10 غذای ضد پیری; از هندوانه تا چای سبز


غذاهای خاصی وجود دارند که می توانند از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) محافظت کنند، آن را هیدراته نگه دارند (مرطوب کنند) و از آسیب رادیکال های آزاد محافظت کنند. در اینجا به معرفی برخی از آنها می پردازیم:

آووکادو

این میوه به دلیل وجود آنتی اکسیدان های ویتامین A و ویتامین E از بروز آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش جلوگیری می کند و همچنین رطوبت پوست را حفظ می کند. آووکادو حاوی گلوتاتیون است که یک آنتی اکسیدان قوی است که پوست را سالم نگه می دارد و همچنین حاوی نیکوتین آمید مونونوکلئوتید (NMN) است، ترکیبی که ممکن است اثرات ضد پیری داشته باشد. آووکادو همچنین حاوی چربی های سالمی است که به ایجاد و حفظ سلول های سالم در بدن کمک می کند و خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می دهد.

گوجه فرنگی همچنین سرشار از ویتامین C است و همچنین دارای مقادیر زیادی لیکوپن است. این فیتوشیمیایی قوی یک آنتی اکسیدان مهم است که از پوست در برابر آسیب های خورشید محافظت می کند و با رادیکال های آزاد ناشی از اشعه UV مبارزه می کند.

توت و زغال اخته

این خانواده که جزو پرطرفدارترین مواد غذایی است حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که کمک زیادی به مبارزه با رادیکال های آزاد می کند. این میوه ها که اغلب طعم ملایمی دارند، می توانند با تنقلات سبک مانند پنکیک، اسموتی بعد از ظهر و سالاد ناهار ترکیب شوند و یا به طور مستقیم استفاده شوند. انواع دیگر خانواده توت ها مانند توت فرنگی، تمشک و شاه توت نیز دارای خواص آنتی اکسیدانی زیادی هستند.

چای سبز

همراه با آب، نوشیدن چای سبز یک راه عالی برای حفظ رطوبت پوست است. چای سبز با داشتن آنتی اکسیدان ها، ویتامین B3 و یک ماده شیمیایی به نام اپی گالوکاتچین-3-گالات (EGCG) به حفظ سلامت پوست کمک می کند.

کلم

کلم سبزی برگ دار است که حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است و به حفظ ساختار و رطوبت سلول های پوست کمک می کند. همچنین حاوی آنتی اکسیدان ویتامین K است که از لخته شدن خون جلوگیری می کند و می تواند به از بین بردن حلقه های زیر چشم، زخم ها و رگ ها کمک کند.

مرکبات

مرکبات به دلیل محتوای بالای آب، برای پوست بسیار مفید هستند و می توانند به حفظ رطوبت آن کمک کنند. این میوه ها همچنین سرشار از ویتامین C هستند و به تولید کلاژن در بدن کمک می کنند. این پروتئین به حفظ ساختار پوست و مبارزه با علائم قابل مشاهده پیری کمک زیادی می کند. مصرف تنها یک پرتقال متوسط ​​در روز می تواند بیش از 100 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین کند.

تماس گرفت

این میوه نیز مانند مرکبات سرشار از ویتامین C است، علاوه بر آن آنتی اکسیدان های دیگری نیز دارد که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و همچنین روند حفظ سلامت پوست را تقویت می کند.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین پوست را سالم نگه می دارد زیرا سرشار از ویتامین C و بتاکاروتن است که توسط بدن به ویتامین A و آنتی اکسیدان تبدیل می شود.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی همچنین سرشار از ویتامین C است و همچنین دارای مقادیر زیادی لیکوپن است. این فیتوشیمیایی قوی یک آنتی اکسیدان مهم است که از پوست در برابر آسیب های خورشید محافظت می کند و با رادیکال های آزاد ناشی از اشعه UV مبارزه می کند. لیکوپن علاوه بر اثرات محافظتی برای پوست، چرخه سلامت بدن را تقویت کرده و از آن در برابر سرطان محافظت می کند.

هندوانه

یک میوه تابستانی محبوب و آبدار که حاوی حدود 92 درصد آب است و می تواند به مرطوب نگه داشتن پوست کمک کند. این میوه جالیزی مانند گوجه فرنگی دارای مقدار زیادی لیکوپن است. هندوانه 40 درصد بیشتر از گوجه فرنگی خام لیکوپن دارد. خوردن هندوانه می تواند از پوست در برابر پیری، چین و چروک و حتی سرطان محافظت کند.

ماهی سالمون

این نوع ماهی منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 است و ممکن است برای حفظ رطوبت پوست، کاهش التهاب و مبارزه با سرطان مفید باشد.

همچنین توجه داشته باشید که با کاهش یا حتی اجتناب از غذاهای فرآوری شده و نگهداری شده می توان گام های موثری برای حفظ پوست سالم برداشت. محدود کردن کالری دریافتی، کاهش استرس، ترک سیگار، خواب کافی و مواردی از این دست نیز می تواند به سلامت و شادابی پوست شما کمک کند.

نوشته‌های مشابه