بازاریابی برای زنان چیست و چه تفاوتی با بازاریابی برای مردان دارد؟


آیا بازاریابی برای زنان برای برند شما دشوار است؟ اگر چنین است، شما تنها نیستید. تحقیقات ما نشان می‌دهد که بازاریاب‌ها اغلب در برقراری ارتباط با مصرف‌کنندگان زن شکست می‌خورند، تنها 9 درصد از زنان معتقدند که بازاریابی مؤثری انجام می‌دهند. با توجه به اینکه زنان بیش از 85 درصد از خریدها را در طیفی از دسته بندی ها کنترل می کنند، بسیاری از برندها فرصت ارزشمندی را از دست می دهند.

چگونه به طور موثر به زنان بفروشیم

در حالی که بسیاری از شرکت ها سهم بزرگی از بازار را از دست می دهند، این موضوع لزوماً در مورد برند شما صدق نمی کند. برای برقراری ارتباط بهتر و فروش موثر به زنان، در اینجا چهار نکته مهم وجود دارد که باید رعایت کنید.

1-5 مشخصات روانشناختی زنان را درک کنید

زنان واقعاً آنقدرها هم پیچیده نیستند. پس از بررسی سیستماتیک 60 سال تحقیق روانشناختی و صنعتی، دریافتیم که زنان – صرف نظر از جمعیت شناسی، رفتار خرید یا نگرش آنها – می توانند در مجموعه نسبتاً کوچکی از پروفایل ها طبقه بندی شوند. در اینجا خلاصه ای از این پروفایل ها آمده است:

  • نمایه 1: با انگیزه، فعال، خوش بین: او برای موفقیت و تأثیر خوب بر دیگران ارزش قائل است. این نوع زن زندگی پرمشغله ای دارد و لیست کارهای خود را با دقت مدیریت می کند.
  • نمایه 2: مغذی، محافظه کار: او خیلی روی خانواده و حلقه نزدیکش متمرکز است. این زن یک خرج کننده محتاط است و به سمت محصولاتی کشیده می شود که به نفع خانواده یا خانه اش است.
  • نمایه 3: برنامه ریز، راضی، مصمم: این نوع زنان قابل پیش بینی هستند. او ممکن است سفت و سخت یا انعطاف ناپذیر به نظر برسد، اما برنامه های روزمره او به از بین بردن درهم و برهمی تصمیمات غیر ضروری کمک می کند و استرس را به حداقل می رساند.
  • نمایه 4: تنها، پر استرس، ناامن: او با استرس ناشی از تلاش برای همگام شدن با سرعت زندگی و نیازش به تایید دیگران دست و پنجه نرم می کند. او هدر خواهد رفت، اما نه بی جهت.
  • نمایه 5: باز، اجتماعی، برونگرا: این زن به تجربه معتاد است. او یک جویای لذت با انرژی بالا است. او آماده تلاش و خرید است، اما شما باید برای جلب توجه او رقابت کنید.

2- بدانید که انگیزه رفتار مخاطب زن چیست

واقعاً چه چیزی زنان را تحریک می کند؟ زنان بر اساس ارزش ها، عادات و شخصیت خود هدایت می شوند. استفاده از آنچه برای آنها مهم است، کارهایی که هر روز انجام می دهند و آنچه آنها را منحصر به فرد می کند، به کسب و کارها این فرصت را می دهد که برای زنان ارزش قائل شوند و بر رفتار خرید تأثیر بگذارند. چگونه برند یا محصول شما با ارزش های او مطابقت دارد؟ استفاده از محصول شما در مورد آن چه می گوید؟ تصویر شما چقدر شخصیت او را منعکس می کند؟ توانایی پاسخ به این سوالات کلید استراتژی شما است.

3- فراتر از تحقیقات بازار سنتی فکر کنید

تحقیقات بازاریابی سنتی بر یادآوری و زبان متکی است که هر دو بر مغز آگاه تمرکز دارند. اگرچه برای بهبود بازاریابی برای زنان نیاز به درک ناخودآگاه داریم، اما انجام این کار به تنهایی با استفاده از تکنیک های تحقیقات بازاریابی سنتی غیرممکن است. برای کشف بینش عمیق تر در مورد آنچه که زنان را به خرید وا می دارد، لازم است تحقیقات بازاریابی سنتی را با رویکردهای دیگر ترکیب کنیم تا به طور ناخودآگاه پاسخ دهندگان را بهتر درگیر کنند.

4- نکات ظریفی که شما را گمراه می کند را درک کنید

واضح است که تعداد کمی از شرکت ها راهی موفق برای بازاریابی برای زنان پیدا می کنند. برخی از شرکت ها از تلاش می ترسند، در حالی که برخی دیگر ضعیف عمل می کنند. برای جلوگیری از فاجعه، مطمئن شوید که در این تله‌های بازاریابی نیفتید:

دام بازاریابی شماره 1: اتکای بیش از حد به جمعیت شناسی جمعیت شناسی برای توصیف و یافتن مخاطبان هدف عالی است، اما آنها را تعریف نمی کند. بدون درک قوی و عمیق از انگیزه های زنان، نمی توانید بازاریابی خود را به طور موثر بهینه کنید.

دام بازاریابی شماره 2: کلیشه ای برای همه زنان بازاریابان اغلب این اشتباه را مرتکب می شوند که همه زنان را به عنوان یک مخاطب بزرگ جمع می کنند. بازاریابی برای زنان به گونه ای که گویی همه آنها یکسان هستند، راهی مطمئن برای شکست است زیرا به جای جلب اعتماد مخاطبان هدف خود، خطر توهین به مخاطبان هدف را دارید.

تفاوت در استراتژی بازاریابی برای مردان و زنان

تبلیغ کنندگان از برخی تفاوت ها بین زن و مرد آگاه هستند. هنگام بازاریابی محصولات و خدمات باید هر یک از این موارد را در نظر گرفت. وقتی صحبت از بازاریابی برای مردان می شود، اطلاعات و داده های عینی بیشترین وزن را دارند. با این حال، برای زنان، به نظر می رسد داده های جامع همراه با ارتباطات عاطفی بهترین نتایج را ایجاد می کند. بازاریابی هوشمند به دانش کافی از هر دو گروه در هنگام دستیابی به گسترده ترین مخاطبان ممکن نیاز دارد.

ارتباطات و انتقال اطلاعات

در ارتباط بین زن و مرد تفاوت هایی وجود دارد. بازاریابی موفق به معنای دانستن نحوه ارتباط موثر با مردان و زنان و درک این تفاوت هاست. برخی از تکنیک های بازاریابی برای مردان شامل ارائه تمام اطلاعات مهم از قبل و ارائه اطلاعات مرتبط بعدا می باشد. برای زنان، ارائه اطلاعات صحیح می تواند در ایجاد شرایط مناسب کمک کننده باشد. به عبارت دیگر، بازاریابی برای مردان به سادگی می تواند مزایای خرید جدیدترین خودرو را توضیح دهد. برای یک آگهی زنانه، نشان دادن مادری که فرزندش را سوار ماشین می کند، ابتدا زمینه احساسی ایجاد می کند که ممکن است برخی از زنان با آن ارتباط برقرار کنند.

تجربیات خرید

یک آژانس مشاوره در تورنتو مطالعه ای در مورد تفاوت بین نحوه واکنش مردان و زنان به خرید انجام داد. مردان عناصر سخت مانند دسترسی به پارکینگ و موجودی را ترجیح می دهند. زنان بیشتر با فروشندگان ارتباط برقرار می کنند. فروشگاه‌هایی که برای جذب خریداران مرد طراحی شده‌اند ممکن است بیشتر روی جوراب‌هایی تمرکز کنند که مردان مایل به خرید آن‌ها هستند. فروشگاه‌هایی که بر جذب خریداران زن تمرکز می‌کنند، می‌توانند بر مودب بودن، خوش‌رفتاری و آگاهی کارکنان فروش در مورد محصولاتی که فروشگاه عرضه می‌کند تاکید بیشتری داشته باشند.

تصمیمات

بازاریابی برای مردان شامل حذف به عنوان یک ابزار تصمیم گیری است. مردان تصمیم می گیرند که کدام جنبه از یک محصول مهمتر است و محصولاتی که فاقد این ویژگی ها هستند را رد می کنند. زنان از روش های تصمیم گیری جامع تری استفاده می کنند. زنان به جای تکیه بر حذف، تمایل دارند قبل از تصمیم گیری، همه عناصر را ترکیب کنند. برای اهداف بازاریابی، مردان قبل از هر چیزی رقبا را حذف می کنند، در حالی که زنان تنها زمانی تصمیم می گیرند که تصویر بزرگ در مقابل آنها باشد.

هویت جنسی

تفاوت دیگر در استراتژی بازاریابی بین زن و مرد به هویت جنسیتی بستگی دارد. مردان بیشتر از زنان به درک جنسیت متکی هستند. به عبارت دیگر، مردان بیشتر به این فکر می‌کنند که آیا می‌توان یک محصول را زنانه در نظر گرفت تا مفید بودن آن. زنان چندان بر هویت جنسیتی محصولات تاکید نمی کنند. این به زنان اجازه می دهد تا انتخاب های بیشتری داشته باشند. بنابراین، برای فروش به مردان، لازم نیست محصولات ظاهری زنانه داشته باشند. این محدودیت ها هنگام بازاریابی برای زنان وجود ندارد.

نتیجه

برای موفقیت در بازاریابی برای مردان و زنان، محصول یا خدمات شما باید ایده و نتیجه ای را ارائه دهد که نیازهای یک مخاطب مرد را برآورده کند، و همچنین گزینه ای برای نشان دادن داستان پشت محصول به مخاطبان زن شما. ما می دانیم که سخت است، اما ارزش زمان و تلاش را دارد.

نوشته‌های مشابه