تصویر برند چیست و چه تفاوتی با هویت برند دارد؟


تصویر برند نقش مهمی در تعیین اینکه کدام برندها می توانند عملکرد بهتری داشته باشند و در بازارهای مربوطه خود موفق شوند، ایفا می کند. این مقاله علاوه بر کاوش در ساخت، ارتقا و اندازه‌گیری تصویر برند برای دستیابی به موقعیت بهتر در بازار، تصویر برند را تعریف کرده و معنای آن را روشن می‌کند.

تصویر برند چیست؟

دو نفر از افراد برجسته در حوزه برندسازی، دیوید آکر و کوین کلر، دو تعریف از تصویر برند ارائه کردند:

«مجموعه‌ای از ارتباطات مرتبط با چیزهایی مانند ویژگی‌های محصول، مزایا یا قیمت، که به روش‌های معنادار سازمان‌دهی شده‌اند.» (آکر، 1993)

“ادراکات یک نام تجاری به عنوان ارتباطات در ذهن مصرف کنندگان منعکس می شود” (کلر، 1993).

کلر معتقد است که اتصالات به روش زیر ایجاد می شوند:

  • ما مستقیماً برندها را تجربه می کنیم و اطلاعاتی در مورد آنها به دست می آوریم.
  • ما به طور غیرمستقیم بر اساس دانش قبلی از نام تجاری (مثلا کشور مبدا) استنباط می کنیم.

فرض کنید ویژگی ها و مزایای برند مشتریان را راضی می کند. در این صورت نگرش کلی نسبت به برند وجود خواهد داشت و می توان گفت که برند تصویر مثبتی دارد.

به بیان ساده، تصویر برند شامل احساسات مصرف کنندگان در مورد برند و نحوه درک آن است. توجه به این نکته ضروری است که حتی کسانی که به محصولات یا خدمات شما نیازی ندارند یا از آنها استفاده نمی کنند، می توانند به همان شیوه ارتباط برقرار کرده و تصویر شما را منعکس کنند. بنابراین، تصویر برند در همه جا ضروری است.

تمایز تصویر برند از سایر مفاهیم برندسازی

تفاوت بین تصویر برند و هویت برند

سردرگمی تصویر برند و هویت برند همان چیزی است که آکر آن را “تله تصویر برند” می نامد.

هویت برند به چیزی اشاره دارد که شرکت در تلاش است در مورد خود و ارتباطاتی که می‌خواهد مشتریان با آن ایجاد کنند، چه نتیجه نهایی باشد چه نباشد، منتقل کند.

تصور نهایی مصرف کننده چیزی است که تصویر برند را ایجاد می کند. این شرکت می تواند هویت برند را کنترل کند و همیشه سعی کند آن را با تصویر برندی که در ذهن مصرف کنندگان وجود دارد هماهنگ کند.

هویت نام تجاری:

  • در داخل توسعه می یابد.
  • می خواهید چه کسی باشید (تصویر با حسن نیت از شرکت)
  • فعال است.
  • آینده نگر: شما دائماً در تلاش برای ایجاد و تثبیت هویت مورد نظر خود هستید.

تصویر نام تجاری:

  • در خارج ایجاد می شود.
  • کاربران چه احساسی نسبت به شما دارند؟ (تصویر درک شده توسط کاربر)
  • منفعل است.
  • دید ذهنی: تصویر شما بر اساس نحوه درک مشتریان از شما در طول زمان شکل می گیرد.

تفاوت بین تصویر برند و آگاهی از برند

آگاهی از برند نیز اغلب با تصویر برند اشتباه گرفته می شود.

آگاهی از برند به این اشاره دارد که مصرف کنندگان چگونه می توانند در هنگام جستجوی یک محصول یا خدمات به یک برند فکر کنند. همه چیز به این بستگی دارد که برند چقدر در ذهن مصرف کننده اهمیت دارد و بنابراین بیشتر در حافظه و یادآوری اهمیت دارد.

با این حال، تصویر برند به ارتباطات و ادراکات برند در طول زمان مربوط می شود که به طور کلی تصویر برند را نشان می دهد.

چرا تصویر برند مهم است؟

1- مزیت رقابتی

تصویر برند می تواند به طور مثبت بر ارزش ویژه برند تأثیر بگذارد و بنابراین برای به دست آوردن سهم بازار بیشتر حیاتی است. این به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا بیشتر از آنچه که مشتریان واقعاً مایل به پرداخت هستند، شارژ کنند. آنها همچنین می توانند استراتژی های توسعه برند یا محصول را با موفقیت بیشتری اجرا کنند، زیرا مصرف کنندگان به آنها نگاه مثبت دارند و بنابراین به آنها اعتماد دارند.

نتیجه

تصویر برند در مورد این است که مشتریان چگونه به برند شما، پیشنهادات شما و آنچه برای شما ارزش قائل هستند نگاه می کنند.

تصویر برند برای توسعه ارزش ویژه برند و رقابت موفق در بازار ضروری است.

شناخت و برقراری ارتباط با نام تجاری خود و ایجاد تجربیات مثبت مشتری راه های مهمی هستند که می توانید به طور غیرمستقیم تصویر برند خود را بسازید.

نوشته‌های مشابه