9 ویژگی یک فروشنده موفق که باید بدانید! (مهم و حیاتی)


یک ویژگی در یک فروشنده موفق وجود دارد که او را از بقیه متمایز می کند. یک ویژگی در ورزشکاران وجود دارد که آنها را از دیگران متمایز می کند. چیزی وجود دارد که برنده را از بازنده جدا می کند. این ویژگی “فکر و بینش” خوب.

ممکن است یک فروشنده تمام قوانین فروش را بداند، اما این اطلاعات تضمین نمی کند که آن شخص لزوماً در بازار موفق شود.
چرخه موفقیت در فروش شامل دو بخش است:

1) دانش محصول
2) مهارت فروش

یک فروشنده ممکن است همه چیز را در مورد محصول بداند، ممکن است تمام مهارت های فروش را بداند، اما این بدان معنا نیست که او یک قهرمان فروش است، زیرا نگرش و طرز فکر خصوصیتی است که فقط فروشندگان موفق دارند.

نگرش صحیح در فروش چیست؟

مثبت اندیشی، شاید در ساده ترین تعریفش، شامل جستجوی مداوم بهترین ها، انتظار موفقیت و توانایی دیدن جنبه های مثبت هر موقعیتی است.
افکار ذهنی بر اساس تجربیات زندگی، شرایط کودکی، دوستان و افراد اطراف و محیطی که در آن کار می کنیم، شکل می گیرد. همه آنها در شکل دادن به تجربیات ما نقش دارند. اما هر کسی اگر واقعاً بخواهد می تواند طرز فکر خود را تغییر دهد.

در اینجا ما در مورد 9 مرحله مهم که بخشی از موفقیت در فروش هستند صحبت می کنیم:

1) علاقه و تمایل در تعیین موفقیت مهم است نه توانایی

بسیاری از افراد به توانایی های خود شک دارند. مثلاً می گویند نمی توانم، توانایی انجام این کار را ندارم، تجربه کافی ندارم. شما می توانید هر کاری را که واقعاً بخواهید انجام دهید، اما اگر کاری را از روی اکراه انجام دهید، به نتایج خوبی نخواهید رسید.

همه ما جوانانی را دیده ایم که بدون دانش خاصی از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند. آنها احتمالاً در رشته خود استخدام نخواهند شد، اما اگر شغل مرتبطی پیدا کنند، احساس می کنند به اطلاعات بیشتری نیاز دارند. از این رو به مراکز آموزشی می روند اما این بار با علاقه بیشتری درس ها را دنبال می کنند. چرا؟ آیا توانایی آنها تغییر کرده است؟

البته نه، کهمیل درونیآنها کسانی هستند که تغییر کرده اند. تغییر در تفکر می تواند منجر به تغییر اساسی و شگرف در کار شود. همه توانایی یادگیری مهارت های فروش را دارند، اما باور درونی آنها در ابتدا پایین است.

بگذارید چند سوال از شما بپرسم. اشتیاق شما چقدر شدید است؟ چقدر برای موفقیت تلاش می کنید؟ چقدر مصمم هستید که به یک فروشنده موفق تبدیل شوید؟

اگر احساس می کنید گاهی اوقات میل و علاقه شما کم می شود، سریعا به مرحله دوم بروید.

2) هدف گذاری کنید

اگر احساس می کنید که درایو داخلی شما به اندازه کافی قوی نیست، ممکن است اهداف کاری مهم و ثابتی را تعیین نکرده باشید. این باعث می شود انگیزه درونی شما از بین برود. اکثر معامله گران موفق هوش و مهارت بالایی نداشتند اما به فروش و درآمد بالایی دست یافتند. ویژگی مشترک همه آنها این است که انگیزه بالایی دارند و برای رسیدن به اهداف و اهداف خود تلاش می کنند.

بنابراین واقعا تصمیم بگیرید که در فروش به کجا می خواهید بروید. لیستی از وظایف کوتاه مدت و بلند مدت برای زندگی کاری خود بنویسید.

سپس تصمیم بگیرید که بالاترین اولویت چیست و چه چیزی باید در یک دوره زمانی مشخص به دست آورید. اگر این هدف را خیلی بزرگ انتخاب کنید، انگیزه شما برای رسیدن به آن به اندازه کافی قوی نخواهد بود.

بسیاری از مربیان فقط تاکید می کنند که شما اهداف بزرگی را برای خود انتخاب کنید! البته نکته درست است، فکر کردن به نقطه اوج فروش می تواند دیدگاه فرد را گسترش دهد.

اما ضرب المثل “صخره بزرگ خودش را نشان نمی دهد” را نیز به خاطر بسپارید. اگر هدف بزرگی را انتخاب کنید که در رسیدن به آن شک دارید، احتمال دستیابی به آن کاهش می یابد.

پس من باید چه کار کنم؟

اهداف بزرگ و واقع بینانه را انتخاب کنید و آنها را به یک سری اهداف کوچکتر تقسیم کنید. این به قانون دیگری از موفقیت اشاره می کند که می گوید: “دیدن پیشرفت خود بهترین انگیزه است.” هنگام تعیین اولین هدف تجاری خود، تصویر واضحی از آنچه به دنبال آن هستید ایجاد کنید.

3) اهداف خود را برنامه ریزی کنید

برای خلبانی که از تهران به شیراز پرواز می کند، شیراز مقصد نهایی اوست. وقتی خلبان هواپیما را از باند فرودگاه خارج می کند، فقط بر روی پرواز خود تمرکز می کند. با این حال، فروشندگانی هستند که اهداف تجاری مناسبی ندارند یا اصلاً هدف ندارند. موفقیت به ندرت ناشی از شانس است و معمولاً با برنامه ریزی مناسب برای اهداف خاص به دست می آید.

4) به خودت ایمان داشته باش

هرگز نگویید “من نمی توانم آن فروش را انجام دهم” زیرا منفی بودن تأثیر بسیار بدی بر با ارزش ترین دارایی هر انسانی می گذارد. فرآیند مثبت اندیشی یک “دارایی با ارزش” است.

بدون شک بزرگترین سرمایه گذاری که یک فروشنده می تواند انجام دهد، سرمایه گذاری روی خودش است. کسانی که ماشین دارند معمولا پول زیادی برای تعمیر ماشین خود می پردازند. آنها می دانند که اگر این کار را نکنند، ماشینشان در نهایت فرسوده می شود.

اما افراد کمی از طریق آموزش روی ذهن خود سرمایه گذاری می کنند. اگر مغز دائماً با دستور «نمی‌توانم» مواجه شود، در جهتی گام برمی‌دارد که ثابت کند نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

5) یکی از افرادی باشید که می گویند چگونه می توانم این کار را بهتر انجام دهم

یکی از ویژگی‌های مثبت ما این است که هر کاری که قبلا انجام داده‌ایم، می‌توانیم دوباره آن را کمی بهتر انجام دهیم.

Marie K. Asch معروف ترین کارآفرین در زمینه لوازم آرایشی می گوید: اگر کارها خوب پیش می رود به آنها بسنده نکنید.

این یک قانون در دنیای تجارت است. همیشه خطر رضایت از وضعیت موجود و نادیده گرفتن تغییرات در دنیای فروش یا انتظارات مشتری وجود دارد. این رضایت خطرناک محصولات، سیستم ها و ایده های قدیمی را حفظ می کند. یک معامله گر موفق همیشه در تلاش است تا کار و تفکر خود را بهبود بخشد.

۶) به تعریف و تمجید از خریداران عادت کنید

این اصل یکی از مهم ترین عوامل برای یک فروشنده موفق و وفاداری مشتری است. افراد بزرگ دیگران را تحسین می کنند. بسیاری از مدیران کسب و کار اشتباهات کارمندان و همکاران خود را مقصر می دانند، اما به ندرت آنها را به خاطر انجام کار درست تحسین می کنند.

برخی افراد در محل کار مانند پلیس عمل می کنند و دائماً از دیگران ایراد می گیرند. آنها این عادت را به مشتریان گسترش می دهند، چقدر سوال می پرسند، چقدر چانه می زنند. اما این راه به فروش موفق ختم نمی شود. این عادت باعث می شود نتوانید روی نکات مثبت آنها تمرکز کنید. شما در کار فروش نیاز به تحسین و تحسین دیگران دارید.

۷) عزت نفس ایجاد کنید

باید به خاطر داشت که همه افراد در زندگی با موقعیت هایی مواجه می شوند که باعث می شود احساس کمبود اعتماد به نفس کنند. ذهن مکانی برای ذخیره خاطرات و وقایع است. هر چه در آن قرار دهید به شما باز می گردد. اگر ذهن شما به مفهوم “من می توانم” اعتقاد داشته باشد، مکانیسم ها و وسایلی را برای تحقق خواسته شما فراهم می کند.

پنج راه برای افزایش عزت نفس

  • از خود ترحمی بپرهیزید: همیشه مثبت باشید و انواع عبارات زیر را به خودتان بگویید:
    “من می توانم”، “من هر روز در کارم بهتر می شوم”.
  • از خود تصویر مثبتی داشته باشید: خودت را چطور می بینی؟ تو باید خودت را باور داشته باشی. ما همان چیزی می شویم که به آن فکر می کنیم. شما همانطور که خود را می بینید در مقابل دیگران ظاهر می شوید.
  • به شکست فکر نکن: شکست یعنی راضی نبودن از نتیجه کار. واکنش شما به فروش ناموفق باید این باشد: “من چیز جدیدی یاد گرفتم و می توانم این موقعیت را به فرصتی برای خودم تبدیل کنم.”
  • ظاهر شما اعتماد به نفس ایجاد می کند: خوب جلوه دادن تصویر بیرونی به تصویر درونی شما کمک می کند. البته نباید به ظاهر خود تکیه کنید وگرنه یکی از دلایل کاهش عزت نفس شما خواهد شد.

۸) پرشور و مشتاق باشید

اشتیاق مسری است. اشتیاق در دنیای فروش بر ذهنیت مشتری تأثیر می گذارد. پس چگونه می توان به فردی پرشور تبدیل شد؟
یک فروشنده موفق این قدرت را دارد که رفتار خود را بر افکار خود کنترل کند. در حالی که افکار ضعیف فروشندگان، اعمال آنها را کنترل می کند. اشتیاق یک محرک بیرونی نیست، پس خود را تشویق کنید که فردی پرشور و با انگیزه باشید.

9) خود را به جای مشتری بگذارید

هزینه جذب مشتری جدید 6 برابر بیشتر از حفظ مشتریان فعلی است. این سیستم اشتباه بسیاری از فروشندگان است، آنها برای جذب مشتری جدید پول زیادی را در بازاربی خرج می کنند، اما آنها را از مراجعه به فروشنده دیگر ناراضی می کنند!

در زیر به راهکارهای حفظ مشتری می پردازیم:

  • اگر کارمند دارید، با آنها مانند مشتریان خود رفتار کنید. اگر با آنها درست رفتار کنید، آنها نیز با مشتریان درست رفتار خواهند کرد.
  • از نام مشتری استفاده کنید همه دوست دارند نام خود را بشنوند.
  • ظاهر افراد اعتماد ایجاد می کند. این فقط به معنای نوع لباس نیست. حالات صورت و حالات خوب داشته باشید.
  • همیشه از مشتری برای انتخاب شما تشکر کنید.
  • صادق باشید و به قول های خود به مشتریان عمل کنید.
  • پس از خرید با مشتری در ارتباط باشید.

ممنوع: مدیر خلاق

ادامه مطلب

نوشته‌های مشابه