حادثه فرودگاه بانکوک: آیا حرکت مسیرهای پیاده روی ایمن است؟


مقامات تایلند اعلام کردند که یک مسافر در تایلند این هفته پس از تصادف در مسیر پیاده روی در حال حرکت فرودگاه، بخشی از پای خود را قطع کردند.

این حادثه که شامل یک زن 57 ساله است، روز پنجشنبه در ترمینال داخلی دان موئانگ بین المللی، قدیمی تر و کوچکتر از دو فرودگاه اصلی بانکوک، پایتخت، رخ داد.

دقیقاً مشخص نیست چه اتفاقی افتاده است. رسانه‌های خبری محلی در ابتدا گزارش دادند که پای این زن پس از اینکه روی چمدانش افتاد، از مکانیسم‌های پیاده‌رو بیرون کشیده شد. اما خانواده او روز شنبه گفتند که او به طور عادی راه می رفت که بخشی از پیاده رو فرو ریخت.

گفته می شود بعد از تصادف پای او تا زانو قطع شده است. مقامات تایلند اکنون در تلاش هستند تا مشخص کنند که آیا این حادثه نتیجه خطای انسانی بوده است یا نقص تجهیزات.

چنین مسیرهایی برای تنظیم کننده های دولتی و شرکت های ساختمانی به عنوان “مسیرهای نورد” شناخته می شوند. در مورد سواری متحرک معمولاً با پله برقی صحبت می شود زیرا آنها از فناوری مشابه استفاده می کنند و تقریباً با همان سرعت حرکت می کنند – معمولاً 100 فوت در دقیقه یا کمی بیش از 1 مایل در ساعت.

تفاوت اصلی شیب است. پله برقی با زاویه حدود 30 درجه قرار می گیرد، اما شیب پیاده روی متحرک معمولاً بیش از یک دهم آن نیست. بسیاری از پیاده روی های متحرک صاف هستند.

پله برقی ها و گذرگاه های متحرک هر ساله تردد میلیاردها نفر را از طریق فرودگاه ها، مراکز خرید و سایر مکان های عمومی تسهیل می کند. National Elevator Industry, Inc.، یک گروه صنعتی ایالات متحده، تخمین می زند که سالانه حدود 105 میلیارد مسافر تنها در ایالات متحده از پله برقی استفاده می کنند – جمعیت جهان برابر با 13 است.

پله برقی ها و راهروهای متحرک بسیار ایمن در نظر گرفته می شوند. اما، مانند تقریباً هر نوع حمل و نقل عمومی، گاهی اوقات آنها خراب می شوند.

برای مثال، در استرالیا، بازرسان در ایالت کوئینزلند دو نمونه اخیر از گذرگاه‌های متحرک را پیدا کردند که با یک پالت گمشده کار می‌کردند، اصطلاح فنی برای نوارهای فلزی که مسافران را از ماشین دوار زیر جدا می‌کند.

رسانه‌های تایلند این هفته گزارش دادند که در تایلند، مسافری در فرودگاه بین‌المللی دون موئانگ گزارش داد که در سال 2019 یک کفش از دستگاه را در یک پیاده‌روی متحرک گم کرده است.

داده‌های مربوط به ایمنی سفرهای موبایلی کمیاب است. اما اگر از داده های ایمنی پله برقی استفاده کنیم، پاسخ «نه خیلی زیاد» است.

با توجه به بررسی سال 2013 از داده های دولت ایالات متحده توسط مرکز تحقیقات و آموزش ساخت و ساز، یک گروه غیرانتفاعی مریلند، به طور متوسط ​​دو مرگ در سال در ایالات متحده مربوط به پله برقی است که کمتر از تعداد آسانسورها است.

خطر آسیب بیشتر است: هر سال حدود 10000 آسیب ناشی از پله برقی منجر به سفر به اورژانس در ایالات متحده می شود. اما با در نظر گرفتن حجم زیاد پله برقی و سفرهای پیاده روی که مردم هر روز انجام می دهند، حتی این رقم نیز بسیار ناچیز است.

Karant Thanakulierapat مدیر فرودگاه به خبرنگاران گفت که در تایلند، گذرگاه متحرکی که حادثه این هفته در آن رخ داد، از سال 1996 در بین المللی Don Mueang مورد استفاده قرار گرفته است.

طبق آمارهای دولتی، Don Mueang سال گذشته بیش از 13 میلیون مسافر داخلی را حمل کرد و در سال‌های قبل از همه‌گیری ویروس کرونا تقریباً دو برابر شد. بنابراین برای تقریباً سه دهه یک سواری متحرک در آنجا می توانست ده ها میلیون مسافر را حمل کند.

نوشته‌های مشابه