سونی برچسب PS5 Pro Enhanced را برای بازی‌های بهینه‌سازی شده برای 4K 60 FPS با PSSR معرفی می‌کند


سونی برچسب PS5 Pro Enhanced را برای بازی‌های بهینه‌سازی شده برای ۴K 60 FPS با PSSR معرفی می‌کند

 

جزئیات جدیدی از کنسول پلی استیشن ۵ پرو فاش شده است. سونی به دنبال افشاگری‌ های اخیر، اطلاعات بیشتری را در مورد این محصول جدید به اشتراک می‌گذارد که ظاهراً در حال حاضر در دست استودیو های بازی‌ سازی قرار گرفته است.

بر اساس اسناد لو رفته، سونی توسعه‌دهندگان را تشویق می‌کند تا از فناوری جدید PSsSR پشتیبانی کنند که امکان فعال یا اضافه کردن افکت‌های ردیابی پرتوهای بیشتر به بازی‌ها را فراهم می‌کند. بازی‌ هایی که معیارهای خاصی را دارند، می‌توانند با برچسب “Trinity Enhanced” به بازار عرضه شوند که پس از انتشار کنسول به “PS5 Pro Enhanced” تغییر خواهد یافت.

این اولین بار نیست که سونی از چنین برچسبی برای عناوین بهبود یافته استفاده می‌کند، زیرا بازی‌ های PS4 Pro نیز برچسب مشابهی داشتند.

 

الزامات “Trinity Enhanced” برای PS5 Pro 

همچنین جزئیات جدیدی از الزاماتی که بازی‌ها برای دریافت برچسب “Trinity Enhanced” برای PS5 Pro باید داشته باشند، به بیرون درز کرده است. این برچسب به بازی‌هایی تعلق می‌گیرد که از نظر عملکرد و بصری به طور قابل توجهی نسبت به نسخه‌های PS5 استاندارد ارتقا یافته‌اند.

 چهار نیاز کلیدی برای دریافت برچسب “Trinity Enhanced” وجود دارد:

 

۱. پیشرفت‌های ردیابی پرتو
  • بازی باید شامل جلوه‌های ردیابی پرتو جدید یا بهبود یافته باشد.
  • عناوینی که قبلاً از ردیابی پرتو استفاده می‌کردند باید کیفیت ویژگی‌هایی مانند بازتاب‌ها را ارتقا دهند.

 

۲. افزایش نرخ فریم
  • نرخ فریم هدف بازی باید در مقایسه با PS5 استاندارد افزایش یابد.
  • به عنوان مثال، بازی‌های ۳۰ فریم بر ثانیه PS5 باید به ۶۰ فریم بر ثانیه، ۶۰ فریم بر ثانیه به متغیر یا ۱۲۰ فریم بر ثانیه و غیره ارتقا یابند.

 

۳. افزایش وضوح
  • بازی‌هایی که از وضوح پویای متغیر استفاده می‌کنند باید وضوح هدف را افزایش دهند.
  • بازی‌هایی که با وضوح ثابت اجرا می‌شوند باید وضوح را به سطح بالاتری مانند ۴K ارتقا دهند.
  • ارتقای وضوح می‌تواند با استفاده از فناوری PSSR (مقیاس‌بندی سوپر رزولوشن) که به طور انحصاری در PS5 Pro موجود است، انجام شود.

 

مثال:

 

بیایید از بازی Devil May Cry 5: Special Edition به عنوان مثال استفاده کنیم. این بازی با حالت‌های مختلف عملکرد بر روی PS5 منتشر شد. یکی از پیشرفت‌های اصلی PS5/Special Edition، اضافه شدن ردیابی پرتو بود. با این حال، بازی فقط می‌توانست RT را با ۳۰ FPS در ۴K یا ۶۰ FPS در ۱۰۸۰p ارائه دهد.

با توجه به الزامات “Trinity Enhanced”، به نظر می‌رسد که یک پچ برای DMC5:SE می‌تواند به بازی اجازه دهد تا هم RT و هم ۶۰ FPS را ارائه دهد. به عنوان مثال، فعال کردن RT در حالت ۱۲۰ هرتز DMC5:SE می‌تواند با افزایش عملکرد RT PS5 Pro مطابقت داشته باشد.

 

گمانه‌زنی‌ها

گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که عناوین نسل بعدی مانند Grand Theft Auto VI قادر به اجرا با ۶۰ FPS ثابت روی PS5 Pro نیستند. با این حال، اگر PS5 Pro بتواند حالت‌های ۳۰ FPS RT موجود در این بازی‌ها را به ۶۰ FPS ارتقا دهد، می‌تواند تجربه بصری و عملکردی را به طور قابل توجهی ارتقا دهد.

 

فناوری PSsSR (مقیاس‌ بندی سوپر رزولوشن) 

این فناوری به بازی‌ها اجازه می‌دهد تا با استفاده از هوش مصنوعی، جلوه‌های ردیابی پرتو را با کیفیت بالا و بدون افت قابل توجه نرخ فریم ارائه دهند. PSsSR می‌تواند به طور خاص برای بهبود کیفیت سایه‌ها، انعکاس‌ها و نورپردازی در بازی‌ها استفاده شود.

طبق این گزارش، بازی‌ هایی که از PSsSR پشتیبانی می‌کنند و تجربه ۴K 60 FPS را با افکت‌های ردیابی پرتو اضافه یا افزایش می‌دهند، واجد شرایط دریافت این برچسب هستند. اسناد همچنین تأیید می‌کنند که کنسول PS5 Pro دارای یک زیرسیستم حافظه ۲۸٪ سریعتر و یک GPU ۴۵٪ سریعتر از مدل فعلی است.

علاوه بر این، سونی ممکن است به بازی‌هایی که هر یک از پیشرفت‌های زیر را ارائه می‌دهند، برچسب “PS5 Pro Enhanced” را اعطا کند:

  • افزایش وضوح هدف برای عناوینی که دارای وضوح ثابت در کنسول استاندارد هستند
  • افزایش حداکثر وضوح هدف برای عناوینی که با وضوح متغیر در کنسول استاندارد اجرا می‌شوند
  • افزایش نرخ فریم هدف برای عناوینی که نرخ فریم ثابت را در کنسول استاندارد هدف قرار می‌دهند
  • گنجاندن جلوه‌ های ردیابی پرتو PS5 Pro

با وجود این پیشرفت‌ها، انتظار نمی‌رود که PS5 Pro تجربه ۴K 60 FPS را در همه بازی‌ها ارائه دهد. ارائه چنین تجربه‌ای در عناوین مورد انتظار مانند GTA 6، به خصوص با توجه به محدودیت‌های CPU Zen2، چالش‌برانگیز خواهد بود. سونی تصمیم گرفته است که معماری CPU را به روز نکند و تنها ۱۰ درصد افزایش فرکانس را فعال کند.

 

مشخصات شایعه شده PS5 Pro شامل موارد زیر است:
  • APU سفارشی AMD Viola با ۸ هسته Zen2 و گرافیک جدید RDNA3 با ۶۰ واحد محاسباتی
  • ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6
  • حافظه SSD 825 گیگابایتی
  • پشتیبانی از PSVR

 

تاریخ انتشار PS5 Pro هنوز تأیید نشده است، اما شایعات به ماه نوامبر اشاره می‌کنند.

 

__ تکنودات مرجع اخبار تکنولوژی __

 

نوشته‌های مشابه