تفاوت بین مدیریت و رهبری چیست؟


بسیاری از مردم تفاوت بین رهبری و مدیریت و مسئولیت هر دو را نمی دانند و گیج می شوند…

حتی بسیاری از مدیران فکر می کنند که در حال انجام وظایف زیرمجموعه خود هستند، اما ممکن است این درست نباشد!

تفاوت آشکاری بین رهبری و مدیریت وجود دارد. این تفاوت نه تنها در تعاریف استاندارد، بلکه در نحوه مدیریت یا رهبری یک تیم نیز نهفته است. پس به عنوان یک مدیر یا رهبر باید دقیقا وظایف خود را بشناسید و از آنها آگاه باشید.

در این مقاله ابتدا وظایف و تعاریف هر یک را به اختصار معرفی کرده و سپس به تفاوت مدیریت و رهبری می پردازیم.

پس با ما همراه باشید…

به طور خلاصه مدیر خوب کیست؟

مدیران مسئول برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل منابع سازمان برای دستیابی به اهداف هستند. آنها بر حفظ وضعیت موجود و اطمینان از عملکرد مؤثر و کارآمد سازمان تمرکز می کنند. مدیران مسئول دستیابی به نتایج در بازه زمانی و بودجه مشخص هستند.

در تعریف سنتی مدیران، مدیر را محدود به کنترل فعالیت های افراد و مطالعه رفتار آنها می کند به عبارت ساده، مدیران فعالیت های دیگران را برای رسیدن به اهداف کنترل می کنند. در نیروی کار امروزی، مدیران فقط مجبور نیستند بر افراد نظارت کنند، بلکه می توانند مسئولیت سیستم ها یا وظایف خاصی را بر عهده داشته باشند که افراد را درگیر نمی کند.

3 ویژگی یک مدیر خوب:

  • آنها مسئول وظایف خود هستند
  • آنها روی نقاط قوت هر یک از اعضای تیم تمرکز می کنند
  • آنها فداکار هستند و برای رسیدن به اهداف خود و تیم تلاش می کنند

به طور خلاصه، چه کسی یک رهبر خوب است؟

رهبران افرادی را که دیدگاه یا هدف مشترکی دارند الهام می بخشند و انگیزه می دهند. آنها بر ایجاد یک چشم‌انداز قانع‌کننده از آینده تمرکز می‌کنند، مردم را حول آن چشم‌انداز جمع می‌کنند، آنها را به سمت آن چشم‌انداز سوق می‌دهند و به آنها قدرت می‌دهند تا برای دستیابی به آن اقدام کنند. آنها مسئول ایجاد فرهنگ نوآوری، خلاقیت و بهبود مستمر هستند

برای آشنایی بیشتر با مفهوم رهبری و انواع آن، حتما مقاله چگونه رهبر بهتری باشیم را مطالعه کنید

3 ویژگی یک رهبر خوب:

تفاوت اصلی مدیریت و رهبری

اکنون که معرفی مختصری از ویژگی های هر کدام دارید، بیایید تفاوت بین مدیریت و رهبری را مورد بحث قرار دهیم.

تفاوت اصلی رهبری و مدیریت در رویکرد آنها برای دستیابی به اهداف سازمان است، مدیران از اختیارات خود برای راهنمایی افراد برای دستیابی به اهداف خاص در یک دوره زمانی خاص استفاده می کنند.

در حالی که رهبران از نفوذ خود برای الهام بخشیدن به مردم برای کار در جهت یک چشم انداز یا هدف مشترک استفاده می کنند.

در واقع، مدیران برای موقعیت هایی مناسب هستند که نیازمند ثبات، پیش بینی و ثبات در عملیات هستند. آنها در مدیریت کارآمد و مؤثر بسیار موفق هستند. رهبران برای موقعیت هایی مناسب هستند که نیاز به تغییر، نوآوری، خلاقیت و ریسک پذیری دارند. آنها در الهام بخشیدن به افراد برای تفکر خارج از چارچوب و ارائه ایده های جدید عالی هستند.

البته رهبری انواع مختلفی دارد که برای راحتی شما مقاله کاملی در این راستا آماده کرده ایم برای یادگیری انواع سبک های رهبری مطالعه این مقاله را فراموش نکنید!

10 تفاوت بین رهبری و مدیریت

اولین تفاوت بین رهبری و مدیریت:

  • رهبران بر ابتکار و مدیران بر شباهت ها تمرکز می کنند

رهبران از برجسته شدن و متمایز شدن از سایرین نمی ترسند. آنها به رویکرد خود اطمینان دارند و مایل به ریسک هستند. آنها در پوست خود راحت هستند، در واقع آنها پیشگامانی هستند که مردم به دنبال الهام گرفتن از آنها هستند.

تفاوت دوم بین رهبری و مدیریت:

  • رهبران بر روی چشم انداز و مدیران بر نتایج تمرکز می کنند

رهبران اغلب به عنوان رویاگرا توصیف می شوند، در واقع آنها رویایی هستند و تمایل دارند به جای نتایج کوتاه مدت، به تصویر بزرگتر نگاه کنند.

از سوی دیگر، مدیران تمایل دارند بر نتایج تمرکز کنند. تمرکز بر نتیجه هر شغل به این معنی است که آنها می خواهند نتایج را اندازه گیری کرده و به آنها دست یابند.

سومین تفاوت بین رهبری و مدیریت:

  • رهبران به دنبال تغییر هستند و مدیران بر وضعیت موجود تمرکز می کنند.

یکی از چیزهایی که با رهبران بزرگ سازگار است، سازگاری آنها با تغییر است. حتی زمانی که همه چیز عالی پیش می رود، رهبران اغلب به دنبال فضای بیشتری برای بهینه سازی هستند.

مدیران اغلب به وضعیت موجود پایبند هستند و برای بهبود عملکرد خود تلاش می کنند. آنها اغلب به عنوان ریسک پذیران جسور شناخته نمی شوند، اما در عوض بر سیستم های موجود و وضعیت موجود تمرکز می کنند.

در ادامه بخوانید :   فیبروم رحم چیست و چگونه به وجود می آید؟

چهارمین تفاوت رهبری و مدیریت:

  • رهبران به عنوان مربی و مدیران به عنوان دیکتاتور شناخته می شوند

رهبران به سختی و مربیگری شناخته می شوند. آنها رابطه مستقیم، مثبت و گرمی با همه زیردستان و هم تیمی های خود دارند.

دیکتاتور ممکن است کمی خشن به نظر برسد و بار منفی به همراه داشته باشد، اما منظور ما این نیست، مدیران اغلب به دنبال ایجاد انگیزه نیستند، بلکه روی نتایج هر فرد و کل تیم تمرکز می کنند.

پنجمین تفاوت رهبری و مدیریت:

  • رهبران بر افراد و مدیران بر فرآیندها تمرکز می کنند.

اغلب دیده می شود که رهبران بیشتر بر ایجاد روابط پایدار با مشتریان و همکاران خود تمرکز می کنند. رهبران افرادی دارند که در سطح شخصی با آنها ارتباط برقرار می کنند.

مدیران تمایل دارند برای رسیدن به هدف بیشتر بر روی سیستم ها و فرآیندها تمرکز کنند. آنها می خواهند ساختارهایی را بهینه کنند که به آنها در دستیابی به یک نتیجه و هدف خاص کمک کند. و آنها واقعاً روی روابط تمرکز نمی کنند.

ششمین تفاوت رهبری و مدیریت:

  • رهبران به دنبال تعامل و معاملات هستند، در حالی که مدیران به دنبال انجام کارها به خوبی هستند

چه معنایی برای رهبران دارد که به دنبال توافق باشند؟

بیایید با یک مثال توضیح دهیم آیا زمانی را به یاد دارید که برای نمره خوب مورد تشویق قرار گرفتید و به شما هدیه دادند؟ برعکس وقتی معدل یا نمرات پایینی داشتی تنبیه می شدی؟

این دقیقا وظیفه رهبر است، او اعضای تیم را برای موفقیت و رسیدن به هدف تشویق می کند و برعکس، زمانی که انتظارات را برآورده نمی کند، مجازات در نظر می گیرد.

هفتمین تفاوت رهبری و مدیریت:

  • رهبران بر توسعه سازمانی و مدیران بر موفقیت تمرکز می کنند

هدف رهبران رشد و توسعه سازمان است. آنها سعی می کنند هر روز چیز جدیدی یاد بگیرند و از هر چالشی به عنوان یک فرصت یادگیری استفاده کنند.

و مدیران بر روی مهارت ها و دانش موجود خود برای بهبود کار می کنند. آنها مسیر موفقیت را دنبال می کنند.

هشتمین تفاوت رهبری و مدیریت:

  • رهبران آینده نگر هستند، در حالی که مدیران به طور خودجوش و طبق قوانین موجود به سمت موفقیت حرکت می کنند.
در ادامه بخوانید :   سیاست جدید OpenAI برای هوش مصنوعی در برنامه‌های نظامی 

رهبر فردی رویا است که برای آینده بلندمدت برنامه ریزی می کند. آنها برای سازمان خود چشم انداز و ماموریت تعیین می کنند و مسئولیت دستیابی به آن را به مدیران واگذار می کنند.

نهمین تفاوت رهبری و مدیریت:

  • رهبران باید ریسک کنند، در حالی که مدیران تا حدودی ریسک گریز هستند

دهمین تفاوت رهبری و مدیریت:

  • رهبران به دنبال کارایی هستند در حالی که مدیران به دنبال بهره وری سازمانی هستند.

به عنوان یک مدیر یا رهبر، همیشه باید برای بهبود خود و سازمانتان تلاش کنید

ما همه اینها را گفتیم، پس چی؟

با گفتن همه اینها، ما شما را به اندازه کافی با تفاوت بین مدیریت و رهبری آشنا کردیم تا متوجه شوید که مدیران بر حفظ وضعیت موجود تمرکز می کنند، در حالی که رهبران بر ایجاد تغییر تمرکز می کنند.

اما نکته مهم این است که هر دو نقش در یک سازمان ضروری هستند زیرا مکمل نقاط قوت یکدیگر هستند. یک سازمان موفق هم به مدیران مؤثری نیاز دارد که بتوانند برنامه ها را به طور مؤثر اجرا کنند و هم به رهبران مؤثری نیاز دارد که بتوانند افراد را برای دستیابی به یک چشم انداز یا هدف مشترک ترغیب کنند.

در پایان، اگر سوال، پیشنهاد یا انتقادی دارید، خوشحال می شویم آن را با ما، تیم مشاور غزال در میان بگذارید.

نقش شما در سازمانتان چیست؟ آیا شما یک رهبر الهام بخش هستید یا یک مدیر به دنبال بهره وری؟!


سوالات متداول در مورد تفاوت بین رهبری و مدیریت

تفاوت بین رهبری و مدیریت چیست؟

تفاوت اصلی رهبری و مدیریت در رویکرد آنها برای دستیابی به اهداف سازمان است، مدیران از اختیارات خود برای راهنمایی افراد برای دستیابی به اهداف خاص در یک دوره زمانی خاص استفاده می کنند.

در حالی که رهبران از نفوذ خود برای الهام بخشیدن به مردم برای کار در جهت یک چشم انداز یا هدف مشترک استفاده می کنند.

نقش رهبر و مدیر در سازمان چیست؟

مدیران مسئول برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل منابع سازمان برای دستیابی به اهداف هستند. در حالی که رهبران افرادی را که دیدگاه یا هدف مشترکی دارند الهام می بخشند و انگیزه می دهند. آنها بر ایجاد یک چشم انداز قانع کننده از آینده تمرکز می کنند

نوشته‌های مشابه