محمدرضا گلزار و رضا رشیدپور تلویزیون را نجات می دهند!


محمدرضا گلزار و رضا رشیدپور تلویزیون را نجات می دهند!

به گزارش منیبان، از زمانی که مجریان مطرح از تلویزیون رخت بر بستند و جایشان را دادند به کسانی که بازیگر و استاد ارتباطات بودند و یا پنج برنامه را با هم در تلویزیون اجرا می‌کردند، به قول قدیمی‌ها برکت از تلویزیون رفت. به همین دلیل هم همیشه گفته شده که صداوسیما بیش از آن که در ساخت برنامه جدید و جذب مخاطب توانایی داشته باشد، در چهره‌سوزی و دفع مخاطب مهارت دارد. پیش از حذف «کتاب باز» سروش صحت، «دورهمی» مهران مدیری و «نود» عادل فردوسی‌پور، ایرج طهماسب و برنامه «کلاه قرمزی» حذف شدند. برنامه‌ای که مخاطبان، سالیان سال، نوروز خود را با آن سر می‌کردند تا چند سال پیش که ناگهان «کلاه قرمزی» دیگر روی آنتن نیامد و کسی هم خیلی دقیق متوجه علت اصلی ماجرا نشد و بعد هم این برنامه با شخصیت‌های تازه به شبکه نمایش‌خانگی منتقل شد و مخاطبان را با خود به آنجا برد.

رضا رشیدپور و محمدرضا گلزار هم جزو مجریانی بودند که در دوره‌ای در تلویزیون حضور داشتند و درخشان هم عمل کردند، اما ناگهان آن‌ها هم خط خوردند. چند وقتی است که سر و صدای بازگشت این دو مجری در تلویزیون بلند شده است.

البته تلویزیون هم بار‌ها این مسئله را عنوان کرد که این چهره‌ها کنار گذاشته نشده‌اند و می‌توانند با این رسانه همکاری کنند، اما چون هیچ برنامه‌ای با حضور این چهره‌ها به روی آنتن نمی‌رفت، تقریبا کسی این حرف را باور نمی‌کرد تا اینکه خبر رسید احتمالا رضا رشیدپور و محمدرضا گلزار به عرصه اجرا در تلویزیون بازگردند.

گلزار و رشیدپور باز می‌گردند؟

اکنون، اما انتشار اخبار غیررسمی بازگشت محمدرضا گلزار و رضا رشیدپور به قاب تلویزیون، موج جدیدی از بحث‌ها در قبال سیاست جدید رسانه ملی را تقویت کرده است. این یک اصل حرفه‌ای در تمام رسانه‌های سمعی و بصری جهان است که آنها، نهایت تلاش خود را برای بهره‌مندی از نیرو‌های خود به عمل آورده و از حضور آنها، برنامه‌های پرمخاطبی را به تولید می‌رسانند.

یک مسئله‌ای که در این دو سال بسیار مطرح شده کاهش حجم مخاطب تلویزیون است؛ کمی به قبل‌تر بازگردیم، ادعای «روسپیدی» تلویزیون به واسطه برنامه‌هایی که در ایام نوروز و رمضان تولید کرد توسط پیمان جبلی، رییس صداوسیما در روز ۲۱ فروردین در جمع برنامه‌سازان این رسانه، واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. کمی بعد، در روز ۲۷ فروردین، روابط‌عمومی صداوسیما اعلام کرد طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات این سازمان، سریال «نون خ ۴» که از شبکه یک پخش می‌شود با ۸۳.۵ درصد بیننده و ۷۸.۶ درصد رضایت در صدر قرار دارد. این خبر در حالی اعلام شد که اطلاعات بیشتری از جامعه آماری این نظرسنجی و از جمله تعداد افرادی که در آن شرکت کرده‌اند، در دست نیست. حالا خبر رسیده که یکی از برنامه‌های تلویزیون تنها ۵ درصد مخاطب دارد و البته معلوم نیست ۵ درصد از چند میلیون نفر؟

ماجرا به زمانی بازمی‌گردد که خبر رسید احتما رضا رشیدپور به عرصه اجرا در تلویزیون بازگردد و محمدرضا شهبازی نوشته بود: «ما اینور پاورقی میسازیم، میگیم سلبریتی باید در خدمت رسانه باشه، هماهنگ با سیاست‌های نظام باشه، باید با سلبریتی‌ای که وسط شلوغی‌ها آب به آسیاب دشمن می‌ریخت برخورد بشه، بعد اونور گلزار و رشیدپور دارن گرم میکنن برگردن روی آنتن. اینور بچه‌ها با بی پولی ساختن، فحش خوردن… خانواده هاشون اذیت شدن و…

اونور هم طرف یه سال رفته دوراش رو زده، عشق و حالش رو کرده، به ریش نظام خندیده، توی لایو و… کلفت بار نظام کرده، حالا که بواسطه دوربودن از آنتن یک کم مخاطبش کم شده، قشنگ میشینه توی هواپیما از کیش میاد تهران برنامه‌ای چند ده میلیون میگیره و برمی‌گرده. این وسط هم بی‌خیال آرمان و روح‌الله؛ بی‌خیال بدن عجمیان که روی آسفالت خیابان کشیده شد؛ بی‌خیال صدای بی‌رمق علی‌وردی که در لحظات آخر هم داشت رجز می‌خواند.‌ای دنیا…»

در واکنش به این توییت، محمدرضا نجارزاده، مدیر گروه اجتماعی شبکه ۳ در متنی تند به محمدرضا شهبازی، مجری صداوسیما انتقاد کرد.

وی خطاب به شهبازی نوشت: «امروز نظرسنجی برنامه فاخرت اومد مخاطب ۵ درصد، سیدخندان معلی ۳۷ درصد، محفل قرآنی ۴ برابرشما، اعجوبه‌ها تا ۳۰ درصد رو زد، خودمونی رجبی ۱۹ درصد رو زده به چی مینازید؟ به سیاه کردن چهره جبلی و جلیلی با اشتباهاتتون؟ یا بی مخاطب کردن شبکتون؟ این بدبخت هم که ساکت فتنه بود.»

محمود رضوی، تهیه کننده سینما در واکنش به این خبر و با انتشار توییتی در توییتر خود درباره بازگشت مجریانی، چون رضا رشیدپور به عرصه تصویر نوشت: «به شخصه از اجرای رضا رشیدپور متنفرم بابت کاری که با فیلم لاتاری در آنتن شبکه ۳ انجام دادهم، با او مسئله شخصی جدی دارم. اما بازگشت افرادی، چون او به آنتن صداوسیما را پذیرش عملی اشتباهات گذشته و حملات را اشتباه می‌دانم، ضمن اینکه مردم و ذائقه عمومی فقط رضایت من و شما نیست.»

در واقع ماجرا از این قرار است که قرار است قیاس شود؛ هرچند که عدد اعلام شده برای برنامه‌ای نظیر «سیدخندان» از سوی مدیرگروه یک شبکه دیگر خود اقدامی عجیب است، اما به نظر می‌رسد بحران کاهش تعداد مخاطبان، ناشی از عوامل بیرونی و درونی صداوسیما، دامن همه برنامه‌های تلویزیونی را گرفته باشد و شبکه ۳ هم از این قاعده مستثنی نیست. نتایج نظرسنجی‌های خردادماه امسال نشان می‌دهد که پربیننده‌ترین برنامه شبکه سه، «اعجوبه‌ها» بوده که میزان بیننده آن در میان پاسخگویان نظرسنجی فقط ۱۴/۶ درصد بوده که ۸۵ درصد آن‌ها گفته‌اند این برنامه را به‌صورت پیگیر تماشا نمی‌کنند. جالب است در انتهای برنامه بدون توقف که نجارزاده خود عاملیت آن را دارد فقط دو درصد مخاطب دارد. سایر برنامه‌های این شبکه نیز زیر ۱۰ درصد مخاطب دارند.

منبع خبر

نوشته‌های مشابه