیل مارکتینگ خروجی بالاتر است. با این روش بازاریابی ایمیلی، می توانید در مدت زمان کمتری به مخاطبان بیشتری دست پیدا کنید. به این ترتیب، بازاریابان بزرگترین لیست ایمیل ممکن را دارند، که به معنای دستیابی به مخاطبان وسیع تری است.

هزینه های بازاریابی ایمیلی خروجی

هزینه بازاریابی ایمیلی خروجی بسیار بالاتر است. اکثر پلتفرم های ایمیل انبوه برای خدمات بر اساس تعداد اعضای لیست ایمیل هزینه دریافت می کنند. در نتیجه، هرچه تعداد دریافت کنندگان ایمیل بیشتر باشد، هزینه ها نیز بیشتر می شود.

تفاوت بین بازاریابی ایمیلی ورودی و خروجی

برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی ایمیلی موفق، باید بتوانید تفاوت بین بازاریابی ایمیلی ورودی و خروجی را درک کنید. به طور خلاصه، مخاطبان هدف در بازاریابی ایمیلی ورودی، مشتریان وفادار شما هستند که به محصول یا خدمات شما علاقه نشان داده اند. اما در بازاریابی ایمیلی خروجی، لیست ایمیل بدون توجه به علاقه مخاطبان تنظیم می شود. برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی ایمیلی موفق، باید بتوانید تفاوت های اصلی بین این دو روش را درک کنید.

تفاوت بین بازاریابی ایمیلی ورودی و خروجی را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • مخاطب و تعامل: در بازاریابی ایمیلی ورودی، لیست مخاطبان ایمیل شامل افراد کمی است. این در حالی است که در بازاریابی ایمیلی برون مرزی تعداد این افراد زیاد است.
  • سرعت دسترسی و کارایی: ایمیل مارکتینگ خروجی معمولاً به افراد بیشتری دسترسی پیدا می کند و سریعتر و مؤثرتر است.
  • قیمتمی بینم: با بازاریابی ایمیلی ورودی، به دلیل تعداد کم گیرندگان ایمیل و همچنین افزایش بازگشت سرمایه (ROI) هزینه ها کمتر می شود. اما در نوع خروجی به دلیل افزایش تعداد ایمیل ها هزینه نیز افزایش می یابد. علاوه بر این، بسیاری از گیرندگان به ایمیل توجهی نمی کنند و این مشکل به میزان قابل توجهی بازگشت سرمایه را کاهش می دهد.

این سه عنصر تفاوت اصلی بین بازاریابی ایمیلی ورودی و خروجی هستند. در زیر نمونه هایی را برای درک بهتر این تفاوت ها بررسی می کنیم.

نمونه هایی از بازاریابی ایمیلی ورودی

صندوق ورودی خود را برای نمونه هایی از بازاریابی ایمیلی ورودی بررسی کنید. اگر آدرس ایمیل خود را هنگام خرید از یک وب سایت یا عضویت در آن وارد کرده اید، احتمالاً نمونه هایی از این ایمیل ها را دریافت کرده اید. کسب و کارهایی که قصد تعامل با مشتریان خود را دارند از این استراتژی استفاده می کنند. آنها به مشتریان ایمیل می فرستند تا آنها را حفظ کنند و آنها را تشویق به خریدهای بعدی کنند.

در اینجا چند نمونه از بازاریابی ایمیلی ورودی آورده شده است.

ایمیل خوش آمد گویی

ایمیل خوش آمدگویی احتمالا اولین ایمیلی است که از یک کسب و کار دریافت می کنید. احتمالاً چند دقیقه پس از ثبت نام در یک وب سایت، این ایمیل را دریافت خواهید کرد. پیام‌های موجود در این نوع ایمیل‌ها معمولاً می‌توانند یکی از موارد زیر باشند:

  • با تشکر از اشتراک در وب سایت
  • ارائه تجاری
  • تعیین خدمات ارائه شده
  • فراخوانی برای اقدام

ایمیل سبد خرید رها شده

هنگامی که به هر دلیلی فرآیند خرید را رها کنید، یک ایمیل سبد خرید رها شده دریافت خواهید کرد. ممکن است این نوع ایمیل را یک ساعت پس از خرید ناموفق، یک روز یا سه روز بعد دریافت کنید. معمولاً تصویر محصول انتخابی نیز در ایمیل سبد خرید درج می شود. حتی گاهی اوقات پیشنهاد خرید یا تخفیف برای همان محصول را در ایمیل خود دریافت می کنید.

بهترین محصولات را ایمیل کنید

در ایمیل انتخابی خود، بهترین محصول یا خدماتی را که ارائه می دهید در محتوای ایمیل قرار می دهید. این نوع ایمیل ها معمولا حاوی تصاویر، لینک ها یا توضیحات کافی از محصول هستند.

تبلیغات ایمیل

همانطور که از نام تبلیغات ایمیل مشخص است، هدف آن فقط تبلیغ محصولات شما است. محتوای این نوع ایمیل ها برای اطمینان از فروش یک محصول یا خدمات است. این نوع ایمیل برای حفظ مشتری و آگاهی از برند نیز بسیار مفید خواهد بود. ایمیل‌های تبلیغاتی همیشه شامل CTA هستند و مشتریان را تشویق به خرید می‌کنند.

ایمیل اطلاع رسانی در دسترس بودن محصول

اکثر کسب و کارهای آنلاین به مشتریان اجازه می دهند که در صورت اتمام موجودی محصولات مطلع شوند. زمانی که فروشنده محصول را در انبار داشته باشد، ایمیل اعلان در دسترس بودن محصول ارسال می شود. محتوای این نوع ایمیل‌ها بر روی محصول خاصی تمرکز دارد که به شما علاقه دارد.

نمونه هایی از بازاریابی ایمیلی خروجی

برخلاف ایمیل های دریافتی که به صندوق ورودی ختم می شوند، ایمیل های خروجی اغلب در پوشه اسپم ختم می شوند. اگر از این پوشه در ایمیل خود بازدید کنید، احتمالاً نمونه هایی از بازاریابی ایمیل خارجی را خواهید دید. این به این دلیل است که ایمیل های خروجی معمولا به صورت انبوه ارسال می شوند. در نتیجه سرورهای یاهو و جیمیل آنها را به عنوان ایمیل های اسپم شناسایی می کنند.

برای بازاریابی ایمیلی خروجی، اولین هدف جلوگیری از قرار گرفتن در لیست اسپم است. هدف دوم برای ارسال این ایمیل ها باید تشویق مخاطب به خواندن محتوای ایمیل تا رسیدن به CTA باشد. اگرچه این نوع ایمیل مارکتینگ در دنیای بازاریابی به شدت مورد انتقاد قرار می گیرد، اما می تواند موفقیت آمیز باشد. بسیاری از خریداران واقعی در ابتدا از طریق یک ایمیل تصادفی به مشاغل مختلف معرفی می شوند.

در اینجا چند نمونه از بازاریابی ایمیلی خارجی آورده شده است.

یک ایمیل چشم نواز

یکی از مدل های موثر در بازاریابی ایمیلی خروجی استفاده از فرمول AIDA است. این عبارت مخفف کلمات Attention، Interest، Desire و Action به معنای توجه، علاقه، تمایل به عمل و انجام است. در این مدل ابتدا توجه مخاطب را به خود جلب می کنید و سپس برای خرید در آنها علاقه ایجاد می کنید. در مرحله سوم میل به بازیگری و خرید ایجاد می شود و در نهایت از طرف مخاطب ارائه می شود.

ایمیل ارجاع

در ایمیل اصلی خود، شکاف و مشکلی را برای مخاطبان خود از بین می برید. به آنها بگویید راه حل شما چگونه مشکل آنها را حل می کند و وضعیت را تغییر می دهد. این راه حل می تواند پاداشی برای تعامل با کسب و کار شما باشد.

مشتری ایمیل تشکر

بیشتر مشتریان شما تعریف و تمجید و قدردانی را دوست دارند. در ایمیل تشکر مشتری، می توانید پیشاپیش از مشتری برای بازدید از سایت، عضویت در خبرنامه و … تشکر کنید. البته توجه داشته باشید که در مصرف آن زیاده روی نکنید. سپس می توانید کسب و کار خود را معرفی کرده و آنها را به خرید تشویق کنید.

بازاریابی ایمیلی ورودی و خروجی

بازاریابی ایمیلی هم ورودی و هم خروجی است. البته این بدان معناست که می توانید از بازاریابی ایمیلی به هر دو صورت استفاده کنید. هر دو روش می توانند برای کسب و کار شما موثر و سازنده باشند و به موفقیت استراتژی بازاریابی شما کمک کنند. بازاریابی ایمیلی ورودی به شما کمک می کند تا رابطه ای موثر با مشتریان فعلی خود ایجاد کنید. اما در بازاریابی ایمیلی خارجی، شما به دنبال ایجاد روابط جدید هستید.



نوشته‌های مشابه