10 نکته کلیدی که باید هنگام نوشتن یک طرح منطقی در نظر داشته باشید


یکی از بهترین ابزارهایی که کارآفرینان می توانند از آن استفاده کنند تا دریابند آیا برنامه هایی که برای آینده خود در نظر گرفته اند قابل اجرا هستند یا خیر. این طرحی است به نام طرح توجیهی. در واقع طرح امکان سنجی ارزیابی و بررسی کلی شرایط و وضعیت کسب و کار مورد نظر است. یک طرح کسب و کار به کارآفرینان می گوید که آیا می توانند هدفی را که برای خود تعیین می کنند عملی کنند یا نه.

برای شروع کاری باید یک برنامه منظم داشته باشید. اما قبل از آن، باید مشخص کنید که آیا کاری که می خواهید انجام دهید ممکن است یا خیر! پس باید خودتان تعیین کنید که آیا توانایی انجام کار را دارید یا خیر. در واقع برای شروع کارآفرینی بدون درک وضعیت فعلی و موقعیتی که در آن قرار دارید. این یک چیز بیهوده و بیهوده است که منجر به نتایج بیهوده تر می شود! اگر ایده خارق العاده ای در ذهن خود دارید و فکر می کنید می توانید آن ایده را محقق کنید. اما اگر قبل از فکر کردن به عواقب آن فکر نکنید و بی پروا به آب بزنید. بخش بزرگی از سرمایه خود را از دست خواهید داد.

حال می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم: چگونه یک طرح توضیحی بنویسم؟ در این پست من 10 نکته کلیدی برای نوشتن یک طرح توضیحی بیایید شما را معرفی کنیم تا بتوانید با مطالعه آنها یک طرح توجیهی با کیفیت بنویسید.

با یک مقدمه شروع کنید و در انتها یک خلاصه داشته باشید.

اولین چیزی که در نوشتن خلاصه باید به آن توجه کنید این است که کار خود را با مقدمه شروع کنید، زیرا این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا در این مقدمه مشخص می کنید که خلاصه کارتان چیست. علاوه بر این، در این بخش خلاصه ای از کار خود را ارائه می دهید و برای خود روشن می کنید که چه کاری انجام خواهید داد. اگر متنی که به عنوان طرح منطقی ارائه می کنید به گونه ای است که طرف مقابل باید تمام صفحات آن را بخواند تا خلاصه کار را بفهمد. این طرح توجیهی طرح موفقی نیست چون خلاصه و معرفی کار را مشخص نمی کند و مدیر شرکت با خواندن این طرح گیج می شود و نمی داند کار را از کجا شروع کند و کجا تمام کند!

موقعیت شرکت خود را به درستی تعیین کنید

مهمترین کاری که باید هنگام ایجاد یک طرح کسب و کار انجام دهید این است که موقعیت شرکت خود را مشخص کنید. شما باید بررسی کنید که شرکت شما از نظر مالی، تجاری و صنعتی و همچنین از نظر پارامترهای مختلف دیگر در چه جایگاهی قرار دارد و از این رو باید بر اساس آن کار خود را ادامه دهید. اگر موقع نوشتن طرح توجیهی موقعیت خود را مشخص نکرده اید، این طرح توجیهی ارزشی ندارد، زیرا همانطور که در بالا ذکر شد، در برنامه توجیهی باید بررسی کنید که آیا می توانید پروژه هایی را که پیشنهاد کرده اید انجام دهید یا خیر. که این پروژه ها فراتر از توانایی های شرکت شما هستند. بنابراین، برای این امر لازم است جایگاه شرکت خود را در بین شرکت های رقیب مشخص کنید و سعی کنید اطلاعات مربوط به ویژگی های شرکت خود و فرصت هایی که در دنیای تجارت دارید را به درستی نشان دهید.

تمام اطلاعات مورد نیاز برای نوشتن رزومه را پیدا کنید و سپس منابعی برای آن اطلاعات پیدا کنید

برای اینکه بتوانید یک طرح ارائه موفق بنویسید، باید اطلاعات زیادی در مورد موضوعات مختلف مرتبط با کار خود داشته باشید. بنابراین، شما باید تمام این اطلاعات را مطالعه کنید و سعی کنید آنها را جمع آوری کنید. اما قبل از آن، باید بدانید که چگونه اطلاعات را جمع آوری کنید. برای انجام این کار، ابتدا باید منابعی را که فکر می‌کنید باید از آن‌ها اطلاعات جمع‌آوری کنید، شناسایی کنید و سعی کنید اطلاعات را بر اساس آن جمع‌آوری کنید. اما ممکن است پس از شناسایی منابع لازم برای جمع آوری اطلاعات برای خود به این نتیجه برسید که این منابع در دسترس شما نیستند! بنابراین، ابتدا باید بررسی کنید که آیا این منابع در دسترس شما هستند یا خیر. مرحله بعدی این است که در نظر بگیرید چگونه می خواهید اطلاعات را از این منابع استخراج کنید.

از دیگران مشاوره بگیرید

به طور کلی راه اندازی یک کسب و کار و کارآفرینی کاری نیست که بتوان به تنهایی انجام داد. در واقع این شغل مستلزم مشورت با دیگران و استفاده از تخصص آنهاست. نوشتن یک طرح توجیهی به عنوان یک شغل کارآفرینی نیاز به مشاوره دارد. بنابراین در مراحل نگارش طرح توجیهی باید با افرادی که قبلا این کار را انجام داده اند مشورت کنید و سعی کنید از تجربیات آنها استفاده کنید. آنها می توانند تجربه زیادی به شما بدهند و به شما کمک کنند از اشتباهاتی که می توانید هنگام نوشتن یک طرح توضیحی مرتکب شوید، اجتناب کنید. تکرار نکنید وقتی از دیگرانی که تجربه نوشتن پروپوزال را دارند کمک می گیرید. احتمال اینکه کار شما با کیفیت بسیار بالاتری انجام شود بسیار بیشتر از زمانی است که خودتان به عنوان اولین تلاش شروع به نوشتن یک طرح توضیحی می کنید.

ترتیب تهیه طرح آموزشی بسیار مهم است. به این توجه کنید!

نکته دیگری که برای نوشتن یک برنامه آموزشی موفق باید به آن توجه کرد، قرار دادن اطلاعات در برنامه آموزشی به ترتیب صحیح است. اطلاعاتی که می خواهید در این ارائه در اختیار خوانندگان قرار دهید باید به ترتیب صحیح باشد، در غیر این صورت شانس شما برای ارائه موفق کاهش می یابد. اگر تمام اطلاعات موجود در ارائه را به صورت کاملا نامنظم به افراد ارائه دهید، آنها نمی توانند نتایج مورد نظر خود را از ارائه دریافت کنند و بنابراین ارائه شما بی اثر به نظر می رسد. اما اگر اطلاعات را در جای خود قرار دهید و به ترتیب آنها عمل کنید (به نحوی که نتیجه مطلوبی از آنها بگیرید)، می توانید انتظار داشته باشید که یک طرح توجیهی موفق نوشته باشید.

هنگام نوشتن طرح کسب و کار به نیازهای بازار توجه کنید

یکی از نکات مهم و بسیار کلیدی نوشتن طرح موردی این است که باید نیازهای بازار را بسنجید و نیازسنجی انجام دهید. بنابراین اگر به نیازهای بازار توجه نکرده باشید، شانس موفقیت شما بسیار کم خواهد بود. برای نوشتن یک طرح کسب و کار موفق، باید موقعیت کسب و کار خود را به خوبی تعریف کنید و بررسی کنید که نیازهای بازار چیست و اینکه آیا کاری که شرکت شما می خواهد انجام دهد نیازهای بازار را برآورده می کند یا آنقدر با نیازهای بازار در زمان و مکان خاصی فاصله دارد. اگر کوچکترین اقدامی در این مسیر انجام دهید منجر به شکست شما می شود!

اگر بازار نیازهای متفاوتی دارد یا اگر محصولات و خدماتی که ارائه می کنید با نیازهای بازار مرتبط نیستند. شانس موفقیت شما کاهش خواهد یافت. همچنین توجه به نیازهای بازار اهمیت بیشتری پیدا می کند، به خصوص زمانی که می خواهید یک کسب و کار کوچک راه اندازی کنید.

متن را ساده و قابل فهم بنویسید

یکی دیگر از ویژگی های یک طرح منطقی موفق، سادگی متن و قابل فهم بودن آن است. شما باید طرح را به گونه ای بنویسید که افرادی که آن را مطالعه می کنند به راحتی محتوای آن را درک کنند. برای نوشتن یک طرح ارائه موفق باید از داده ها و اطلاعات زیادی استفاده کنید. بنابراین، اگر این داده ها و اطلاعات را به گونه ای بنویسید که دیگران نتوانند آن را درک کنند، یا اگر تجزیه و تحلیل و نتایج داده ها برای افرادی که طرح شما را می خوانند دشوار است. بنابراین شما فرصت نوشتن یک پرونده تجاری را از دست می دهید که می تواند برای تصمیم گیری برای شرکت استفاده شود. وقتی برنامه استدلال شما فقط حاوی یک سری اطلاعات درهم و برهم باشد که هیچ کس نمی تواند از آنها نتیجه درستی بگیرد، مطمئناً به جایی نخواهید رسید و بنابراین در کار شکست خواهید خورد.

بررسی کنید که شرکت برای رسیدن به هدف و تکمیل پروژه خود به چه فناوری هایی نیاز دارد

علاوه بر تعیین موقعیت و موقعیت شرکت در بازار، باید مشخص کنید که شرکت برای رسیدن به اهداف خود به چه فناوری هایی نیاز دارد. این سوال بسیار مهم است زیرا اگر اطلاعات خود را به روز نکنید و ندانید نیازهای شرکت شما چیست؟ شما شانس خود را برای اجرای موفقی که همه چیز را درست انجام می دهد از دست خواهید داد. همچنین محاسبه نیازهای یک شرکت از نظر ابزار و امکانات جدید به اندازه محاسبه موقعیت شرکت نسبت به شرکت های رقیب و محاسبه وضعیت بازار اهمیت دارد. برای گنجاندن این عنصر در طرح توجیهی خود، باید دائماً خود را در معرض آخرین تغییرات دنیای فناوری قرار دهید که مرتبط با کار شما هستند.

وضعیت مالی شرکت را به دقت بررسی کنید

یکی دیگر از ویژگی های بسیار مهم و کلیدی که یک طرح توجیهی موفق باید داشته باشد این است که وضعیت مالی شرکت در این طرح به دقت بررسی شود. زمانی که یک کارآفرین می خواهد پروژه ای را در شرکت راه اندازی کند، یکی از اولین و مهمترین پارامترهایی که می تواند بر موفقیت یا شکست این پروژه تاثیر بگذارد، وضعیت مالی شرکت است. اگر بودجه لازم برای اجرای پروژه های مورد نظر در شرکت را نداشته باشید، قطعا شکست خواهید خورد. وجود توانایی مالی لازم برای اجرای یک پروژه، شرط لازم برای موفقیت در کار است (البته شرط کافی نیست و برای موفقیت باید پارامترهای دیگری غیر از مالی لازم در شرکت وجود داشته باشد. توانایی)، بنابراین بررسی این موضوع که آیا شرکت می تواند هزینه پروژه را حمایت مالی کند یا خیر، باید در اولویت قرار گیرد.

سایر پارامترها مانند نیروی انسانی مورد نظر، محل شرکت و سایر پارامترهای تاثیرگذار را محاسبه کنید

علاوه بر تمام موارد ذکر شده در بالا، موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید تا برنامه منطقی خود را به خوبی بنویسید. برای مثال باید بررسی کنید که آیا مکانی که شرکت شما در آن قرار دارد برای انجام پروژه مورد نظر مناسب است یا خیر. یا باید بررسی کنید که برای انجام آن پروژه به چه میزان نیروی انسانی نیاز دارید و آن نیروی انسانی باید چه کاری انجام دهد و مواردی از این قبیل.

اگرچه این پارامترها نسبت به پارامترهای ذکر شده در بالا اولویت کمتری دارند، اما باید آنها را در طرح توجیهی خود در نظر بگیرید و همچنین به یاد داشته باشید که طرح توجیهی شما زمانی کامل می شود که تمام این پارامترها به دقت در او گنجانده شود.

نوشته‌های مشابه