بازاریابی طاقچه چیست و چه مزایایی دارد؟


بازاریابی طاقچه به معنای هدایت تمام تلاش های بازاریابی به سمت یک بخش جمعیتی کاملاً مشخص است. به عبارت دیگر، بازاریابی طاقچه شکل بسیار متمرکز بازاریابی است. بازاریابان با شناخت نیازهای مصرف کننده در بخش های خاص و سپس ارائه پیشنهادهای ویژه، “توقع” مورد نظر را شناسایی می کنند. تنظیم مؤثر یک کمپین بازاریابی برای مخاطبان خاص بسیار مهم است. نکته مهمی که باید درک کنید این است که چیزی به نام “طاقچه” وجود ندارد، بلکه با استفاده از تکنیک های بازاریابی هوشمند و شناسایی مخاطبان هدف ایجاد می شود.

چه چیزی یک “زاویه” ایجاد می کند؟

هر بازار را می توان بر اساس عوامل و ترجیحات مختلف به بخش های مختلفی تقسیم کرد. چند راه برای تعریف زاویه عبارتند از:

  • مبنای جمعیت از جمله سن، جنس، درآمد و سطح تحصیلات
  • بازارهای گوشه جغرافیایی بر اساس مکان خریدار
  • بازارهای گوشه روانی از جمله علایق، ارزش ها، نیازها و نگرش های مصرف کننده

مزایای بازاریابی طاقچه چیست؟

1- افزایش سود

کسب و کارهای گوشه ای اغلب حاشیه سود بالایی دارند. مشتریان از پرداخت هزینه اضافی بدشان نمی آید زیرا آنها فقط می توانند این خدمات را در آن شرکت یا تحت برند آن دریافت کنند.

2- اعتماد و اطمینان بیشتر

یکی دیگر از مزایای بازاریابی طاقچه، ارتباط قوی با مشتریان است زیرا در بخش کوچکی کار می کند. رابطه بین شرکت و برند قوی‌تر می‌شود که کلید وفاداری مشتری نیز می‌باشد. با کسب تجربه در زمینه بازاریابی خود، شروع به ایجاد شهرت به عنوان یک متخصص در این زمینه می کنید.

در ادامه بخوانید :   حکایت بسیار حکمت آموز پادشاه و دو غلام

3- کاهش رقابت

رقابت در این بخش کم است یا اصلا وجود ندارد. این شرکت عملاً رهبر بازار است و دارای انحصار قیمت است. هنگامی که به عنوان یک متخصص در زمینه خود شناخته شوید، پیدا کردن مشتریان همفکر بیشتری آسان تر خواهد بود. شما مزیت فروش واضحی دارید.

4- بازاریابی دهان به دهان

دریافت ارجاعات باکیفیت در زمانی که یک جایگاه ویژه دارید، آسانتر است، عمدتاً به این دلیل که یک بازار خاص به شما امکان می دهد تا هنگام تلاش برای افزایش آگاهی از محصولات و خدمات خود، اعتماد و اعتبار ایجاد کنید. نتیجه این است که شما به عنوان بهترین برند در زمینه خود ظاهر می شوید.

معایب Niche Marketing

برای شرکت های کوچکتر مناسب نیست: به دلیل بخش‌های کوچک‌تر، رویکرد بازاریابی طاقچه برای شرکت‌های کوچک‌تری که به دنبال گسترش در بازار فعلی هستند، مناسب نیست. برای بازارهای کوچکتر دستیابی به حاشیه های بالاتر در بازار کمی دشوار خواهد بود.

احتمال زنده ماندن ممکن است کاهش یابد: اگر استراتژی بازاریابی شرکت صرفاً مبتنی بر بازاریابی تخصصی باشد، شانس بقا ممکن است کاهش یابد.

ممکن است در دراز مدت مناسب نباشد: ایده های بازاریابی طاقچه ممکن است برای استراتژی های بازاریابی بلند مدت مناسب نباشند. این رویکرد بازاریابی ممکن است معاملات مناسبی ایجاد نکند، که می تواند منجر به کاهش حاشیه سود شود.

نمونه هایی از بازاریابی طاقچه

1- وبلاگ نویسان

وبلاگ نویسان مفهوم بازاریابی طاقچه را به بهترین نحو درک می کنند. اتفاقی که می افتد این است که یک وبلاگ نویس خاص موضوع خاصی را شناسایی می کند که مخاطبان بسیار خاصی دارد و به جای همه آن مخاطبان را هدف قرار می دهد. به عنوان مثال، یک وبلاگ نویس فقط در مورد لباس شب می نویسد.

در ادامه بخوانید :   با روغن حیوانی جوش هاتو برای همیشه از بین ببر | خواص بی نظیر روغن حیوانی برای پوست

2- برخی مدارس مدرن

برخی از مدارس مدرن به خوبی در دسته بازاریاب‌های خاص قرار می‌گیرند. نمونه بارز این سیستم مدرسه مونته سوری است که در یادگیری طبیعی تخصص دارد و نه چیز دیگر. اگرچه این نوع مدارس فقط برای بخش کوچکی از جمعیت جذاب است، اما آنها تنها جایگزین برای والدینی هستند که نمی خواهند فرزندان خود را در مدارس ساختاریافته و معمولی ثبت نام کنند.

3- گوشه های فیزیوتراپی

  • قربانیان سکته مغزی که مهارت های حرکتی خود را از دست داده اند
  • دوندگان در حال بهبودی از فاشیای کف پا
  • کسانی که از آسیب های کمر ناشی از کار اداری رنج می برند

آخرین کلمه

در این مقاله، همه چیز را در مورد بازاریابی جاه ای یاد گرفتیم. امیدواریم این مقاله برای شما آموزنده و مفید بوده باشد.

نوشته‌های مشابه