روابط عمومی چیست؟ چگونه روابط عمومی می تواند به شما در مدیریت ذهن مشتریان کمک کند؟


روابط عمومی (PR) مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و استراتژی‌های مربوط به مدیریت نحوه انتشار اطلاعات یک شخص یا شرکت به مردم و به‌ویژه رسانه‌ها است. اهداف اصلی آن انتشار اخبار یا رویدادهای مهم در مورد شرکت، حفظ تصویر برند و ایجاد دیدگاه مناسب در موقعیت های چالش برانگیز برای به حداقل رساندن پیامدهای آن است.

روابط عمومی می تواند به صورت بیانیه مطبوعاتی شرکت، کنفرانس مطبوعاتی، مصاحبه با خبرنگاران، پست در رسانه های اجتماعی یا مکان های دیگر باشد.

نقش اصلی روابط عمومی چیست؟

روابط عمومی اغلب به حفظ وجهه یک شرکت، شخص یا برند خلاصه می شود. روابط عمومی خبرنامه ایجاد می کند، با رسانه های خارجی ارتباط برقرار می کند و اطمینان می دهد که مشتریان نگرش مثبتی نسبت به آن دارند نام تجاری آنها شرکت دارند

روابط عمومی در مقابل بازاریابی

متخصصان روابط عمومی اغلب مهارت های ارتباطی قوی دارند. نقش آنها جذب اطلاعات، پردازش نحوه تأثیر آن بر تصویر شرکت و نحوه ارتباط خارجی برای تغییر آن تصویر است. متخصصان روابط عمومی اغلب با انواع مختلفی از افراد، از جمله مشتریان کلیدی، مقامات دولتی و رسانه های خارجی روابط برقرار می کنند.

بازار یابی گاهی اوقات بیشتر افزایش فروش، ترویج محصولات یا خدمات و اطمینان از موفقیت مالی متمرکز است. در این میان، روابط عمومی گاهی بیشتر بر مدیریت شهرت یک شرکت یا برند متمرکز است.

هر دو بخش می توانند فعالیت های بسیار مشابهی را آغاز کنند. به عنوان مثال، هر دو با مشتریان برای جمع آوری بازخورد تعامل دارند. از دیدگاه بازاریابی، داده ها برای درک بهتر روندهای فروش، تقاضای محصول و راه هایی برای افزایش فروش استفاده می شود. از دیدگاه روابط عمومی، این اطلاعات برای اهداف بیمه ای است رضایت مشتری و از مدیریت سریع شکایت استفاده می شود.

چرا روابط عمومی در سازمان ها اهمیت دارد؟

مشتریان به دلایل مختلفی تصمیم به دریافت خدمات از یک سازمان می گیرند. یکی از این دلایل ارتباطی است که احساس می کنند با یک شرکت دارند. اگر یک شرکت تصویر منفی داشته باشد، مشتریان ممکن است نسبت به آن برند احساس بدی داشته باشند. روابط عمومی اغلب این موقعیت ها را مدیریت می کند و آن را تضمین می کند مشتریانکارمندان، سرمایه گذاران تمایل مثبتی برای ادامه همکاری خود با شرکت دارند.

تاکتیک ها و روش های دقیقی که یک متخصص روابط عمومی استفاده می کند بسته به مشتری، اهداف و نیازهای او متفاوت است. با این حال، تقریباً در همه موارد، متخصصان روابط عمومی سعی می کنند درخواست تجدید نظر کنند مشتری با به حداقل رساندن تأثیرات پرس منفی یا مضر، خود را به حداکثر برسانند.

آنها سعی می کنند بر درک عمومی از برند، شهرت یا تصویر مشتری خود تأثیر بگذارند. برخلاف تبلیغ‌کنندگان، متخصصان روابط عمومی برای ترویج گفتگوهای مثبت در مورد مشتری یا سازمان خود پولی دریافت نمی‌کنند. در واقع برای رسیدن به این هدف از تعدادی ابزار در اختیار استفاده می کنند که عبارتند از:

  • پست کنید و در شبکه های اجتماعی مشارکت کنید
  • گفتگو و تعامل با شرکت ها
  • یک استراتژی مدیریت بحران ایجاد کنید
  • برگزاری رویدادهای ویژه
  • انتشار بیانیه های مطبوعاتی

روابط عمومی امروزه نقشی حیاتی در تجارت دارد. این یک جنبه کلیدی مدیریت برند است، می تواند به افزایش فروش و ایجاد روابط با افرادی که با سازمان شما در تعامل هستند کمک کند. روابط عمومی همچنین می تواند به شما این امکان را بدهد که آسیب یک بحران را کاهش دهید یا از فرصت های غیرمنتظره ای که می تواند برای کسب و کار شما مفید باشد، استفاده کنید.

5 روشی که متخصصان روابط عمومی می توانند از CRM استفاده کنند

سازمان های مدرن نمی توانند اهمیت روابط عمومی را نادیده بگیرند. برای داشتن برتری نسبت به شرکت های رقیب، آنها باید مهارت های ارتباطی عالی داشته باشند، بتوانند تصمیمات استراتژیک بگیرند و درک کنند که چگونه روابط بزرگ و پیچیده انسان و سازمان را مدیریت کنند. اگر نقش روابط عمومی به درستی انجام نشود، بیشتر از اینکه فایده داشته باشد، ضرر دارد. به همین دلیل، بسیاری از شرکت ها از نرم افزار CRM برای افزایش کیفیت روابط عمومی استفاده می شود.

با در نظر گرفتن زمینه فوق، بیایید کاربردهای خاص CRM را که متخصصان روابط عمومی ممکن است در نظر بگیرند، بررسی کنیم:

1- تماس ها و کانال ها را مدیریت کنید

اول از همه، CRM یک پایگاه داده متمرکز تماس را به سازمان ها ارائه می دهد که در آن تمام اطلاعات تماس ثبت می شود. در واقع، به کارمندان اجازه می دهد تا کاغذبازی را کاهش دهند و دسترسی آسان تر به اطلاعات دقیق تر را فراهم می کند.

به عنوان مثال، از طریق این نرم افزار، متخصصان روابط عمومی می توانند میزان علاقه و مشارکت اجتماعی عمومی را برای اطلاع رسانی موضوعات و اطلاعات خود بسنجند.

2- برنامه ریزی برای پیگیری مناسب

یک CRM در صورت نیاز می تواند ردیابی را تسهیل کند. این کار را از طریق اعلان‌های خودکار به کارمندان انجام می‌دهد تا به آنها یادآوری کند که تماس‌های قبلی را پیگیری کنند. علاوه بر این، فرصت‌هایی برای تقسیم‌بندی سرنخ‌ها و مشتریان وجود دارد.

برای اطمینان از اینکه فرصت‌های ارتباطی از دست نمی‌روند، محرک‌های رویداد خودکار را می‌توان بر اساس معیارهای خاصی تنظیم کرد. بنابراین، هم تیم های فروش و هم متخصصان روابط عمومی می توانند CRM برای اطمینان از زمان بهینه ارتباط استفاده کنید.

3- همکاری داخلی

وقتی صحبت از همکاری داخلی می شود، یک سیستم CRM پایگاه داده را بر اساس تعریف می شکند. با تمرکز بر تمام اطلاعات مرتبط و امکان دسترسی سریع به همه ذینفعان، هماهنگی بهتر بین تیم ها را تضمین می کند.

4- توسعه روابط شخصی

فراتر از ارتباطات داخلی، تمام تلاش های روابط عمومی به بینش مخاطب بستگی دارد. در این راستا، داده های فراوانی که CRM می تواند جمع آوری کند و اطلاعات ارزشمندی را ارائه دهد. به عنوان مثال، اکثر راه حل های CRM زمینه های سفارشی را برای ورود مخاطبان ارائه می دهند.

متخصصان روابط عمومی می توانند از آنها برای به دست آوردن اطلاعاتی مانند علایق، ارزش ها و مشاهدات تعامل گذشته برای ارتقاء استفاده کنند. در نتیجه، این بینش ها به ایجاد روابط حرفه ای طولانی مدت کمک می کند.

5- اندازه گیری نتایج

در نهایت، در مورد ارزیابی استراتژیCRM می تواند به متخصصان روابط عمومی اجازه دهد تا نتایج تلاش های خود را اندازه گیری کنند. اندازه گیری دقیق موفقیت برای سازمان ها می تواند چالش برانگیز باشد. در این راستا، ابزارهای مختلف تجزیه و تحلیل CRM می توانند به ارائه بینشی در مورد تأثیرات دقیق تلاش های توسعه کمک کنند. علاوه بر این، بسیاری از نرم‌افزارهای CRM گزینه‌های یکپارچه‌سازی با سایر ابزارهای تحلیلی را ارائه می‌دهند و داده‌های دقیق و قابل اجرا را ارائه می‌دهند.

آخرین کلمه

اهمیت روابط عمومی در توسعه سازمان ها را نمی توان نادیده گرفت زیرا در ایجاد تصویری مثبت از کسب و کار نقش دارند. به طور خلاصه، متخصصان روابط عمومی می توانند از CRM به روش های مختلف در عملیات تجاری استفاده کنند.

از مدیریت کانال‌ها و نظارت بر فعالیت‌های اجتماعی گرفته تا برنامه‌ریزی پیگیری، داده‌های CRM تأثیر عمده‌ای بر توسعه روابط شخصی دارد. در داخل، CRM همچنین همکاری بین تیم ها را افزایش می دهد و به نظارت بر عملکرد محدوده کمک می کند. این نوع نرم افزار به دور از ابزار فروش، برای استفاده در روابط عمومی بسیار مفید است.

منابع:

نوشته‌های مشابه