تفاوت بین بازاریابی کششی و بازاریابی فشاری چیست؟


در حال برنامه ریزی استراتژی بازاریابی برای فصل آینده هستید و نمی دانید از کجا شروع کنید؟ در این مقاله به بررسی مفاهیم هل مارکتینگ و بازاریابی کششی می پردازیم تا بتوانید بر این اساس بهترین تصمیم ممکن را بگیرید. همچنین در مورد نحوه استفاده و تفاوت اصلی بین بازاریابی فشاری و بازاریابی کششی صحبت خواهیم کرد و به چند نمونه از بازاریابی فشاری و بازاریابی کششی نگاه خواهیم کرد.

بازاریابی فشاری چیست؟

تبلیغات را می توان به دو دسته اصلی پوش و دانلود تقسیم کرد. از یک طرف، تبلیغات فشاری به دنبال سوق دادن محصولات به مشتریان خاص است، در حالی که تبلیغات فشاری بر روی افراد مناسب در زمان مناسب تمرکز می کند.

بازاریابی فشاری یک استراتژی است که مدیران برای تبلیغ محصولات خود به مصرف کنندگان از آن استفاده می کنند. هدف از بازاریابی فشاری این است که محصولات در نقطه خرید توسط مصرف کنندگان دیده شوند. دیده شدن یک اصل کلیدی در این طرح بازاریابی است. این را می توان از طریق بسیاری از کانال های مختلف، از جمله رسانه های اجتماعی، ایمیل یا در فروشگاه انجام داد.

اگرچه بسیاری از شرکت ها سعی می کنند در کنار این استراتژی روابط بلندمدت با مشتریان خود ایجاد کنند، بازاریابی فشار بر روی دستیابی به فروش فوری تمرکز دارد. به همین دلیل برای افزایش حجم فروش و بهبود وفاداری به برند عالی است.

بازاریابی فشاری را می توان در فضاهای B2C و خدمات حرفه ای اعمال کرد. به عنوان مثال، در فضای B2B، یک تولیدکننده یا عمده‌فروش ممکن است سعی کند یک خرده‌فروش را متقاعد کند که محصول خود را با گنجاندن نمونه‌هایی در یک نمایش بازاریابی حضوری، ذخیره کند.

اگرچه بازاریابی فشاری بهترین گزینه به نظر می رسد، مدیران بازاریابی که قصد دارند از این استراتژی به عنوان تنها رویکرد خود استفاده کنند، باید مراقب باشند. اگر شرکتی تصمیم بگیرد مبلغ هنگفتی را صرف تبلیغات کند و مشتریان پیام های آن را نادیده بگیرند، به راحتی می تواند ضرر کند.

از آنجایی که بازاریابی فشاری بر ایجاد روابط متمرکز نیست، محرک های اصلی فروش، مانند کسب و کار تکراری، نتیجه مستقیم این نوع کمپین نیستند. به عبارت دیگر، استفاده از بازاریابی فشاری به عنوان تنها استراتژی می تواند منجر به از دست رفتن فرصت ها شود.

از سوی دیگر، بازاریابی فشاری زمانی بیشترین موفقیت را دارد که کمپین های بازاریابی کالاها و خدماتی را که از قبل مورد تقاضا هستند، تبلیغ کنند.

به طور کلی، بازاریابی فشاری یک راه عالی برای ایجاد نتایج فوری و ایجاد تأثیر قوی بر مشتریان بالقوه است. نیاز به برندسازی را از بین می برد و به سرعت محصول جدید را تبلیغ می کند. اثرات موقت آن مشتریان جدید را جذب می کند، حتی اگر گران باشند و نتایج طولانی مدت نباشد.

قبل از شروع یک برنامه بازاریابی فشاری، تیم شما ابتدا باید اطلاعاتی در مورد مشتریان بالقوه ای که برای آنها تبلیغات ارسال می کنید جمع آوری کند. سپس بازاریابان می‌توانند از این داده‌ها برای انتخاب پلتفرم یا پلتفرم‌هایی برای تمرکز روی آن استفاده کنند. سپس می‌توانند پیامی قوی ایجاد کنند که برای مخاطب هدفشان جذاب باشد و برای کانال بازاریابی که قصد استفاده از آن را دارند مؤثر باشد.

بازاریابی کششی چیست؟

بازاریابی کششی یک استراتژی است که بر افزایش تعداد مصرف کنندگانی که می خواهند یک محصول خاص را بخرند تمرکز دارد. اغلب شامل واداشتن مشتری به جستجوی فعال برای یک محصول می شود تا بازرگانان آن را ذخیره کنند.

برندهایی که از بازاریابی کششی استفاده می کنند از طریق یک کمپین بازاریابی مستقیم به مشتریان می رسند، پس از آن مصرف کنندگان به یک خرده فروش رفته و محصول را خریداری می کنند. این به تولید کننده اجازه می دهد تا هم محصول را بفروشد و هم موجودی را بر اساس تقاضای مصرف کننده پر کند.

این استراتژی معمولاً زمانی بهترین کار می کند که زمان تحویل به اندازه کافی طولانی باشد تا مصرف کنندگان بتوانند جایگزین ها را با هم مقایسه کنند. این به آنها امکان می دهد بدون اینکه مجبور به تصمیم گیری عجولانه شوند، خرید کنند. همچنین به این معنی است که شرکت ها باید مصرف کنندگان را متقاعد کنند تا محصولی را که تبلیغ می کنند بخرند.

یکی از مزایای این رویکرد برای مصرف کنندگان این است که آنها مجبور نخواهند شد به هر محصولی که در جای دیگر موجود است بسنده کنند، فقط به این دلیل که در دسترس است. در عوض، آنها ارزش واقعی کالاها یا خدمات شما را از طریق یک استراتژی بازاریابی جذب خواهند دید و اگر پیشنهاد به اندازه کافی قوی باشد، تمایل بیشتری به تلاش و سرمایه گذاری مجدد در دراز مدت خواهند داشت.

راه های زیادی برای دستیابی به مشتریان از طریق بازاریابی وجود دارد که همگی با هدف ایجاد هیجان در مورد یک محصول یا شرکت است.

با بازاریابی کششی، یک شرکت می تواند یک محصول را قبل از اینکه برای خرید در دسترس باشد، تبلیغ کند. با کاهش تعداد واحدهایی که محصول را قبل از عرضه تولید می کنند، باعث صرفه جویی در هزینه آنها می شود. در بهترین حالت، زمانی که از بازاریابی کششی استفاده می شود، تقاضا برای محصول از عرضه بیشتر خواهد شد.

اکثر مردم تفاوت بین بازاریابی فشاری و بازاریابی کششی را نمی دانند. اما آنها همچنین باید بپرسند که چه تفاوت هایی بین بازاریابی کششی و بازاریابی معمولی وجود دارد.

نتیجه

شروع به استفاده از بازاریابی فشاری و استراتژی های بازاریابی کششی کنید تا قدرت استراتژی های بازاریابی برون گرا و ورودی را ترکیب کنید و از تلاش های بازاریابی خود بیشترین بهره را ببرید.

نوشته‌های مشابه