مدارک و مراحل ثبت علامت تجاری
مقاله راهنمای ثبت علامت (علامت تجاری) مشاوره و راهنمایی در زمینه ثبت علامت ارائه کرد. در این مقاله مدارک و مراحل لازم برای ثبت علامت تجاری توضیح داده شده است.
مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری برای افراد
ابتدا یادآور می شویم که ثبت علامت تجاری توسط شخص حقیقی یا حقوقی قابل انجام است. در صورتی که علامت تجاری توسط شخصی ثبت شده باشد، مدارک زیر برای ثبت علامت تجاری مورد نیاز است:
- مجوز ثبت برند یا مجوز کسب و کار
- کپی شناسنامه و کارت ملی
- تصویر برند 6*6 با 12 عدد
- در برگه ای جداگانه توضیحی درباره طرح و اثبات وجود آن در فرهنگ لغت آمده است
- در صورت لاتین بودن برند انتخابی، همراه داشتن کارت ویزیت الزامی است
در صورتی که ثبت علامت تجاری توسط شخص حقوقی انجام شود، مدارک زیر برای ثبت علامت تجاری و اخذ گواهی ثبت علامت تجاری مورد نیاز است:
- مجوز داد و ستد
- اسناد شرکت و اطلاعیه روزنامه در مورد ایجاد آن
- کپی شناسنامه و کارت ملی صاحب حق امضا در شرکت
- تصویر برند 6*6 با 12 عدد
- در برگه ای جداگانه توضیحی درباره طرح و اثبات وجود آن در فرهنگ لغت آمده است
- در صورت لاتین بودن برند انتخابی، همراه داشتن کارت ویزیت الزامی است
مراحل ثبت علامت تجاری و اخذ گواهی ثبت علامت تجاری
برای ثبت برند توسط خودتان به عنوان مالک برند یا با وکالت از کارشناسان این امر یا وکیل متخصص باید به اداره ثبت مالکیت صنعتی مراجعه و با ارائه مدارک فوق اقدام به ثبت برند و اخذ برند نمایید. گواهی ثبت نام پس از ارسال، شما باید برای اولین بار آگهی رسمی در روزنامه های کثیرالانتشار در صورتی که این برند مالک یا مدعی داشته باشد به شما اطلاع داده می شود، پس از گذشت یک ماه از ثبت آگهی برند در روزنامه رسمی، 30 روز پس از ثبت دومین آگهی برند، تاییدیه مثبت علامت تجاری/برند شما خواهد بود. ، گواهی ده ساله ثبت برند یا علامت تجاری برای شما صادر می شود.
خوشبختانه مراحل و مراحل ثبت علامت تجاری به تازگی توسط اداره ثبت مالکیت صنعتی به صورت الکترونیکی انجام می شود و می توانید مدارکی را که در بالا تهیه کرده اید کپی و اسکن کرده و از طریق آن ارسال نمایید. سامانه www.ip.ssaa.ir اظهارنامه ثبت علامت تجاری را ثبت کنید. پاسخگویی و مکاتبات این دفتر نیز از طریق این سامانه انجام می شود.
پس از انجام مراحل، کد رهگیری دریافت می شود و در صورت تایید مدارک توسط کارشناس مربوطه، دو نسخه از قرارداد به آدرس شما ارسال می شود و فیش واریزی را به آدرس مرکز ارسال و پس از دریافت مدارک، مراحل ثبت نام آغاز خواهد شد.
بررسی اظهارنامه صرفاً بر اساس اولویت لحظه ثبت نام در سامانه می باشد لذا حضور داوطلبان محترم در دفتر تأثیری در روند انجام کار ندارد.
پس از تکمیل فرم مربوطه در سامانه توسط متقاضی، اداره مالکیت صنعتی اظهارنامه را مبنی بر رعایت شرایط و ضوابط مندرج در این قانون در صورت عدم رعایت الزامات قانونی و عدم رعایت موارد مشابه و یا عدم رعایت آن مورد بررسی قرار می دهد. علامت تجاری مورد درخواست علامت تجاری را مشمول ثبت می داند، مجوز انتشار آگهی مربوط را صادر می کند و در صورت نقص در اسناد ارسالی یا محتوای اظهارنامه، اخطاریه ای برای رفع نقص ارسال می کند.
اعلان رد اظهارنامه همچنین زمانی اتفاق می افتد که شرایط قانونی در عنوان یا تصویر علامت رعایت نشده باشد یا همان علامت یا علامت مشابه ادعا شده برای کالای مورد نظر شما قبلاً به نام شخص دیگری ثبت شده باشد و مورد دیگر همچنین ممکن است زمانی وجود داشته باشد که برخی از کالاها یا خدمات قابل ثبت نباشد که در این صورت اخطاریه مبنی بر رد برخی از موارد ادعا شده در اظهارنامه صادر می شود. ضمناً تاریخ ابلاغی که در خلاصه پرونده درج می شود، تاریخ ابلاغ قانونی محسوب می شود.