مهارت های سخنرانی در جمع (15 توصیه عملی)


شاید عجیب باشد، اما بعضی ها حاضرند بمیرند، اما جلوی جمعیت حرف نزنند. اما سخنرانی عمومی یک مهارت ضروری برای موفقیت در دنیای امروز است. اکثر مشاغل به نوعی از سخنرانی نیاز دارند، چه ارائه ارائه به یک تیم کاری یا در یک کنفرانس.

در سخنرانی، باید ایده های خود را به وضوح بیان کنید و تصویری از خود ارائه دهید که باعث ایجاد همدلی در مخاطبان شود. برای بسیاری، اضطراب سخنرانی در جمع شما را از نشان دادن توانایی خود در انتقال پیام و جذب مخاطب باز می دارد.

ترس از سخنرانی در جمع نه تنها بر کار شما تأثیر می گذارد، بلکه می تواند زندگی شخصی شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد. این می تواند منجر به سوء تفاهم شود یا شما را از شرکت در فعالیت های اجتماعی باز دارد. به عنوان مثال، ممکن است از صحبت در مورد ایده ها و برنامه های خود در رویدادهای خانوادگی یا اجتماعی اجتناب کنید.

این می تواند منجر به ناامیدی، تنهایی و اضطراب اجتماعی شود. اما نگران نباشید، شما تنها نیستید. تعداد کمی از مردم با استعداد ذاتی برای سخنرانی در جمع متولد می شوند. سخنرانی در جمع مهارتی است که می توانید یاد بگیرید.

از بین تمام فوبیاها (ترس شدید و ناتوان کننده)، صحبت در جمع شایع ترین فوبیای گزارش شده است که 74 درصد افراد از این اضطراب رنج می برند. اما به احتمال زیاد، اگر می‌خواهید کسب و کار خود را توسعه دهید یا تحصیل کنید، باید حداقل یک یا دو بار در مقابل جمعیت بایستید و صحبت کنید.

در این مقاله، ما در مورد اینکه چگونه ترس خود را ریشه کن کنیم و بر این موضوع تمرکز کنیم که چگونه می توانید سخنرانی خود را به شیوه ای موثر ارائه دهید. ممکن است در ابتدا آنطور که انتظار دارید عالی نباشد، اما مانند هر مهارت دیگری، به مرور زمان در آن بهتر خواهید شد.

توسعه مهارت های گفتاری فواید زیادی در زندگی شخصی، حرفه ای و تحصیلی دارد. همچنین باعث افزایش عزت نفس خواهد شد. حتی اگر فردی درونگرا باشید، این امکان وجود دارد که بر ترس خود از سخنرانی در جمع غلبه کنید.

چگونه مهارت های سخنرانی در جمع را افزایش دهیم؟

صدای خود را کنترل کنید

صدای شما مهمترین ابزار ارتباطی شماست. یادگیری استفاده صحیح از آن کلید بهبود گفتار شماست. تنفس دیافراگمی یک تکنیک مفید است و می تواند به صدای شما قدرت و وضوح بیشتری بدهد و از تنگی نفس که باعث اضطراب می شود جلوگیری کند.
برای انجام این تکنیک، شکم خود را شل کنید و اجازه دهید در حین نفس کشیدن منبسط شود. تمرین این نوع تنفس نیز به آرامش اعصاب شما کمک می کند.

به زبان بدن خود توجه کنید

زبان بدن شما ترکیبی از حالات و حرکات صورت شماست. زبان بدن بخشی جدایی ناپذیر از ارتباطات است. زبان بدن به شما کمک می کند تا تفاوت های ظریف پیام های دیگران را بهتر درک کنید. اگر زبان بدن شما با چیزی که می خواهید بیان کنید مغایرت داشته باشد یا به نظر ناهماهنگ باشد، گفتار شما گیج کننده به نظر می رسد.

برای بهبود زبان بدن و جذب مخاطب از نکات زیر استفاده کنید:

• صاف بایستید و خم نشوید.
• مطمئن شوید که حالت چهره شما با پیام شما مطابقت دارد.
• تحرک زیاد می تواند حواس مخاطب را پرت کند یا نحوه دریافت پیام را تغییر دهد.
• قبل از سخنرانی های خود سخنرانی های قدرتمندی را تمرین کنید زیرا این کار باعث کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس شما می شود. بایستید و سرتان را بالا ببرید، پاهایتان را باز کنید و چند نفس عمیق بکشید.

به نحوه ارائه مطالب دقت کنید

ارائه خوب درک سخنرانی را برای مخاطب آسان تر می کند. از تند صحبت کردن بپرهیزید زیرا درک آن را برای مخاطب سخت می کنید، اما خیلی آهسته هم صحبت نکنید زیرا حوصله مخاطب را سر می برد.
در حین ارائه مکث کنید. این به افراد فرصتی می دهد تا مفاهیم و ایده ها را بهتر درک کنند.
زمزمه نکنید و حرف هایتان را بخورید. کلمات را واضح بگویید.
از ایجاد صداهایی مانند “mm” بین صحبت کردن خودداری کنید. اگر برای فکر کردن به زمان نیاز دارید، مکث کنید. چند ثانیه سکوت خوبه

با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید

اگر می‌خواهید مخاطبان به حرف‌های شما گوش دهند، از همان ابتدا آنها را درگیر کنید.
با لبخند از مخاطبان استقبال کنید و از حضورشان تشکر کنید. این باعث می شود احساس بهتری نسبت به شما داشته باشند. تا حد امکان با افراد بیشتری تماس چشمی برقرار کنید.

تحقیقات نشان می دهد که یک لبخند – حتی یک لبخند مصنوعی – در واقع می تواند احساس شادی و آرامش بیشتری در فرد ایجاد کند. بنابراین، وقتی شروع به صحبت می کنید، لبخند بزنید. احتمالاً بسیاری از مخاطبان نیز به شما لبخند خواهند زد. به شما احساس آرامش و اعتماد به نفس می دهد.

برای سخنرانی برنامه داشته باشید

ارائه یک سخنرانی عالی با برنامه ریزی شروع می شود. پیام اصلی را که می خواهید منتقل کنید کاملاً درک کنید و به دنبال حقایق و آمارهای جالب برای پشتیبانی از ایده های خود باشید. برای سوالات احتمالی که ممکن است پیش بیاید آماده باشید.

برای آمادگی بیشتر، قبل از سخنرانی به محل برگزاری مراجعه کنید. هیچ چیز با تمرین در همان جایی که سخنرانی خود را انجام می دهید قابل مقایسه نیست. می توانید ببینید که چگونه اندازه اتاق یا فضا چقدر صدای شما را تغییر می دهد. همچنین باعث می شود اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

برای ساختاربندی ارائه خود وقت بگذارید تا منطقی جریان داشته باشد و با داستان ها، مثال ها و کمک هایی مانند پاورپوینت نشان داده شود. اگر به شما کمک می کند سخنرانی خود را بهتر ارائه دهید، حتما تصویر یا پاورپوینت تهیه کنید.

قبل از سخنرانی تمرین کنید

جلوی آینه تمرین کنید یا سخنرانی خود را ضبط کنید، سپس آن را مرور کنید. سرعت، لحن، زبان بدن و حالات صورت خود را تجزیه و تحلیل کنید تا مناطقی را که نیاز به اصلاح دارند شناسایی کنید. صحبت کردن در مقابل دوستان و خانواده نیز فرصت خوبی برای بهبود مهارت های گفتاری شماست.

ذهنیت مثبت داشته باشید

مقدار مشخصی استرس قبل از سخنرانی طبیعی است و تحقیقات نشان می دهد که باعث افزایش عملکرد می شود. اما اجازه ندهید اضطراب شما را به سمت افکار منفی سوق دهد. برای تشویق تفکر مثبت، خود را مجسم کنید که بهترین سخنرانی خود را دارید. مجریان برتر از تجسم برای بهبود نتایج استفاده می کنند.

اگر اضطراب زیادی دارید، شاید حضور دوستان یا اعضای خانواده در بین مخاطبان بتواند به شما آرامش بیشتری بدهد تا آنها بتوانند با دلگرمی نگاه کنند.

با یک داستان شروع کنید

مردم به طور طبیعی به داستان ها علاقه مند هستند. این بدان معنی است که می توانید از قدرت داستان سرایی برای ارتباط با هر کسی استفاده کنید. زمانی که سخنرانی خود را شروع می کنید، زمان کمی برای ایجاد تأثیر خوب بر مخاطب دارید. یک داستان یا سوال می تواند کنجکاوی آنها را برانگیزد و آنها را وادار کند که به شما گوش دهند.

داستان یک راه عالی برای توسعه گفتار است. نه تنها پتانسیل افزایش علاقه اولیه را دارد، بلکه می تواند محتوایی را که قصد انتقال آن را دارید بهتر به مخاطب منتقل کند و احساسات آنها را بیشتر درگیر کند.

لباس مناسب بپوشید

وقتی خوب به نظر می رسید، احساس بهتری دارید و احساس خوب، کلید عملکرد بهتر است. شما می توانید با ظاهر خود مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید، اما مطمئن شوید که در این لباس احساس راحتی می کنید. از پوشیدن چیزی که دائماً مجبور به تنظیم آن هستید خودداری کنید زیرا باعث ناراحتی و حواس پرتی می شود.

خودت باش

تقلید از سخنران موفقی که تحسینش می کنید می تواند وسوسه انگیز باشد. اما این اشتباه است. همه ما منحصر به فرد هستیم و شما فقط زمانی عالی هستید که خودتان باشید. اگر آدم شوخ طبعی نیستید، واقعاً نیازی نیست جلوی جمعیت بامزه به نظر برسید.
نقاط قوت و ضعف خود را به عنوان یک سخنران بشناسید. سعی نکنید خودتان را تغییر دهید یا چیزی باشید که نیستید. روی بهترین کیفیت خود تمرکز کنید، چه حس شوخ طبعی یا داستان سرایی یا توانایی شما در توضیح ایده های پیچیده با کلمات ساده.

دریافت انتقادات و پیشنهادات

از یک دوست یا همکار مورد اعتماد بخواهید که سخنرانی شما را تماشا کند و به شما بازخورد بدهد. از آنها بخواهید سخنرانی شما را تجزیه و تحلیل کنند و نکات مثبت و آنچه را که باید تغییر یا بهبود یابد با شما در میان بگذارند.

مخاطب خود را بشناسید

دانستن اینکه چه کسی مخاطب شما خواهد بود به شما کمک می کند تا مشخص کنید که کدام نکات را در نظر بگیرید. همچنین به شما ایده می دهد که لحن شما برای ارائه چگونه باید باشد. چه در یک جلسه کاری، مراسم جایزه یا کنفرانس باشید، لحن و گفتار شما تغییر خواهد کرد.

به آنچه مخاطبان شما می خواهند بشنوند فکر کنید. امیدوارند چه مشکلی را حل کنند؟ امید آنها چیست؟ آنچه می خواهند و نیاز دارند به آنها بدهید. مخاطب شما باید دلیلی برای گوش دادن داشته باشد. سعی کنید در ابتدای سخنرانی خود دلایلی را بیان کنید که آنها را متوجه می کند که سخنرانی شما پاسخ به نیاز است.

یک طرح بنویسید

این طرح منبع عالی برای توسعه گفتار بدون نوشتن متن سخنرانی است. در طرح کلی، می توانید تمام نکات ممکن را برای سخنرانی در نظر بگیرید. این کار مفیدتر از نوشتن یک سخنرانی خواهد بود، زیرا یک سخنرانی تکرار یک متن آموخته شده نیست. با طرح، درک دقیق تری از موضوع خواهید داشت و می توانید به سوالاتی که پیش می آید پاسخ دهید.

مکث

درست مانند تقسیم یک مقاله به پاراگراف، مکث در طول یک سخنرانی به مخاطب شما فرصتی می دهد تا به ذهن خود فرصت دهد تا به آنچه گفته اید فکر کند. این را می توان برای تأکید بر نکاتی انجام داد که می خواهید مخاطبان شما به طور کامل آنها را درک کنند، زیرا آنها زمان خواهند داشت تا در مورد آنچه گفته شده فکر کنند.

قبل از صحبت کمی استراحت کنید

قبل از سخنرانی روی آرامش خود تمرکز کنید. مدیتیشن، ورزش یا چند نفس عمیق چیزهایی هستند که به شما کمک می کنند. نگرانی در مورد آنچه ممکن است اشتباه باشد، اعتماد به نفس شما را از بین می برد و شما را در موقعیت بدی قرار می دهد. روی چیزی که خارج از کنترل شماست تمرکز نکنید.

مخاطب را درگیر کند

در طول سخنرانی مستقیماً از مخاطبان سؤال بپرسید. پرسیدن سوالات از جمعیت نه تنها شما را درگیر می کند، بلکه استرس را با دور کردن تمرکز از شما کاهش می دهد. مشارکت دیگران باعث تنوع در سخنرانی، تمرکز بیشتر مخاطبان و حتی مشارکت خود مردم و پاسخگویی به سوالات می شود.

مهارت های سخنرانی در جمع به ما این امکان را می دهد که در هر شرایطی اطلاعات مهم را با دیگران به اشتراک بگذاریم. صحبت کردن در جمع یک مهارت ضعیف است که هر بار که در مقابل جمعیت صحبت می کنید آن را بهبود می بخشید.

سخنرانی عمومی یک مهارت بین فردی است، زیرا یک سخنران موثر مخاطبان خود را درگیر می کند و اغلب آنها را در سخنرانی مشارکت می دهد. سخنرانی در جمع فقط این نیست که شما چه می گویید، بلکه نحوه بیان آن است. لحن، صدا، تماس چشمی و زبان بدن شما همگی به مهارت های صحبت در جمع شما کمک می کنند. ممکن است احساس کنید که صحبت کردن چیزی است که به طور طبیعی در آن مهارت ندارید. آیا سخنرانان بزرگ نسبت به بقیه ما اعتماد به نفس و استعداد بیشتری دارند؟ خوب، گاهی اوقات بله، اما نه اغلب. صحبت کردن یک مهارت آموخته شده است تا یک استعداد ذاتی.

منبع: مدیر خلاق

ادامه مطلب

نوشته‌های مشابه