رایج ترین اشتباهات بازاریابی و نحوه جلوگیری از آنها


بازاریابی بخش مهمی از هر کسب و کاری است زیرا به شما امکان می دهد با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید و در نهایت فروش بیشتری داشته باشید. متأسفانه بسیاری از کسب و کارها به دلیل نداشتن یک استراتژی بازاریابی خوب، اجرای ضعیف استراتژی یا هر دو شکست می خورند. خبر خوب این است که رایج ترین اشتباهات بازاریابی کاملاً قابل اجتناب هستند.

در این مقاله، نمونه‌هایی از رایج‌ترین اشتباهات بازاریابی را بررسی می‌کنیم که می‌توانید از آنها اجتناب کنید تا بتوانید کمپین‌های بازاریابی بهتری ایجاد کنید و از رقبای خود جلوتر بمانید. برای کشف چگونگی غلبه بر مشکل بازاریابی، استراتژی های بازاریابی که باید از آنها اجتناب کنید و چگونه می توانید برنامه های بازاریابی خود را در آینده اثبات کنید، ادامه مطلب را بخوانید.

چرا بازاریابی مهم است؟

راه اندازی محصولات و خدمات جدید می تواند درآمد را افزایش دهد، اما اگر مشتریان از این پیشنهادات جدید بی اطلاع باشند، بی اثر خواهد بود. بازاریابی دید شرکت شما را بهبود می بخشد و مشتریان بالقوه را به روش های موثر و قابل اندازه گیری جذب می کند. همچنین می تواند برای ارزیابی سطح رضایت مشتری که سازمان شما به آن دست می یابد، استفاده شود.

بازاریابی حوزه ای است که سال هاست در حال پیشرفت بوده است. از ایمیل‌های ساده گرفته تا تبلیغات درون‌برنامه‌ای پیچیده و رسانه‌های اجتماعی پولی، بازاریابی به بخشی حیاتی از هر کسب‌وکاری تبدیل شده است.

همگام بودن با آخرین روندها و تکنیک های بازاریابی برای موفقیت بسیار مهم است. اما درک بهترین شیوه های بازاریابی مدرن به شما امکان می دهد تا استراتژی ها و تکنیک هایی را اجرا کنید که کارایی آنها ثابت شده است.

نمونه هایی از بزرگترین اشتباهات بازاریابی

یک تصمیم بازاریابی بد گاهی اوقات می تواند برای یک شرکت نتیجه معکوس داشته باشد. وقتی این اتفاق می افتد، بر فروش، درآمد و حتی شهرت کسب و کار تأثیر می گذارد. در حالی که هر از گاهی باید انتظار اشتباهات را داشت، برخی از اشتباهات بازاریابی وجود دارند که در تاریخ ثبت شده اند.

در اینجا چند نمونه از بزرگترین اشتباهات بازاریابی در سال گذشته آورده شده است که می توانید از آنها به عنوان راهنمایی در مورد کارهایی که نباید انجام دهید استفاده کنید:

۱- توییت تبعیض آمیز برگر کینگ بریتانیا

در صدر لیست بدترین توییت های برند، این اشتباه بزرگ بازاریابی توسط یک برند بریتانیایی فست فود است. آنها در پست خود به مناسبت روز جهانی زن 2021 بدون توضیح بیشتر نوشتند: «جای زن در آشپزخانه است». این توییت به عنوان یک شوخی بود که شکاف جنسیتی در صنعت را برجسته می کرد. اما به جای خنده دار بودن، با واکنش بین المللی مواجه شد.

یادداشت مهم: با راه اندازی یک سیستم تایید در راه حل مدیریت پروژه بازاریابی خود از چنین اشتباهاتی اجتناب کنید تا همه دارایی ها قبل از عمومی شدن بررسی شوند.

2- پیام تغییر نام فیس بوک

در اکتبر 2021، شرکت مادر فیس بوک به عنوان بخشی از برنامه تغییر نام تجاری خود، نام خود را به Meta تغییر داد. این اقدام به دلایل مختلفی مورد انتقاد قرار گرفت. اول اینکه، تنها اقدامات خبرساز دیگر فیس‌بوک در سال گذشته شامل روش‌های مخفی استفاده از ابرداده‌ها بود که به تحولات اجتماعی و سیاسی در سراسر جهان منجر شد.

دوم، تبلیغ ویدیویی ایجاد شده توسط متا به قدری ضعیف بود که به سرعت تبدیل به یک موضوع داغ در بین کمدین ها و مفسران اجتماعی مانند کودی کو شد. یک ویدیو توسط Ku در انتقاد از اشتباه بازاریابی متا بیش از 1.8 میلیون بازدید به دست آورده است. هزاران بیننده در بخش نظرات ویدیو موافق بودند که این کمپین شکست خورده است.

یکی از کاربران به کمپین بازاریابی متا پاسخ داد و حتی تا آنجا پیش رفت که نوشت: “آیا هدف فیس بوک این است که همه را تا حد امکان منزوی و افسرده کند؟”

واضح است که این نوع توجهی نیست که هر شرکتی بخواهد در پاسخ به یک تغییر نام تجاری ساده دریافت کند.

یادداشت مهم: قبل از راه اندازی کمپین بزرگ بعدی خود، به دقت شهرت نام تجاری خود و نحوه واکنش مخاطبان به تغییرات برنامه ریزی شده را در نظر بگیرید.

چگونه بر مشکلات بازاریابی غلبه کنیم

مشکلات بازاریابی همیشه اتفاق می افتد. اگر برند شما یک اشتباه عمومی مرتکب شده است، می توانید به حالت عادی بازگردید. اگرچه نکات زیادی در مورد چگونگی غلبه بر مشکلات بازاریابی وجود دارد، سه مرحله اصلی به شرح زیر است:

1- عذرخواهی (در صورت نیاز)

اگر باگ عمومی شد، بهترین راه حل رفع آن است. حتی اگر محتوای توهین‌آمیز را حذف کنید، برند همچنان باید از همه کانال‌های بازاریابی عذرخواهی کند. این شامل بررسی کارهایی است که برند انجام داده است، شناسایی اینکه چگونه بر دیگران تأثیر گذاشته است و ایجاد یک برنامه ساده برای اینکه چگونه آنها مشکل را در حرکت رو به جلو حل کنند.

2- تغییر دهید

اگر مشکل بازاریابی به دلیل چیزی است که به صورت آنلاین یا آفلاین ارسال شده است، گام بعدی جایگزینی آن با مطالب مناسب است. مسائلی مانند اشتباهات تایپی، استفاده غیرقانونی از تصاویر دارای حق چاپ، و نقل قول های نادرست دلایل خوبی برای جایگزینی پست های شما با نسخه های به روز هستند. گزینه دیگر حذف یک عنصر کمپین است که به خوبی سایر عناصر کار نمی کند. فقط مطمئن شوید که هر کاری که انجام می دهید از نظر استراتژیک با اهداف بزرگتر شما همسو باشد.

نتیجه

موفق ترین شرکت ها هر کاری که می توانند انجام می دهند تا استراتژی های بازاریابی خود را با روندهای مختلف تطبیق دهند و به چشم اندازهای جدید برسند. با آزمایش کانال‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی یا استراتژی‌ها و تکنیک‌های بازاریابی، می‌توانید به مخاطبان بیشتری دسترسی داشته باشید و سود بالقوه خود را به حداکثر برسانید.

نوشته‌های مشابه