بازاریابی مبتنی بر مکان چیست؟


5.5 – (1 امتیاز)

فناوری در دهه گذشته با سرعتی باورنکردنی توسعه یافته است و این رشد بر تمام جنبه های علم و صنعت و در نتیجه همه مشاغل از رانندگان تاکسی گرفته تا گردشگری تأثیر گذاشته است. بازاریابی به ویژه دیجیتال مارکتینگ نیز از این تغییرات بی بهره نیست و تلاش می کند تا از فناوری حداکثر استفاده را ببرد تا روش ها و شاخه های جدیدی را شکل دهد. بازاریابی مبتنی بر مکان یکی از این شاخه هاست که در سال های اخیر پیشرفت زیادی داشته و به زیر شاخه های متعددی تقسیم شده است.

در این مقاله از آکادمی اینفوگرام به معرفی بازاریابی مبتنی بر مکان، شاخه ها و مزایای آن می پردازیم.

بازاریابی مبتنی بر مکان چیست؟

بازاریابی مبتنی بر مکان به شما این امکان را می دهد که مخاطبان خود را بر اساس موقعیت مکانی پیدا کرده و هدف قرار دهید. در این شاخه از دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی موبایلی، تیم بازاریابی بر اساس معیارهایی مانند نزدیکی به فروشگاه یا قرار گرفتن در یک منطقه خاص، مخاطبان را هدف قرار داده و پیام های متفاوتی برای آنها ارسال می کند.

اگر به درستی انجام شود، بازاریابی مبتنی بر مکان به بازاریابان اجازه می دهد تا پیشنهادات هدفمندی را به مشتریان بالقوه ارائه دهند و تجربه کاربری افراد را بهبود بخشند. با گذشت زمان و افزایش تعداد گوشی های هوشمند متصل به اینترنت، راه ها و روش های مختلف استفاده از این شاخه از بازاریابی دیجیتال نیز گسترش یافته است.

در حال حاضر گوشی‌ها، تبلت‌ها، ساعت‌های هوشمند و حتی خودروها به GPS متصل هستند و اطلاعات موقعیت مکانی آن‌ها در دسترس است. این باعث ایجاد انبوهی از داده های رایگان برای استفاده در بازاریابی مبتنی بر مکان می شود.

انواع روش های بازاریابی مبتنی بر مکان

روش هایی که در آن از بازاریابی مبتنی بر مکان استفاده شده است عبارتند از:

Geotragerting یا هدف گذاری جغرافیایی

با هدف‌گذاری جغرافیایی، ابتدا موقعیت مکانی کاربران را تشخیص می‌دهید و بر اساس آن مکان، پیام‌های شخصی‌سازی شده برای آن‌ها ارسال می‌کنید. اگر کاربر دسترسی به اطلاعات موقعیت مکانی خود را در تلفن فعال کرده باشد، آن کاربر بر اساس موقعیت مکانی خود، پیام های مختلفی را در قالب اعلان های فشار یا پیام های درون برنامه ای دریافت می کند.

فن آوری

هدف گذاری جغرافیایی بر اساس آدرس IP افراد کار می کند. هر فردی که با یک دستگاه مستقل به اینترنت متصل است یک آدرس IP دارد که حاوی اطلاعات مختلفی در مورد موقعیت مکانی او (مثلا کشوری که در آن زندگی می کند) است.

برتری

هدف گذاری جغرافیایی می تواند تجربه کاربر را تا حد زیادی بهبود بخشد زیرا بازاریابان می توانند ویژگی های مختلفی را بر اساس نیاز کاربر بر اساس موقعیت مکانی خود معرفی کنند.

یک مثال

صفحه جستجوی گوگل نمونه بسیار خوبی از هدف گذاری جغرافیایی است. وقتی کلماتی مانند کافه یا رستوران را جستجو می‌کنید، Google از آدرس IP شما برای نشان دادن کافه‌ها و رستوران‌های نزدیک شما استفاده می‌کند.

ژئوفنسینگ

Geofencing به معنای ایجاد یک مرز در اطراف یک منطقه خاص است. هرکسی که خارج از آن مرز جغرافیایی باشد، مخاطب شما نیست، اما به محض اینکه وارد مرز شد، هدف استراتژی بازاریابی شما خواهد بود. این بدان معناست که افرادی که در آن منطقه جغرافیایی خاص قرار دارند، پیام‌ها و محتوای متفاوتی را در گوشی‌های هوشمند خود از برند دریافت می‌کنند. یکی از نمونه‌های geofencing زمانی است که یک فروشگاه در یک مرکز خرید بزرگ یک اعلان برای افرادی که از درب فروشگاه عبور می‌کنند ارسال می‌کند.

فن آوری

Geofencing از داده های GPS برای ایجاد مرزها استفاده می کند. هر مخاطب هدف با استفاده از GPS تلفن همراه خود شناسایی می شود و پیامی ارسال می شود (اگر GPS گوشی آنها فعال باشد.)

مزایای

Geofencing به بازاریابان این امکان را می دهد که مناطق وسیعی را پوشش دهند و در نتیجه افراد بیشتری را هدف قرار دهند. اگرچه دقت این روش در انتخاب مخاطب هدف کمتر است، اما برای رویدادهایی مانند نمایشگاه ها و مراکز خرید، استراتژی بسیار خوبی به حساب می آید.

از آنجایی که geofencing بر اساس داده هایی که در حال حاضر اتفاق می افتد کار می کند، احتمال اینکه با این روش نرخ تبدیل خود را افزایش دهید و مشتریان بیشتری جذب کنید، کار می کند.

یک مثال

هنگامی که در یک نمایشگاه تجاری غرفه دارید، می توانید از این روش برای اطلاع بازدیدکنندگان نمایشگاه از وجود غرفه خود استفاده کنید و آنها را به محل دقیق غرفه هدایت کنید.

زنگ هشدار یا نظارت

Beacon ها دستگاه هایی هستند که از طریق WiFi یا بلوتوث به برنامه های از پیش تعریف شده متصل می شوند. نگهبان ها برای هدف قرار دادن مشتریان در یک منطقه خاص عالی عمل می کنند.

فن آوری

ناظران سیگنالی را به گوشی‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های نصب شده روی آن‌ها ارسال می‌کنند و از طریق این سیگنال اپلیکیشن‌ها به سرور واقع در محل متصل می‌شوند. این سرور پیام هایی مانند پوش نوتیفیکیشن، ایمیل و … ارسال می کند. به تلفن به عنوان مثال، اگر یک مسابقه ورزشی در یک استادیوم برگزار می شود، ممکن است استادیوم از تماشاگران بخواهد که یک برنامه مخصوص ورزشگاه را روی گوشی خود نصب کنند. زمانی که تماشاگران به ورزشگاه می آیند، مانیتورهای نصب شده در محوطه، گوشی های دارای اپلیکیشن را می شناسند و برای آنها پیام ارسال می کنند.

مزایای

اگرچه این روش بازاریابی مبتنی بر مکان نیازمند روشن بودن بلوتوث افراد است، اما استراتژی مناسبی برای تماس مستقیم با مخاطبان در نظر گرفته می شود.

اگرچه روش چندان دقیقی نیست، اما به شما این امکان را می دهد که رفتار کاربران را در محدوده نصب Watchdog دنبال کنید.

نیازی به آنلاین بودن کاربران ندارد.

یک مثال

فروشگاه ها می توانند از این ویژگی برای نمایش پیشنهادات و تخفیف های ویژه خود استفاده کنند. به عنوان مثال، اگر کاربر به راهروی شکلات برسد، مانیتور نصب شده در آن راهرو پیامی به گوشی او ارسال می کند و شکلات های تخفیف دار را به او معرفی می کند.

هدف گذاری موبایل

در این استراتژی، بازاریابان افراد را با پیامک و تبلیغات اطلاع رسانی هدفمند بر اساس زمان و مکان مورد نظر هدف قرار می دهند. از آنجایی که اکثر افراد تمایلی به دریافت پیام های تبلیغاتی ندارند، بسته به موقعیت مکانی کاربر، ارسال این پیام ها می تواند در بازکردن پیام ها بسیار موثر باشد.

فن آوری

در پلتفرم بازاریابی پیامکی یا سایر بسترهای تبلیغاتی مورد نظر، بخش ها به صورت مشخص (زمان، مکان خاص) تعریف می شوند.

مزایای

این روش به بازاریابان اجازه می دهد تا از طریق دستگاه های تلفن همراه با مخاطبان خود ارتباط شخصی برقرار کنند.

استفاده از این روش هدفمند معمولاً منجر به نرخ بازگشت سرمایه تبلیغاتی بالاتر از حد معمول می شود.

یک مثال

تبلیغات رسانه های اجتماعی که بر اساس موقعیت مکانی کاربر به کاربر نشان داده می شود.

ژئو فتح یا برتری فضایی

این روش برای پراکنده کردن مشتریان از فروشگاه های رقبای شما استفاده می شود! به عنوان مثال، هنگامی که مشتری وارد فروشگاه رقیب شما می شود، یک آگهی در تلفن خود دریافت می کند که از او می خواهد از فروشگاه شما خرید کند.

فن آوری

این روش بازاریابی مبتنی بر مکان از GPS برای شناسایی مکان کاربران استفاده می کند.

مزایای

با استفاده از این روش، به احتمال زیاد سهم بیشتری از بازار به دست خواهید آورد و بر رقبای خود تسلط خواهید داشت.

یک مثال

برگر کینگ یک بار این ترفند را برای رقیب خود مک دونالد آزمایش کرد. هنگامی که مردم به فاصله 200 متری شعبه مک دونالد رسیدند، اعلانی را در تلفن خود دریافت کردند که حاوی یک تبلیغ برگر کینگ بود و آنها را به نزدیکترین شعبه برگر کینگ هدایت کرد.

چرا باید از بازاریابی مبتنی بر مکان استفاده کنید؟

بازاریابی مبتنی بر مکان دارای مزایای مختلفی است که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

افزایش فوری ترافیک عمومی

بازاریابی مبتنی بر مکان باعث می شود مشتریان بالقوه بلافاصله از وجود فروشگاه یا شعب شما مطلع شوند و از آنها بازدید کنند و در نتیجه نرخ فروش فروشگاه های محلی را افزایش دهند.

تبلیغات مرتبط را به مخاطبان خود ارائه دهید

بازاریابان می‌توانند از داده‌های مکان بی‌درنگ برای ایجاد تبلیغات مرتبط‌تر و شخصی‌شده‌تر استفاده کنند. این مشکل لزوماً محدود به جایی نیست که فرد از نظر فیزیکی حضور دارد. داده‌های موقعیت مکانی می‌توانند برنامه‌ریزی و پیام‌رسانی را نیز اطلاع دهند. به عنوان مثال، تجزیه و تحلیل داده ها می تواند نشان دهد که افراد در هنگام سفر با قطار یا رفت و آمد با یک تبلیغ بیشتر درگیر هستند و این سوال ساده می تواند به بازاریابان کمک کند تا تعیین کنند چه زمانی یک تبلیغ را نشان دهند.

دور نگه داشتن مشتریان از رقبا

با هدف قرار دادن مشتریانی که می خواهند از خدمات رقبای شما استفاده کنند، بازاریابی مبتنی بر مکان باعث می شود آن مشتریان از وجود شما آگاه شوند و در نتیجه احتمال خرید از شما نسبت به رقبای شما بیشتر است.

ایجاد تجربه کاربری بهتر

بازاریابی مبتنی بر مکان به شما این امکان را می دهد که مخاطبان خود را دقیقاً در زمانی که به محصولات و خدمات شما نیاز دارند هدف قرار دهید و در نتیجه تجربه کاربری بهتری برای آنها ایجاد کنید.

روندهای جدید در بازاریابی مکان

با پیشرفت تکنولوژی، روندها و روش های بازاریابی مبتنی بر مکان نیز پیشرفت کرده و بازاریابان به سمت روش های جدیدتری رفته اند که در ادامه به برخی از آنها خواهیم پرداخت.

استفاده از واقعیت افزوده: مکان افزوده

مکان افزوده ترکیبی از فناوری واقعیت افزوده و بازاریابی مبتنی بر مکان است که به شما امکان می‌دهد فراتر از ارسال اعلان‌ها، با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. به این ترتیب، می توانید بر اساس موقعیت مکانی کاربران، تجربیات مختلفی را برای کاربران خود ایجاد کنید.

یکی از نمونه های خوب این روند، بازی معروف و محبوب Pokemon Go است. این برنامه موقعیت مکانی کاربر را ردیابی می کند و از عملکرد دوربین دستگاه تلفن همراه او برای قرار دادن یک شی دیجیتال در فضای فیزیکی کاربر استفاده می کند.

برندهایی مانند Yelp همچنین به کاربران این امکان را می دهند که دوربین خود را به سمت محیط فعلی خود بگیرند و لیستی از رستوران های اطراف را مشاهده کنند.

بازاریابی بیش از حد محلی

بازاریابی هایپرمحلی از روش های ظریف تری برای هدف قرار دادن مخاطبان استفاده می کند. بازاریابان می توانند روی تعداد کمتری از کاربران در یک شهر خاص یا حتی یک بلوک خاص تمرکز کنند. این کار کمپین‌ها را شخصی‌تر و اندازه‌گیری آسان‌تر می‌کند. همچنین، با توجه به اینکه امروزه شخصی‌سازی نقش مهمی در بازاریابی دارد، ردیابی کمپین‌های هایپرمحلی آسان‌تر از کمپین‌های بزرگ ملی است.

آکادمی اینفوگرام برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ پیشنهاد می دهد

خواندن مقالات و کتاب های مختلف نکاتی را در مورد بازاریابی دیجیتال به شما می آموزد، اما هرگز به اندازه شرکت در یک دوره آموزشی موثر نخواهد بود. استفاده از فیلم آموزشی دیجیتال مارکتینگ تهیه شده توسط آکادمی اینفوگرام با کمک 12 مدرس فعال در این زمینه می تواند گامی بلند در جهت یادگیری این صنعت باشد.

با خرید این دوره به 92 ساعت آموزش تصویری دسترسی خواهید داشت، فایل های دوره در اختیار شما قرار می گیرد و می توانید با انجام تمرینات و امتحان نهایی میزان یادگیری خود را محک بزنید. پشتیبانی آکادمی اینفوگرام نیز برای پاسخ به هر سوالی که در مورد این دوره ویدیویی داشته باشید در دسترس است.

فیلم آموزشی دیجیتال مارکتینگ را تماشا کنید

آیا بازاریابی مبتنی بر مکان حریم خصوصی را نقض می کند؟

اگر نگران نقض حریم خصوصی کاربران از طریق بازاریابی مبتنی بر مکان هستید، باید بدانید که شما تنها بازاریاب نیستید که این نگرانی را دارید! کاربران شما همیشه نگران هستند که از اطلاعات آنها سوء استفاده شود یا اطلاعات به سرقت برود. برای جلوگیری از این نگرانی‌ها، در اولین قدم، از کاربران برای استفاده از اطلاعات موقعیت مکانی خود اجازه بگیرید و سپس اقدامات لازم را در بخش امنیت سایبری انجام دهید، برای مثال اطمینان حاصل کنید که اطلاعات موقعیت مکانی کاربران ناشناس باقی می‌ماند.

آخرین کلمه

برای موفقیت در بازاریابی مبتنی بر مکان، مهم است که بازاریابان علاوه بر موقعیت مکانی مشتریان، موقعیت مکانی خود را نیز در نظر بگیرند. به عنوان مثال، کسب و کارهایی که در خیابانی با حداقل ترافیک واقع شده اند ممکن است نخواهند روی تاکتیک های مکان یابی سرمایه گذاری کنند. به طور مشابه، فروشگاه هایی که در سطح خیابان نیستند، مانند ساختمان های آپارتمانی یا هتل ها، باید مراقب باشند که فقط افرادی را که برای خرید از ساختمان بازدید می کنند، هدف قرار دهند.



نوشته‌های مشابه