کد تخفیف چیست و چرا باید از کدهای تخفیف استفاده کرد؟


با رشد تجارت آنلاین شاهد ورود مفاهیم جدیدی به عرصه بازاریابی و فروش هستیم. کد تخفیف یکی از موضوعاتی است که در تجارت الکترونیک توسط بسیاری از فروشگاه های اینترنتی برای جذب هر چه بیشتر مشتری استفاده می شود.

استفاده از کدهای تخفیف علاوه بر فروش فوق العاده و دریافت جوایز نقدی در فروشگاه های اینترنتی امکان استفاده از کمپین های تبلیغاتی را برای افزایش فروش کسب و کار فراهم می کند.

کد تخفیف چیست؟

کد تخفیف شامل یک سری حروف و اعداد است که برای خرید آنلاین در وب سایت ها و برنامه های موبایل استفاده می شود. پس از استفاده از کدهای تخفیف، مبلغ یا درصد ثابتی از مبلغ سبد خرید کسر می شود.

وارد کردن کدهای تخفیف مختلف

کدهای تخفیف ابزاری برای تشویق خرید به حساب می آیند. معمولاً پلتفرم‌های ووکامرس ابزارهایی برای تولید کوپن‌های تخفیف دارند. کد تخفیف دارای سه حالت زیر است:

  1. درصد تخفیف: در این مدل درصد مشخصی از مبلغ خرید مشتری کسر می شود. مثلا 10 یا 20 درصد یا حتی 50 درصد!
  2. کوپن تخفیف با مبلغ ثابت: به این ترتیب مشتریان مبلغ مشخصی از خرید خود را پرداخت نمی کنند. مثلا برای خریدهای بالای 100 هزار تومان، 20 هزار تومان تخفیف می گیرند;
  3. ارسال رایگان: این روش خوبی برای ایجاد انگیزه در مشتریان است. فروشگاه های آنلاین برای اولین خرید یا خرید با مبلغ مشخص، محصول را به صورت رایگان به محل مورد نظر مشتری ارسال می کنند.

لازم به ذکر است که کدهای تخفیف می توانند انحصاری و یکبار مصرف باشند و یا عمومی و پرکاربرد باشند.

چرا باید از کدهای تخفیف استفاده کنید؟

سوالی که برای بسیاری از کسب و کارها پیش می آید این است که چرا باید به مشتریان خود تخفیف بدهند؟

در فضای آنلاین، ارائه کدهای تخفیف و پیشنهادات ویژه روشی رایج برای جذب مشتری است. با استفاده از این نوارهای تخفیف اعتماد مشتری جلب شده و برند اعتماد به نفس خود را افزایش می دهد. مهمترین دلایل استفاده از کد تخفیف در تجارت عبارتند از:

1- حفظ مشتریان و افزایش فروش

کسب و کارها از کدهای تخفیف استفاده می کنند تا آنها را برای مشتریان فعلی یا مشتریان بالقوه جدید جذاب تر کنند. ارائه این کدها در پایان فصل یا قبل از شروع تعطیلات یا برگزاری یک رویداد خاص، انگیزه خرید را افزایش می دهد.

2- بهبود تجربه مشتری

تخفیف ها تاثیر روانی مثبتی روی مشتریان می گذارد و احساس بهتری از دریافت هدیه ایجاد می کند. مطالعات علمی نشان می دهد که دریافت کوپن تخفیف سطح اکسی توسین که هورمون شادی در بدن است را افزایش می دهد و باعث آرامش بیشتر خریدار می شود.

سبد تخفیف برای تشکر از مشتریان قدیمی، خرید اولین ها، معرفی یا جذب مشتریان جدید (همکاری فروش) و غیره استفاده می شود. حتی اگر مشتری از چیزی ناراحت باشد، یک کوپن تخفیف می تواند او را خوشحال کند و رضایت مشتری را افزایش دهد.

3- افزایش اثربخشی کمپین های تبلیغاتی

مدیران بازاریابی با استفاده از کدهای تخفیف با عبارات مختلف، اثربخشی کمپین های تبلیغاتی را کنترل می کنند. از کوپن تخفیف می توان برای بررسی اثربخشی کانال های بازاریابی مختلف استفاده کرد.

آمار به دست آمده از تعداد کدهای تخفیف استفاده شده، معیار مناسب و دقیقی برای سنجش اثربخشی کانال های تبلیغاتی و بازاریابی است.

4- ترافیک وب سایت و نرخ تبدیل را افزایش دهید

بسیاری از مشتریان برای خرید نیازهای خود به کد تخفیف علاقه مند هستند. با استفاده از تخفیف ها می توان ترافیک وب سایت یا فروشگاه اینترنتی را افزایش داد. علاوه بر این، استفاده از کدهای تخفیف در رسانه‌های اجتماعی، فالوورهای کسب‌وکار را افزایش می‌دهد.

استفاده از تخفیف راه خوبی برای افزایش ترافیک، نرخ تبدیل و افزایش سهم بازار است. حتی ارائه تخفیف های جذاب نیز روش مناسبی برای برندسازی و معرفی محصولات جدید است.

هنگامی که یک محصول جدید معرفی می شود، مصرف کنندگان اطلاعات کافی در مورد آن ندارند و در نتیجه آن را خریداری نمی کنند. اما با ارائه تخفیف، انگیزه لازم برای خرید و استفاده از محصولات ایجاد می شود.

5- ابزاری برای رقابت با رقبا

در بسیاری از بازارهای رقابتی، ما از کدهای تخفیف برای جلب توجه مشتریان به یک برند استفاده می کنیم. تخفیف‌های ویژه و متنوع باعث می‌شود تبلیغات در فضای مجازی پخش شود و تجارت را در بین رقبا رشد دهد.

معرفی راه های ارائه کد تخفیف به مشتریان

اگر صاحب کسب و کار هستید، ممکن است از شما بپرسند که چگونه کدهای تخفیف خود را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید. در زیر چند روش برای پخش سریع کد تخفیف به مشتریان بالقوه ارائه خواهیم داد:

1- فهرستی از مشتریان فعلی یا غیرفعال تهیه کنید

اگر قصد دارید محصول یا خدمات جدیدی را راه اندازی کنید که به طور گسترده شناخته شده نیست، بهترین گزینه شما مشتریان فعلی شما است. اطلاعات تماس آنها را خیلی سریع آماده کنید و کاتالوگ محصولات را به همراه کد تخفیف در قالب پیامک یا ایمیل تبلیغاتی برایشان ارسال کنید.

همچنین اگر مشتریانی دارید که اخیراً غیرفعال شده اند و خریدی انجام نمی دهند، با ارسال کد تخفیف مجدداً آنها را جذب کنید.

2- ارسال ایمیل به مشتریان بالقوه

داشتن فهرستی از مشتریان بالقوه می تواند مزایای زیادی برای یک کسب و کار داشته باشد. کد تخفیف را برای مشتریانی که قدرت خرید بالایی دارند ایمیل کنید.

3- شبکه های اجتماعی

بسیاری از کسب و کارها از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، فیس بوک، لینکدین و غیره برای ارتباط با مشتریان خود استفاده می کنند. کوپن تخفیف را از طریق این شبکه های اجتماعی برای فالوورهای خود ارسال کنید.

4- اطلاع رسانی از طریق وب سایت

کسب و کارهایی که وب سایت فعال دارند، ترافیک قابل توجهی از طریق گوگل دریافت می کنند. وارد کردن کد تخفیف در اپلیکیشن، وبسایت و یا از جمله پربازدیدترین اقلام راه حل مناسبی برای انتقال آن به مخاطب است.

5- کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی

کمپین های تبلیغاتی یکی از مهم ترین روش های ارائه کد تخفیف به مخاطبان است. با توجه به اینکه احتمال تبلیغات ویروسی در کمپین ها بسیار زیاد است، بسیاری از مشتریان به این کدها دسترسی پیدا کرده و به درصد بالایی از فروش دست خواهند یافت.

6- ارائه کد تخفیف در رویدادها

رویدادها و نمایشگاه ها یکی از مکان هایی است که امکان ارائه کد تخفیف به بازدیدکنندگان وجود دارد. چنین مخاطبانی پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به مشتری دارند. جمع آوری لیستی از اطلاعات تماس مخاطبان راه خوبی برای ارسال کدهای تخفیف پس از رویداد یا نمایشگاه است.

مزایای استفاده از کوپن های تخفیف

  1. ارائه برند در میان رقبا و بازار؛
  2. جذب مشتریان جدید به کسب و کار؛
  3. ارائه محصولات و خدمات جدید به کاربران؛
  4. کنترل سطح انبار و کاهش هزینه های ذخیره سازی؛
  5. تشویق مشتریان به خرید محصولات با فناوری جدیدتر؛
  6. ارائه پاداش به مشتریان وفادار؛
  7. رضایت مشتریان ناراضی یا غیرفعال؛
  8. تامین نقدینگی لازم برای اجرای طرح با فروش بیشتر از طریق تخفیفات فروش.
  9. خرید محصولات بدون تخفیف همراه با خرید محصولات با تخفیف;
  10. امکان تحلیل عملکرد کد تخفیف در کمپین های مختلف.

معایب ارائه کوپن های تخفیف چیست؟

کد تخفیف مزایای زیادی دارد اما در استفاده از آن باید به نکاتی توجه کنیم:

  1. ایجاد هزینه برای کسب و کار: کوپن های تخفیف بار مالی بر دوش کسب و کارها دارد. کاهش حاشیه سود می تواند در دراز مدت برای کسب و کار مشکل ایجاد کند.
  2. عدم خرید مشتریان بدون دریافت تخفیف: کد تخفیف انتظارات غیراصولی را در مشتریان ایجاد می کند. خریدشان را به تعویق می اندازند تا کد تخفیف بگیرند. عادت کردن مشتری به کد تخفیف باعث ایجاد مشکل می شود.
  3. عدم استراتژی در ارائه کد تخفیف: گاهی اوقات کسب و کارها استراتژی مشخصی برای ارائه کدهای تخفیف ندارند. این باعث می شود مشتریانی که به هر دلیلی کد تخفیف دریافت نمی کنند ناراضی باشند.
  4. آسیب به شهرت برند: اگرچه تخفیف ها توجه یک برند را به خود جلب می کند، اما برندی که همیشه 40 تا 50 درصد بر روی محصولات یا خدمات خود تخفیف می دهد به مرور زمان اعتبار خود را از دست می دهد.
  5. نارضایتی از رقبا: هنگامی که یک کسب و کار تخفیف ارائه می دهد، رقبا ممکن است برای همگام با رقبا تخفیف ارائه دهند. اگر تخفیف یکباره باشد اشکالی ندارد اما اگر دو یا چند کسب و کار در تخفیف کالا یا خدمات وارد رقابت شوند مشکل ایجاد می کند.
    به همین دلیل با ارائه کد تخفیف علاوه بر شرایط خود باید به شرایط رقبای خود نیز توجه کنید.

آخرین کلمه

کدهای تخفیف به همراه پیشنهادات فروش ویژه و سیستم های برگشت نقدی یا پاداش، ابزارهایی هستند که مشتریان بیشتری را به خرید تشویق می کنند. برای اینکه کدهای تخفیف تاثیر لازم را بر مشتریان بگذارند، یک تجارت باید استراتژی خاصی را اتخاذ کند. استفاده از کد تخفیف در زمان و مکان مناسب باعث فروش بیشتر و توسعه کسب و کار می شود.

نوشته‌های مشابه