تکنیک های وفاداری مشتری (15 روش سریع و تضمینی)


بسیاری از کسب و کارها به روش های حفظ مشتری و وفاداری به جز جذب مشتری فکر نمی کنند. این مشکل باعث می‌شود که با وجود هزینه‌های بازاریابی و تلاش‌هایی که برای یافتن مشتریان جدید انجام می‌دهند، نتایج مورد نیاز خود را بدست نیاورند.

کلید بقای هر کسب و کاری مشتریان آن است، بنابراین علاوه بر جذب مشتری، باید برنامه ای برای حفظ آنها و وفادار ساختن آنها داشته باشید.

وقتی به دنبال ایجاد وفاداری مشتری هستید، دیگر لازم نیست خیلی نگران قیمت باشید زیرا قیمت دیگر تنها عامل رقابتی شما نیست. ویژگی های یک مشتری وفادار اولاً «از شما خرید می کند» و دوم اینکه «شما را به اطرافیانتان توصیه می کند». ترکیب این دو باعث ایجاد مشتریانی می شود که هزینه های کمتر و سود بیشتری را برای شما به ارمغان می آورد.

وفاداری مشتری باعث کاهش هزینه های بازاریابی و افزایش سود می شود، اما بسیاری از کسب و کارهای متوسط ​​توجه کافی به این بخش مهم کسب و کار ندارند.

اما چه چیزی مشتریان را به یک تجارت وفادار می کند؟ دلیل اصلی جلب رضایت مشتری و رفع نیازهای اوست. برای این کار باید مشتریان خود را به خوبی بشناسید و ارتباط مستمری با آنها برقرار کنید.

در دنیای رقابتی امروز، یک محصول خوب به تنهایی نمی تواند بقای یک کسب و کار را تضمین کند، اما باید به دنبال راه هایی باشید تا در ذهن مشتریان نقش ببندید و اولین انتخاب آنها باشید. استراتژی “فقط فروش” دیگر جواب نمی دهد و باید مشتری مداری و خدمات مناسب را نیز در نظر بگیرید زیرا مشتریان دوست دارند درک شوند.

همیشه حفظ مشتری و وفاداری را در طرح کسب و کار خود به همراه روش های جذب مشتری بگنجانید. تنها در این صورت است که بقای یک تجارت حفظ می شود.

یکی دیگر از مزایای مشتریان وفادار و راضی این است که به ابزاری رایگان برای تبلیغات شما تبدیل می شوند. آنها همچنین سایر مشتریان بالقوه را به صورت شفاهی یا با به اشتراک گذاشتن تجربه مثبت خود با شما به شما معرفی می کنند. اما راه های ارتباط بیشتر با مشتریان ما چیست:

تخفیف های ویژه

این نوع تخفیف ها برای همه مشتریان نیست و فقط برای مشتریان قدیمی است، به این ترتیب حس خاص بودن را در آنها ایجاد می کنید. آنها می بینند که مشتری شما بودن مزایای خود را دارد. البته در مورد تخفیف ها یک قانون وجود دارد که همیشه برای تخفیف ها محدودیت زمانی قائل شوید وگرنه فراموش می شوند. نیازی نمی بینند که سریع از این فرصت استفاده کنند و آن را به آینده موکول کنند.

تخفیف را تا حدی در نظر بگیرید که ارزش محصول و سود کسری شما را کاهش ندهد. این تخفیف برای تشویق مشتریان به خرید بیشتر و سریعتر است نه کاهش سود.

برای تاثیرگذاری بیشتر تخفیف ها، بهتر است آنها را بر اساس نام یا مناسبت شخصی سازی کنید. به عنوان مثال، نام یک شخص باید در ایمیل ذکر شود تا احتمال باز کردن و خواندن ایمیل بیشتر باشد. همچنین به جای ارسال ایمیل انبوه برای همه، بر اساس خریدهای قبلی یا تولد ایمیل ارسال کنید.

در ادامه بخوانید :   دومین فرزند ریحانا | ریحانا و ایسپ راکی نام عجیب دومین فرزندشان را فاش کردند

نظرسنجی از مشتریان

وقتی برای رضایت پس از خرید با مشتریان تماس گرفته می شود، تاثیر زیادی بر ذهنیت مثبت آنها دارد. حتی اگر کمی از شما کینه ای داشته باشند به خاطر همین پیگیری های پس از فروش از ذهنشان پاک می شود. این تماس ها به مشتری نشان می دهد که پس از خرید او را تنها نگذاشته اید.

تشکر و ابراز رضایت از هر اقدام مشتری

مشتریان دوست دارند مورد توجه قرار گیرند. از آنها تشکر کنید تا به آنها احساس عشق کنید. از آنها برای هر کاری که انجام می دهند، هر چقدر هم کوچک باشد، تشکر کنید، هر خرید، هر تماس، هر پیشنهاد یا حتی انتقاد می تواند فرصتی باشد برای تشکر از عملکرد مشتریان. آنها احساس می کنند برای شما مورد توجه و مهم هستند.

حتی اگر کسب و کار شما به صورت آنلاین اداره می شود، باز هم می توانید با ارسال پیامک و ایمیل یا تماس پس از خرید از این فرصت استفاده کنید.

نظرات مشتریان راضی

مشتریان جدید مشتریان قبلی شما را می شناسند، بنابراین بیشتر از شما به آنچه می گویند اعتماد دارند. مشتریان قدیمی تجربه خرید از شما را داشته اند، بنابراین نظرات آنها قابل اعتمادتر است. شما می توانید این نظرات مثبت را به صورت متنی، صوتی یا تصویری در هر جایی که امکان دارد، مانند سایت، شبکه های اجتماعی یا سایت های ارسال ویدیو، ارسال کنید.

مشارکت در فعالیت های اجتماعی

حتماً کسب و کارهایی را دیده اید که مثلاً بخشی از درآمد خود را صرف مسئولیت اجتماعی می کنند. از این کار هیچ سود مالی برای شرکت انتظار نمی رود، اما این کار علاوه بر اعمال مسئولیت اجتماعی در جامعه، توجه مشتریان را به خود جلب می کند.

وقتی مشتریان می بینند که شرکتی که از آن خرید می کنند، برای مثال، بخشی از درآمد خود را صرف امور خیریه می کند، به احتمال زیاد نیاز خود را برای مشارکت شما در این کار مثبت برآورده می کنند. چنین فعالیت هایی شما را بیشتر در ذهن مشتری می سازد تا کسب و کاری که فقط به دنبال فروش و سود است. آنها شما را بیشتر دوست خواهند داشت و شما یک تصویر انسانی در ذهن آنها خواهید یافت.

بهبود تجربه مشتری

فقط یک محصول خوب را نفروشید، بیشتر فکر کنید. نه تنها محصول در ذهن مشتری باقی می ماند، بلکه کل فرآیند خرید به عنوان یک تجربه مثبت یا منفی در ذهن مشتری ثبت می شود. به عنوان مثال اگر خرید تلفنی بوده است، مسئول چگونه به سوالات مشتری پاسخ می دهد یا در مرحله تحویل، محصول با چه نوع بسته بندی یا زمانی به دست مشتری رسیده است؟ در فروش حرفه ای، شما باید به همه چیزهایی فکر کنید که به طور مثبت بر تجربه مشتری تأثیر می گذارد و آن را در فرآیند فروش گنجانده است.

در ادامه بخوانید :   آرامگاه خواجه اباصلت | معرفی آرامگاه خواجه اباصلت هروی مشهد

اهدای جوایز و امتیازدهی

این کارت ها بسته به نوع کسب و کار به روش های مختلفی قابل استفاده هستند. به عنوان مثال در هر بار مراجعه مشتری، خرید وی روی کارت ثبت می شود، بنابراین با رسیدن به عدد مشخصی از تخفیف ویژه برخوردار می شود. برای افزایش انگیزه برخی از فروشندگان و مدیران، نتایج امتیاز را به صورت آنلاین یا آفلاین نمایش می دهند تا مشتریان بیشتری را به جمع آوری امتیاز تشویق کنند.

باشگاه مشتری

باشگاه مشتریان یکی از روش های قدیمی و موثر حفظ مشتری است. این باشگاه خدمات و امتیازاتی را ارائه می دهد که فقط برای افرادی است که به عضویت این باشگاه درآمده اند.

برای تشویق مشتریان جدید به عضویت در این باشگاه، مزایای عضویت را به وضوح توضیح دهید. البته لازم به ذکر است که این امتیازات به هیچ وجه نباید برای شما هزینه زیادی داشته باشد. هدف این باشگاه این است که مشتریان به فکر شما باشند نه اینکه ببازند.

روش های مختلف ارتباط

برای جذب هر چه بیشتر مشتری، به روش های ارتباطی فکر کنید تا آنها سوالات و مشکلات خود را با شما در میان بگذارند. دسترسی مشتریان به شما را تا حد امکان آسان کنید. اگر فقط یک شماره تماس را ذکر کنید که هرگز به آن پاسخ نمی دهید، نباید انتظار داشته باشید که مشتریان وفادار داشته باشید.

شما باید وفاداری مشتری را ایجاد کنید ایجاد اعتماد در آنها شما دارید در غیر این صورت هیچ روشی مشتریان را حفظ نخواهد کرد.

مسلماً تنها روشی که باعث ایجاد یک تعامل دو طرفه و طولانی مدت بین شما و مشتریانتان می شود، محتوا است. با محتوای ممتازی که برای وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی خود ایجاد می‌کنید، به مشتریان خود دلیلی می‌دهید تا مرتباً به سراغ شما بیایند، محتوای جدید را مطالعه کنند و از فعالیت‌های جدید شما مطلع شوند. برای داشتن مشتریان وفادار باید دائماً در ذهن آنها همراه باشید و این امر تنها با تبلیغات به دست نمی آید.

درخواست نظر از مشتریان

البته این بدان معنا نیست که شما به مشتریان خود برگردید و در مورد هر اقدامی با آنها مشورت کنید. فقط برای برخی از تصمیماتی که می دانید ممکن است برایشان جالب باشد، مثلا نوع بسته بندی محصول جدید، نظر آنها را جویا شوید. پیشنهاداتی که او دریافت می کند گاهی بسیار جالب و مبتکرانه است. این روش باعث می شود مشتریان احساس کنند بخشی از کسب و کار شما هستند و اقدامات آینده شما را دنبال می کنند.

گاهی اوقات فراتر از انتظارات است

خوب، مشتریان همیشه از شما انتظار دارند که به وعده های خود عمل کنید. انجام وعده ها و توافقات در محل کار برای مشتریان خوشایند است. اما اگر یک قدم فراتر بروید و از انتظارات آنها فراتر بروید، چه؟ این مطمئناً آنها را هیجان زده می کند و شما به این زودی ها از ذهن آنها خارج نخواهید شد. حتی این احتمال وجود دارد که آنها در مورد شما با اطرافیان خود صحبت کنند. به مشتری قول بدهید، اما کمی بیشتر تحویل دهید.

در ادامه بخوانید :   نگاهی مختصر به بازار ارزهای دیجیتال؛ رمزارزهای جدیدی که رشد کردند!

نیروی کار آموزش دیده

بخشی از ایجاد وفاداری مشتری به رفتار با آنها بستگی دارد. آموزش منابع انسانی در مورد نحوه رسیدگی به مسائل مشتری. قاعده این است که همیشه با کارمندان درست رفتار کنید تا آنها با مشتریان درست رفتار کنند. بنابراین باید به علایق و نیازهای کارکنان توجه کرد و ارتباط موثری با کارکنان برقرار کرد. هنگامی که کارمندان خود را بخشی از کسب و کار می بینند که به سمت یک هدف حرکت می کند، تلاش می کنند تا وظایف خود را به درستی انجام دهند.

مشاور باشید نه فروشنده

همه خریداران دوست دارند از یک شرکت یا شخصی خرید کنند که بتواند به سوالات آنها پاسخ دهد. آنها به مشاوری نیاز دارند که بتوانند به او اعتماد کنند، نه کسی که فقط بخواهد بفروشد و از شر مشتری خلاص شود. در بیشتر مواقع خریداران ناخودآگاه هدف فروشنده را درک می کنند، بنابراین ابتدا صمیمانه به مشتری کمک کنید تا بتواند با خیال راحت خرید خود را انجام دهد.

مشتریان را بشناسید

هیچ نوع کسب و کاری نمی تواند بدون شناخت مشتریان موقعیت خوبی برای خود در بازار ایجاد کند. تمام هدف شما این است که مشتریان خود را راضی نگه دارید، بنابراین باید بدانید که نیازهای آنها چیست یا به چه چیزی فکر می کنند. لازم است از طرق مختلف با مشتریان در ارتباط باشید. اگر مشتریان خود را نشناسید، میدان را به رقبای خود واگذار خواهید کرد زیرا نمی دانید چه اقداماتی را انجام دهید تا آنها را وادار به انتخاب شما کنید.

برای ایجاد وفاداری، باید با مشتریان ارتباط عاطفی برقرار کنید و این بدون شناخت آنها ممکن نیست. همچنین اجازه دهید تا آنجا که لازم است شما و کسب و کارتان را بشناسند.

مسابقه را ترک کن

توجه رقبای شما باید به گونه ای باشد که متوجه شوید رقبا چقدر و چه فعالیت هایی انجام می دهند. اما به هیچ وجه سعی نکنید از آنها تقلید کنید، زیرا در این صورت مشتریان دلیلی برای دنبال کردن شما نخواهند دید. خودت باش و روی خودت تمرکز کن فعالیت های شما باید متناسب با نیازهای مشتریان باشد نه بر اساس اقدامات رقبا، در غیر این صورت به بیراهه خواهید رفت.

همچنین، نقاط ضعف رقبا را به مشتریان، چه یک نفر یا یک گروه، ذکر نکنید. مشتریان حرف شما را باور نخواهند کرد و تنها تصوری که از آن ها می شود این است که شما سعی می کنید خود را بزرگ جلوه دهید.

منبع: مدیر خلاق

ادامه مطلب

نوشته‌های مشابه