موقعیت یابی برند چیست و چگونه می توانیم آن را در استراتژی برندینگ خود پیاده سازی کنیم؟
موقعیت یابی برند را می توان به عنوان یک استراتژی برای موقعیت برند به منظور ایجاد تأثیر منحصر به فرد در ذهن مشتریان و بازار تعریف کرد. جایگاه برند باید مطلوب، خاص، واضح و متفاوت از سایر رقبای بازار باشد.
موقعیت یابی موثر برند باعث می شود که برند شرکت به راحتی از برندهای رقیب در بازار متمایز شود. تمایز از سایر برندها می تواند از نظر ویژگی های مرتبط با نام تجاری، مزایای مصرف کننده یا تمرکز بر یک بخش از بازار باشد. موقعیت یابی مؤثر برند بر عناصر برتری در یک یا چند بعد مختلف تأکید می کند که مصرف کنندگان برای آنها ارزش قائل هستند.
مراحل ایجاد موقعیت برند
1- وضعیت موجود را بیان کنید
این مرحله برای تازه واردان به بازار اعمال نمی شود، اما اگر برند در حال حاضر یک بخش بازار باثبات است و می خواهد موقعیت و معماری کلی برند خود را احیا کند، برای مدیریت شرکت بسیار مهم است که نحوه عملکرد فعلی خود را شناسایی و تجزیه و تحلیل کند. نفع برند و دستیابی به اهداف کلی کسب و کار.
اگر پاسخ منفی است، مدیریت شرکت باید نقاط ضعف را در موقعیت یابی برند پیدا کند و بررسی کند که آیا نیاز به تغییر جایگاه برند وجود دارد یا خیر.
2- رقابت مستقیم را شناسایی کنید
گام بعدی در موقعیت یابی برند، شناسایی برندهایی در بازار است که تهدید مستقیم هستند. یک برند باید ارزش اصلی، نقاط قوت، ماهیت محصولات و خدمات ارائه شده، اخلاق و اصول برندهای رقیب، و همچنین پیشنهادهای فروش منحصر به فرد آنها و عواملی که آنها را در بازار و در ذهن افراد متفاوت و منحصربهفرد میسازد، تجزیه و تحلیل و درک کند. مشتریان
3- جایگاه برندهای رقیب را درک کنید
گام بعدی شامل درک موقعیت برندهای رقیب، تعریف چشم انداز، ماموریت، ارزش های اصلی، مبانی و معماری کلی برند است. بسیار مهم است که موقعیت و استراتژی برندهای رقیب را به صورت جامع مطالعه کنید تا بتوانید موقعیتی منحصر به فرد و متمایز ایجاد کنید که مزیت رقابتی در بازار ایجاد کند.
4- ویژگی منحصر به فرد شرکت را شناسایی کنید
این مرحله شامل تجزیه و تحلیل داخلی عمیق برند و شناسایی ارزشهای اصلی، پایههایی که بر آن استوار است، نقاط قوت، ارزش پیشنهادی، چشمانداز بلندمدت و ویژگیهایی است که آن را منحصر به فرد و متفاوت از سایر برندها میکند. در بازاری که محصولات و خدمات مشابهی را ارائه می دهند.
5- پیشنهادهای فروش منحصر به فرد را توسعه دهید
مرحله بعدی موقعیت یابی برند شامل توسعه پیشنهادهای فروش منحصر به فرد بسته به ویژگی ها، اهداف، ارزش های اصلی و نقاط قوت برند است که به آن هویت منحصر به فرد و متمایز در بازار و در ذهن مشتری می بخشد.
6- بیانیه های پیام را توسعه دهید
پس از آن کار بر روی بیانیه های پیام رسانی مانند بیانیه ماموریت، بیانیه چشم انداز و شعار برند که با لوگوی رسمی آن ضمیمه شده است، انجام می شود. همه بیانیه های پیام رسانی باید در راستای ویژگی ها و ویژگی های ذاتی برند، واضح و منحصر به فرد باشند.
اهمیت جایگاه و استراتژی برند
تمایز بازار را ایجاد می کند
موقعیت یابی منحصر به فرد برند نه تنها سردرگمی را از بازار حذف می کند، بلکه در مقایسه با رقبای مستقیم و غیرمستقیم، یک عامل متمایز کننده برای برند ایجاد می کند. این باعث می شود که برند هم در بازار و هم در ذهن مشتریان متمایز شود و پیشنهاد فروش منحصر به فرد و ویژگی های قوی آن در ذهن آنها نقش بسته و به عنوان عاملی برای یادآوری عمل کند.
نتیجه
موقعیت یابی برند یکی از مهم ترین عناصر معماری و استراتژی کلی برند است زیرا ارزش ها، اخلاقیات، چشم انداز و اصول برند و کل شرکت را منتقل می کند.
بازاریابانی که به یافتن جایگاه برند مناسب برای شرکت خود اهمیت می دهند، باید به دنبال درک ابعادی باشند که بر اساس آن می توانند خود را در بازار در نتیجه ارزیابی مصرف کنندگان از برندها متمایز کنند. موقعیت یابی موثر برند یک هدف مهم در توسعه استراتژی بازاریابی و مدیریت بازاریابی یک شرکت است.