راهنمای کامل بازاریابی تجربی


اگر بودجه قابل توجهی دارید و به دنبال فرصت های بازاریابی هستید که تعامل و شناخت برند را افزایش می دهد، اجرای یک کمپین بازاریابی تجربی ممکن است استراتژی مناسبی برای شما باشد.

بازاریابی تجربی یک محیط منحصر به فرد برای برند ایجاد می کند تا مشتریان را در یک تجربه پویا غوطه ور کند که باعث تعامل و تعامل می شود. هدف این استراتژی این است که در حین دستیابی به اهداف بازاریابی برند شما، مشتریان را خوشحال و هیجان زده کند.

وقتی بازاریابی تجربی به خوبی اجرا شود، احساسات و خاطرات مثبت را تقویت می کند و وفاداری مشتری و ارزش مادام العمر را افزایش می دهد. برخی از نمونه‌های بازاریابی تجربی شامل فروشگاه‌های پاپ آپ، پخش زنده، کمپین‌های دیجیتال AR/VR و بسیاری موارد دیگر است.

این به شما بستگی دارد که یک استراتژی تجربی ایجاد کنید که متناسب با برند و بازار شما باشد و شما را به دستیابی به اهدافتان نزدیکتر کند.

کمپین بازاریابی تجربی چیست؟

هربرت اشمیت، نویسنده برندسازی، در کتاب خود بازاریابی تجربی: چگونه مشتریان را به احساس، احساس، فکر، عمل و ارتباط با شرکت و برندهای خود تبدیل کنیم، توضیح می‌دهد که بازاریابی مدرن از پیام‌های سنتی «ویژگی‌ها و مزایا» به سمت «محصولات و تجربیات» فاصله گرفته است. “که مصرف کنندگان را در مرکز قرار می دهد از بین رفته است.

کمپین بازاریابی تجربی روشی سازماندهی شده برای ایجاد تجربیاتی است که با برند شما هماهنگ است و برای مشتریان شادی و سود به ارمغان می آورد. این محصول نهایی بازاریابان و طراحان تجربه است که با یکدیگر همکاری می کنند تا مفاهیم بازاریابی تجربی را زنده کنند.

در ادامه بخوانید :   ۳۴ مدل بلوز زنانه پولکی آستین بلند و کوتاه | بلوز مجلسی و بی نهایت زیبا

کمپین های بازاریابی تجربی موفق حداقل سه حس از پنج حواس اصلی انسان – لامسه، بینایی، صدا، بویایی یا چشایی را درگیر می کنند. یک کمپین تجربی باید با برند شما مرتبط باشد، تاثیر مثبتی داشته باشد و تجربه ای مفید برای شرکت کنندگان فراهم کند.

برای شروع توسعه استراتژی تجربی خود، به برند خود از دیدگاه مشتریان خود نگاه کنید. دریابید که آنها چگونه آن را درک می کنند، چه احساساتی را به یاد برند شما می اندازد، و چگونه می توانید آنها را به شکلی به یاد ماندنی حمایت یا خوشحال کنید. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که مشتریان پس از یک تجربه مثبت، تمایل بیشتری به اشتراک گذاری و توصیه یک محصول به دوستان خود دارند.

دیجیتال مارکتینگ تجربی چیست؟

به طور معمول، کمپین های بازاریابی تجربی فیزیکی، تعاملی هستند و در فضاهایی انجام می شوند که تعاملات یک به یک بین نمایندگان برند و مشتریان را تسهیل می کنند. با این حال، از زمان همه‌گیری کووید-19، شرکت‌ها به کمپین‌های بازاریابی تجربی دیجیتال و ترکیبی روی آورده‌اند تا با حفظ فاصله اجتماعی با مشتریان تعامل داشته باشند.

بازاریابی تجربی دیجیتال شامل انواع مختلفی از فناوری برای سازماندهی و ارائه کمپین های بازاریابی تجربی است. این فناوری‌ها می‌توانند افزوده شده یا واقعیت مجازی (AR یا VR) یا صرفاً یک عنصر اشتراک‌گذاری اجتماعی رویدادهای بازاریابی تجربی آفلاین باشند.

در حالی که اجرای کمپین‌های بازاریابی تجربی دیجیتال ممکن است آسان‌تر از رویدادهای آفلاین باشد، همیشه به یاد داشته باشید که کمپین‌های بازاریابی تجربی باید مبتنی بر مشتری و سود باشد، نه فروش. ایجاد روابط با مشتری باید در مرکز استراتژی تجربه شما باشد.

در ادامه بخوانید :   پیکسل 9: رقیب نهایی گلکسی S24، قاتل پرچمداران یا بلوف گوگل؟

نمونه هایی از کمپین های بازاریابی تجربی

برای بهتر نشان دادن اینکه چگونه می‌توان از بازاریابی تجربی برای جذب مشتریان و افزایش آگاهی از برند استفاده کرد، نمونه‌های بازاریابی تجربی را برای برانگیختن خلاقیت شما جمع‌آوری کرده‌ایم.

بستنی اوبر

کمپین بستنی Uber در سال 2012 به عنوان راهی برای شادی (و بستنی) برای مسافران و رانندگان آغاز شد. به مدت یک روز در سال، مشتریان اوبر می توانند بستنی رایگان در خانه یا محل کار خود دریافت کنند.

اوبر با بستنی‌فروشی‌های محلی شریک می‌شود تا این خوراکی‌های خوشمزه را به مشتریانی که از طریق اپلیکیشن موبایل درخواست می‌کنند، ارائه دهد. دریافت‌کنندگان تشویق می‌شوند با استفاده از هشتگ #UberIceCream عکس‌های خوراکی‌ها و تجربیات خود را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

در حالی که هیچ ارتباط آشکاری بین اوبر و بستنی وجود ندارد، ارائه هدایای اوبر به کاربران یک ایده بازاریابی سرگرم کننده برای تلاش و براندازی عملکرد عادی برند است.

کنسرت های زنده هتل ها

هتلز لایو راهی امن برای برندها و کاربرانشان ایجاد کرده است تا کنسرت‌های زنده و اجرای موسیقی را حتی در حین رعایت فاصله اجتماعی تجربه کنند. در طول همه‌گیری، آژانس طراحی تجربه یک استراتژی تجربه ایجاد کرد که بهترین ویژگی‌های کنسرت‌ها و نمایش‌های زنده را حفظ کرد و در عین حال ایمنی، راحتی و لذت شرکت‌کنندگان را در اولویت قرار داد.

با استفاده از اتاق های هتل با بالکن مشرف به فضای مرکزی، استخر یا زمین بازی، برندها می توانند میزبان کنسرت های زنده برای سرگرمی مصرف کنندگان باشند. مهمانان شب را در اتاق های هتل خود می مانند و از موسیقی زنده و سرگرمی در بالکن اتاق خود لذت می برند.

در ادامه بخوانید :   حمله هکرها به بیتفینکس و انتقال نیمی از کل موجودی ریپل به این صرافی! ماجرا چیست؟

آیا رویداد بازاریابی تجربی برای پروژه شما مناسب است؟

برای اینکه بفهمید آیا یک کمپین بازاریابی تجربی برای شما مناسب است، با مرور اهداف بازاریابی، بودجه، جدول زمانی و محیط خود شروع کنید. قبل از ورود به مرحله برنامه ریزی، مطمئن شوید که منابع کافی برای اجرای استراتژی آزمایشی را دارید.

بودجه کافی یک عامل مهم در اجرای یک کمپین بازاریابی تجربی است. بودجه شما باید راه اندازی کمپین، تست ایمنی، جذب کاربران مناسب و تضمین یک تجربه مثبت و به یاد ماندنی را پوشش دهد.

نتیجه

بازاریابی تجربی راهی عالی برای جذب مشتریان فعلی و بالقوه و ایجاد ارتباط عاطفی با آنهاست. علاوه بر رویدادهای بازاریابی تجربی خود، از کانال های آنلاین برای گسترش تجربیات دنیای واقعی استفاده کنید و همیشه در تلاش برای ارائه تجربیات شگفت انگیز در نقاط مختلف تماس باشید. اهداف روشن ایجاد کنید، به طور مستمر برای درک مشتری و اندازه گیری نتایج تلاش کنید. اگر روی تجربیات تمرکز کنید، می‌توانید به برندی تبدیل شوید که بیشتر از فروش محصولات انجام می‌دهد. شما برندی خواهید بود که ارتباط را تقویت می کند، احساسات را برمی انگیزد و مشتریان وفادار را حفظ می کند.

نوشته‌های مشابه