آیا توافق امنیتی آمریکا و عربستان وضعیت خاورمیانه را دشوارتر می کند؟ / محبلی: حساسیت اعراب به موضوع فلسطین کمرنگ شده – تکنوشو


مهسا مویدهی: پیمان دفاعی که رسانه های غربی از آن صحبت می کنند شامل توافقی بین عربستان سعودی و آمریکا می شود که پس از آن، ریاض می خواهد به عنوان یک قدرت هسته ای در خاورمیانه ظاهر شود و در عین حال از حمایت واشنگتن برای استفاده بهره مند شود. این در حالی است که عربستان سعودی در ماه‌های اخیر تلاش کرده موضوع غزه و جنایات علیه فلسطینی‌ها را خیلی جدی دنبال نکند و از جنگ بین حماس و اسرائیل دور بماند. بلینکن که اخیراً ریاض را ترک کرده است، درباره توافق امنیتی با عربستان سعودی گفت که این توافق در مرحله نهایی خود است. ایده توافق جدی آمریکا و عربستان زمانی مطرح شد که شایعاتی مبنی بر احتمال به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی توسط ریاض مطرح شد. برای ایالات متحده، چنین توافقی می تواند یک برد بزرگ باشد و احتمالاً عربستان سعودی احساس می کند که برگ برنده این توافق را در دستان خود دارد.

خبرآنلاین در گفتگو با قاسم محبعلی، کارشناس مسائل خاورمیانه و عربی، درباره توافق امنیتی عربستان و آمریکا و تهدیدات خاورمیانه گفت:

قاسم محبعلی معتقد است آنچه در مورد توافق عربستان و آمریکا گفته شد مبنی بر اینکه آمریکایی ها پوشش دفاعی کاملی را در اختیار عربستان قرار می دهند و امکانات لازم برای برنامه هسته ای پیشرفته را فراهم می کنند و از سوی دیگر ریاض روابط با اسرائیل را بهبود می بخشد. پس از پیشرفت موضوع دو کشور و به رسمیت شناختن کشور فلسطین. این یک تحول جدید در خاورمیانه است. البته عربستان همه اینها را به آتش بس در غزه و سپس تشکیل دولت فلسطینی موکول کرد. این توافق به عربستان سعودی اجازه می دهد تا از امکانات پیشرفته نظامی و هسته ای برخوردار شود.

وی درباره موضوع هسته ای شدن عربستان می گوید: شرط ریاض این است که عربستان به شرطی که تلاوی و کنگره آمریکا و… روابط خود را با اسرائیل عادی کند. در صورت عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل، بقیه کشورهای عربی با تعداد قابل توجهی از کشورهای اسلامی به ریاض خواهند پیوست و روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی خواهند کرد. واضح است که سعودی ها به دنبال جاه طلبی برای تبدیل شدن به قدرت اول منطقه از نظر اقتصادی و نظامی هستند و این توافق می تواند به آنها در این جاه طلبی ها کمک کند.

اما مشکلات داخلی در عربستان موضوع جداگانه ای است و بالاخره مخالفت هایی با عادی سازی در عربستان وجود دارد. در ساختار قدرت نیز ممکن است مخالفت وجود داشته باشد. این بدان معناست که رویارویی بین نیروهای مذهبی یا سیاسی عربستان سعودی امکان پذیر است.

محبعلی در ادامه توضیح می دهد: در این حادثه اخیر در غزه مشخص شد که هیچ واکنش جدی قدیمی نسبت به مسئله فلسطین در جهان عرب وجود ندارد. تفاوت هایی در جامعه عرب نسبت به گذشته رخ داده است. در مقایسه با دو سه دهه پیش که جامعه عرب نسبت به موضوع فلسطین حساسیت زیادی داشت، اکنون این حساسیت کمتر شده است، اما به هر حال عربستان باید نگران واکنش های پس از این توافق باشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه می گوید ایران و ترکیه نسبت به سایر کشورها نسبت به چنین تصمیماتی حساس تر هستند و تنش با عربستان ممکن است از سوی این دو کشور افزایش یابد: نه ترکیه. آنها روابط خود را با اسرائیل دارند و درست است که لفظی از حماس و فلسطینی ها حمایت می کنند، اما اوضاع فرق می کند. اما در مورد ایران، فرصتی برای ایجاد اجماع بین آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل علیه ایران وجود دارد.

وی ادامه می دهد: البته کشورهای مختلف با اسرائیلی ها رابطه دارند و یا روابط خود را عادی کرده اند، اما هیچ مشکلی در روابط ایران با آنها وجود ندارد. عربستان سعودی را نیز می توان به این فهرست اضافه کرد و بعید است این موضوع تاثیر زیادی بر روابط تهران و ریاض بگذارد. اما ممکن است دو کشور به دلیل اختلافاتی که در دهه های اخیر داشته اند با مشکلاتی مواجه شوند.

قاسم محبعلی درباره اینکه عربستان روابط خود را با آمریکا بازگرداند، می‌گوید: فکر می‌کنم آمریکایی‌ها بر اختلاف‌هایی که در مورد ترور خاشقجی به وجود آمد فائق آمده‌اند. ظاهرا سعودی ها با دولت بایدن برای احیای روابط خود به توافق رسیده اند. اما برای کشورهای اروپایی، موضوع حقوق بشر در عربستان سعودی می تواند به یک چالش تبدیل شود.

وی تاکید می کند: عربستان با توجه به ظرفیت های اقتصادی خود در صورت دستیابی به چنین توافقی; می توان آن را یک قدرت مهم در منطقه دانست و به تهدیدی برای سایر کشورها حتی ایران و به ویژه کشورهای کوچک عربی همسایه تبدیل شد.

311312

لینک به منبع

نوشته‌های مشابه