مدل SOSTAC چیست و چه کاربردی در بازاریابی دارد؟


امروزه روندهای بازار به دلیل نوآوری های جدید و توسعه فناوری های ارتباطی جدید به سرعت در حال تغییر است که اکثر شرکت ها را مجبور کرده است تا برنامه های بازاریابی خود را تغییر دهند تا بهترین عملکرد خود را داشته باشند. برای اجرای بهترین طرح بازاریابی، باید چندین عامل از جمله منابع موجود، شایستگی کارکنان، روش های منحصر به فرد ایجاد ارزش مشتری را در نظر بگیریم. چارچوب SOSTAC یک استراتژی بازاریابی جامع است که وضعیت فعلی، تاکتیک های پیاده سازی و اقدامات نظارتی را با در نظر گرفتن عوامل ذکر شده ارزیابی می کند.

برنامه ریزی SOSTAC

چارچوب برنامه ریزی SOSTAC به طور گسترده توسط متخصصان برای توسعه برنامه های بازاریابی استفاده می شود. این چارچوب یک راه حل جامع ارائه می دهد که با تجزیه و تحلیل وضعیت فعلی شروع می شود تا مشخص شود شرکت در حال حاضر کجاست و سپس اهداف را بر اساس جایی که شرکت باید باشد تعیین می کند. سپس بازاریاب استراتژی ها، تاکتیک ها و اقدامات لازم برای دستیابی به آن اهداف را توسعه می دهد. عنصر منحصر به فرد این مدل بعد ششم آن است که معیارهای اندازه گیری و پایش عملکرد و نتایج را برای شناسایی سریع هر گونه انحراف از برنامه یا ناکارآمدی تعیین می کند.

چرا از SOSTAC استفاده کنیم؟

این مدل امکان تعیین اهداف را به صورت اصولی فراهم می کند و در هر مرحله به سوالاتی که نقش بسیار مهمی در موفقیت یک سازمان دارند پاسخ می دهد و مسیر دستیابی به اهداف دائماً رصد می شود تا از مسیر اصلی منحرف نشوید. مسیر و در صورت انحراف از آن، عوامل انحرافی شناسایی شده و می توانید به سرعت به مسیر اصلی برگردید.

مراحل پیاده سازی SOSTAC

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، این مراحل مانند یک چرخه هستند و برای دستیابی به بهبود مستمر و رسیدن به نتایج مطلوب، این مراحل نیاز به تکرار دارند.

مرحله اول

تحلیل وضعیت موجود

در این مرحله شرکت از تکنیک های مختلفی برای ارزیابی وضعیت موجود استفاده می کند. تجزیه و تحلیل در ابتدا بسیار مهم است زیرا باعث افزایش آگاهی شرکت از خود می شود. یک شرکت باید بداند که چه قابلیت ها و منابعی دارد تا بتواند از آنها در زمینه های بهبود استفاده کند و با نقاط ضعف و قوت خود آشنا شود تا بتواند فرصت های جدید ایجاد کند و از تهدیدها جلوگیری کند. علاوه بر این، در این مرحله توجه به دیدگاه ها یا نیازهای مشتری به عنوان یک کل مهم است. در واقع در این مرحله باید وضعیت شرکت را درک کنیم.

یکی از تکنیک‌های مناسبی که در این مرحله می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، تحلیل SWOT است، زیرا نقاط ضعف، پیشرفت‌ها، تهدیدها و فرصت‌ها تا حد زیادی شناسایی می‌شوند.

مرحله دوم

اهداف

در این مرحله اهداف مشخص می شوند. در واقع در این مرحله باید مشخص کنیم که می خواهیم در آینده کجا باشیم و برای رسیدن به جایگاه مطلوب هدف گذاری کنیم.

نتیجه

مدل SOSTAC به عنوان سومین مدل پرطرفدار در بررسی مدل های بازاریابی CIM انتخاب شد، زیرا به راحتی قابل یادآوری است و ساختار برنامه ها را برای فعالیت های مختلف برنامه ریزی تسهیل می کند.

بنابراین چه در حال ایجاد یک استراتژی بازاریابی جامع و چه در حال بهبود سئو یا بازاریابی ایمیلی باشید، SOSTAC به شما کمک خواهد کرد.

نوشته‌های مشابه