معامله در جاده پر پیچ و خم تل آویو-ریاض-تکنوشو


به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا، با گذشت 2 سال از ریاست جمهوری جو بایدن، دستیاران وی مذاکراتی را با سران عربستان سعودی برای برقراری روابط دیپلماتیک با تل آویو آغاز کردند، اما با آغاز جنگ غزه، مذاکرات به بن بست خورد. مقامات ایالات متحده و عربستان سعودی با درخواست بیشتر از تل آویو، از جمله آتش بس غزه و گام های برگشت ناپذیر برای ایجاد کشور فلسطین، تلاش کرده اند چشم انداز توافق را احیا کنند. آنها اکنون می گویند که به توافق نهایی در مورد عناصر اصلی آنچه سعودی ها از توافق می خواهند نزدیک شده اند: “پیمان دفاعی متقابل بین واشنگتن و ریاض و همکاری در مورد برنامه هسته ای غیرنظامی عربستان سعودی”.

به گفته وزارت امور خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در جریان سفر ماه گذشته خود به ریاض، این موضوعات را به طور خصوصی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در میان گذاشت و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز این موضوع را به روش عربستان سعودی دنبال می کند و سرزمین های اشغالی

نیویورک تایمز در گزارش خود نوشت: با وجود اهمیت نمادین برقراری روابط با عربستان سعودی، هیچ نشانه ای مبنی بر حرکت رهبران اسرائیل به سمت آن وجود ندارد.

رسانه های آمریکایی نوشتند که این مقاومت همراه با حمله احتمالی ارتش رژیم صهیونیستی به شهر رفح، توافق بزرگ سه جانبه بالقوه را به خطر می اندازد. توافقی که بایدن آن را مبنایی برای راه حلی بلندمدت برای دهه ها درگیری در منطقه می داند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، اما درخواست تشکیل کشور فلسطینی را رد کرده است و با این حال پس از حماس، حکومت نظامی برای غزه وجود ندارد.

حملات رژیم صهیونیستی به رفح

پس از سفر بلینکن به عربستان، مقامات آمریکایی و سعودی نتانیاهو را به چالش کشیدند و علناً اعلام کردند که نتانیاهو یا معامله بزرگ را می‌پذیرد و به سمت صلح منطقه‌ای و همکاری امنیتی احتمالی با عربستان می‌رود یا چرخه خشونت در منطقه را رد کرده و ادامه خواهد داد. و ادامه انزوای اسرائیل در منطقه.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما همچنان به کار برای نهایی کردن دو بخش دوجانبه چنین توافقی و همچنین راه رسیدن به یک کشور مستقل فلسطینی ادامه می دهیم.

بخش دوجانبه به مذاکرات واشنگتن و ریاض در مورد توافقی اشاره دارد که علاوه بر قرارداد دفاعی، شامل همکاری در مورد برنامه هسته‌ای غیرنظامی عربستان سعودی با غنی‌سازی اورانیوم و فروش تجهیزات پیشرفته آمریکایی و یک توافق تجاری بالقوه است.

مقامات آمریکایی تاکید کرده اند که تل آویو باید با تشکیل کشور فلسطینی برای نهایی کردن هرگونه توافق موافقت کند. سالیوان این خبر را در چهارم می در کنفرانس فایننشال تایمز در لندن اعلام کرد. وی با بیان اینکه چشم انداز یکپارچه تفاهم دوجانبه آمریکا و عربستان در کنار عادی سازی اسرائیل و عربستان همراه با گام های معنادار به نمایندگی از مردم فلسطین، افزود: همه اینها باید با هم جمع شوند.

با این حال، برخی از تحلیلگران از یک طرح ثانویه به دلیل دشواری دستیابی به بخش اسرائیل و فلسطین صحبت کردند. مقامات سعودی چنین پیشنهادی را به صورت علنی ارائه نکرده اند و همچنان به فشار برای توافقی گسترده تر با تعهد تل آویو به ملت فلسطین ادامه می دهند. اما آنها نشان دادند که مذاکرات بین ایالات متحده و عربستان سعودی تا کجا پیش رفته است.

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی ماه گذشته در مجمع جهانی اقتصاد در ریاض گفت: «ما بسیار بسیار نزدیک هستیم و بیشتر کارها از قبل انجام شده است. او در راه رسیدن به یک کشور فلسطینی گفت: ما طرح کلی آنچه را که فکر می کنیم باید اتفاق بیفتد داریم. وی با اشاره به مکانیسم‌هایی که در جعبه ابزار جامعه بین‌المللی وجود دارد که می‌تواند بر مقاومت از هر طرف، هر خراب‌کننده و از هر طرف غلبه کند، گفت: می‌توان اسرائیل را متقاعد کرد.

ملاقات بلینکن با بن سلمان در سال 2023

با این حال، نیویورک تایمز می نویسد که حتی فوری ترین درخواست سعودی ها از تل آویو – آتش بس دائمی در غزه – فعلا دور از دسترس به نظر می رسد. تل‌آویو از تعهد به آتش‌بس دائمی اجتناب کرده است و تلاش‌های میانجی‌های عرب برای جلب موافقت اسرائیل با آتش‌بس موقت برای آزادی برخی از زندانیان تاکنون شکست خورده است. همزمان، ارتش اسرائیل حملات خود را در رفح که بیش از یک میلیون فلسطینی به آنجا پناه برده اند، افزایش داده است. عربستان سعودی، آمریکا و سایر کشورها به تل آویو هشدار داده اند که از حمله به رفح خودداری کند.

مقامات سعودی همچنان نگران هزینه سیاسی داخلی عادی سازی روابط با تل آویو هستند. علی شهابی، تحلیلگر سعودی نزدیک به دولت گفت: در این نقطه مانند یک تیر در تاریکی به نظر می رسد.

برخی از مقامات منطقه می گویند امارات متحده عربی و بحرین بر اساس توافقات ابراهیمی که دولت ترامپ به ایجاد آن در سال 2020 کمک کرد، کار چندانی برای عادی سازی روابط با اسرائیل انجام نداده اند و تل آویو به وعده های خود مبنی بر احترام به سرزمین فلسطین در کرانه باختری عمل کرده است. غرب کار نکرد.

غیث العمری، کارشناس ارشد موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، می‌گوید: «ما همیشه این را از زبان سعودی‌ها می‌شنویم که می‌گویند، ببینید چه بر سر اماراتی‌ها آمده است، ببینید چه بر سر بحرینی‌ها آمده است».

وعده اسرائیل برای توقف الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری در ازای مصالحه با امارات

آمریکایی ها می گویند که قبل از جنگ، هر دو طرف آمریکایی و سعودی از اسرائیلی ها می خواستند امتیازات معتدلی به فلسطینی ها بدهند، اما اکنون خطرات بیشتر شده است. بایدن توافقی را که شامل یک کشور فلسطینی باشد بخش مهمی از پایان دادن به جنگ می‌داند و تمایل تل‌آویو برای تشکیل چنین دولتی ممکن است تنها راه محمد بن سلمان برای جلب حمایت گسترده شهروندانی باشد که از خشمگین شدن این کشور خشمگین هستند. کشته شدن حدود 35000 فلسطینی در غزه.

رسانه های آمریکایی همچنین می نویسند که تمایل بایدن برای ارائه یک معاهده دفاعی متقابل و سایر منافع برای بن سلمان، انحراف شدید از قول او در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری 2020 برای اطمینان از اینکه این کشور به دلیل نقض حقوق بشر “محکوم” باقی می ماند، است. اینها شامل کشتار غیرنظامیان در طول جنگ یمن و قتل جمال خاشقجی، ستون نویس واشنگتن پست در ویرجینیا در سال 2018 توسط عوامل سعودی در استانبول است.

نیویورک تایمز نوشت که مقامات ایالات متحده و عربستان در حال الگوبرداری از پیمان دفاعی بر اساس توافقاتی هستند که ایالات متحده با ژاپن و سایر متحدان آسیایی منعقد کرده است. هر دو طرف در تلاش هستند تا شرایطی را ایجاد کنند که بند دفاع متقابل را آغاز کند. بن سلمان خواستار تصویب این معاهده توسط اکثریت سنای آمریکا است. اما مقامات دولت می گویند که بدون یک مؤلفه قوی اسرائیلی-فلسطینی، دستیابی به توافق دشوار خواهد بود، زیرا تردید در مورد عربستان سعودی در میان بسیاری از قانونگذاران دموکرات و برخی جمهوری خواهان قوی است.

حسین ایبیش، کارشناس ارشد مؤسسه عربی خلیج فارس در واشنگتن، گفت: «مفهوم اساسی که آنها سعی کردند ایجاد کنند این است: چه چیزی باعث می شود ایالات متحده در دفاع از عربستان سعودی و سایرین، از جمله امارات متحده عربی، اقدام کند؟» نمی دانم چه زمانی آمریکا اقدام خواهد کرد. مقامات آمریکایی می گویند که آنها همچنین قصد دارند از عربستان سعودی برای محدود کردن همکاری با چین در زمینه مسائل نظامی و فناوری پیشرفته و اینکه پادشاهی به خرید نفت به جای یوان به دلار به دلار ادامه خواهد داد، بخواهند.

سفر رئیس جمهور چین به عربستان سعودی در سال 2022

تحلیلگران می گویند که احتمال کمی وجود دارد که عربستان سعودی دلار را که واحد پولش به آن وابسته است، به نفع یوان کنار بگذارد.

دولت بایدن همچنین امیدوار است که عربستان سعودی متعهد به مهار افزایش قیمت نفت، به ویژه با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشد.

نیویورک تایمز همکاری آمریکا در برنامه هسته ای غیرنظامی را برای بن سلمان بسیار مهم دانست و نوشت: مقامات می گویند مذاکره کنندگان آمریکایی و سعودی در حال بررسی جزئیات چگونگی نظارت دقیق آمریکا بر غنی سازی اورانیوم این کشور هستند.

برخی از قانونگذاران آمریکایی و بسیاری از مقامات اسرائیلی با داشتن برنامه هسته ای عربستان سعودی مخالف هستند. کارن یانگ، کارشناس ارشد مرکز سیاست جهانی انرژی دانشگاه کلمبیا گفت: «برنامه هسته ای اولویت اول بن سلمان است. برای ریاض، این همیشه یک توافق دوجانبه بوده است، نه یک توافق سه جانبه. اسرائیل برای آنها یک موضوع حاشیه ای است.”

310310

نوشته‌های مشابه