راهنمای ثبت علامت تجاری


نام تجاری که در ایران و در زبان فارسی علامت تجاری به این معنا که این تعریف ممکن است شامل همه یا یکی از موارد زیر باشد: نام، عبارت، طرح، نماد یا هر ویژگی متمایز دیگری که یک تولید کننده خدمات یا محصولات را از دیگران متمایز می کند. با در نظر گرفتن این موارد، هر صاحب کسب و کاری که می خواهد از رقبای خود متمایز شود، باید برند خود را ثبت کند. در این مقاله و در مقاله مدارک و مراحل ثبت علامت تجاری به توضیح ثبت علامت تجاری می پردازیم.

اهمیت و ضرورت ثبت علامت تجاری

علامت تجاری علامت متمایز کننده عرضه کننده، سازنده یا فروشنده محصولات/خدمات است.

مالک علامت تجاری حق انحصاری استفاده از آن علامت تجاری را دارد و در صورت استفاده یا سوء استفاده اشخاص ثالث از علامت تجاری وی می تواند علیه آنها شکایت کند.

مالک علامت تجاری ممکن است حق استفاده از آن علامت تجاری را به شخص دیگری منتقل کند.

یکی علامت تجاری از نقطه نظر حقوق مصرف کننده نیز مهم است، زیرا مصرف کنندگان می توانند به دلیل متمایز بودن برند از محصولات/خدمات مشابه، محصول/خدمات مورد نظر خود را بهتر و راحت تر انتخاب کنند.

علاوه بر این، یک برند به دلیل هویتی که این برند می تواند در سطح ملی و بین المللی ایجاد کند، برای فضای تجاری و کسب و کار و اقتصاد یک کشور مهم است.

نکات و دستورالعمل های ثبت علامت تجاری

ابتدا لازم است به چند نکته در مورد ثبت علامت تجاری اشاره کنیم:

ثبت علامت تجاری برای مشاغل اجباری نیست، مگر در موارد خاصی که قوانین و مقررات خاص ایالتی ثبت علامت تجاری را اجباری کرده است.

شخصی که به صورت قانونی و رسمی یک علامت تجاری را به ثبت رسانده است، حق انحصاری استفاده از آن علامت تجاری را دارد.

نام تجاری ممکن است به اشخاص ثالث واگذار شود.

با ثبت برند، به صاحب برند گواهی ثبت برند انحصاری اعطا می شود، مدت اعتبار این گواهی در ایران 10 سال است و پس از پایان این مدت، صاحب برند می تواند گواهی ثبت برند را تمدید کند و در صورتی که ظرف مدت 6 ماه پس از تاریخ انقضای گواهی ثبت علامت تجاری خود را تمدید نکنید، دیگران ممکن است از این علامت تجاری استفاده کنند.

هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند چندین علامت را همزمان ثبت کند و برای ثبت هر علامت باید مراحل جداگانه ای را طی کند.

قوانین، استانداردها و محدودیت های ثبت علامت تجاری

همانطور که گفته شد، یک برند شامل یک نماد یا علامت تجاری به همراه نامی است که باید شرایط زیر را داشته باشد:

نباید کلی یا توصیفی باشد.

این خلاف عرف و شرع و قانون است.

به گونه ای تعریف شده است که بتوان آنها را از سایر کالاها یا خدمات مشابه متمایز کرد.

مشابه و مشابه علامت تجاری ثبت شده موجود نمی باشد.

برای ثبت علامت تجاری، تاریخ ثبت درخواست علامت تجاری بسیار مهم است، زیرا اگر یک علامت تجاری دو متقاضی همزمان داشته باشد، متقاضی که زودتر درخواست علامت تجاری خود را ثبت کرده است، می تواند آن علامت تجاری را ثبت کند.

نوشته‌های مشابه