اصول محتوای سایت برای سئوی بهتر


قرار دادن محتوای سایت به اندازه تولید محتوا مهم است زیرا بر سئو و رتبه بندی مقاله تأثیر می گذارد. انتشار مطالب در سایت کار آسان و سختی است، یعنی اگرچه روند کار همیشه یکسان است، اما رعایت نکردن نکات ساده باعث دیده نشدن مطالب شما و هدر رفتن تمام زحمات شما می شود.

بیایید یک تعریف ساده هم برای این موضوع داشته باشیم. محتوا چیست؟ محتوا به هر متن، عکس و فایلی گفته می شود که با رعایت اصول سئو در سایت قرار می دهید. قرار دادن محتوا در سایت موضوع بسیار مهمی است که متاسفانه اغلب نادیده گرفته می شود. برخی افراد هنوز فکر می کنند نوشتن محتوای خوب کافی است و نحوه بارگذاری آن در سایت تاثیری در سئو آن ندارد.

کلمه کلیدی را در متن تکرار کنید

هر کلمه کلیدی که برای محتوای خود انتخاب کرده اید، آن را در جای مناسب در متن تکرار کنید. اگر از کلمه کلیدی در متن استفاده نکنید، این مورد از نظر گوگل یک امتیاز منفی محسوب می شود، زیرا آن را نشانه عدم ارتباط کلمه کلیدی انتخابی با متن می داند. برخی از افراد بر این امر غلبه می کنند و آنقدر کلیدواژه را در متن تکرار می کنند که علاوه بر گرفتن امتیاز منفی، خواندن متن را نیز برای خواننده سخت می کنند.

همچنین از کلمه کلیدی در عنوان مطلب و ترجیحا در ابتدای آن استفاده کنید. عنوانی را انتخاب کنید که کاملاً از نظر معنایی با محتوا مرتبط باشد.

مطالب استثنایی بنویسید

هدف از ارسال مطالب در سایت، ارائه محتوای جدید برای استفاده خوانندگان است. اما وقتی متن از سایت دیگری کپی می شود چه فایده ای دارد. این محتوا نه خوانندگان را جذب می کند و نه رتبه سایت را بهبود می بخشد. بنابراین برای موفقیت در تولید محتوا، محتوای کمتر اما باکیفیت را در سایت خود قرار دهید.

متن را از ورد کپی نکنید

وقتی کار با متن تمام شد و قصد گذاشتن مطالب در سایت را دارید، این نکته را فراموش نکنید. متن را از Word به سایت کپی نکنید. این باعث ایجاد کدهای ناخواسته در سایت می شود. ابتدا تمام متن را از Word در Notepad قرار دهید و سپس آن را در سایت قرار دهید.

برای نوشتن تیتر وقت بگذارید

اگر عنوان مناسبی برای مطالب انتخاب نکرده اید، آن را در سایت منتشر نکنید. کاربران اینترنتی تصمیم می گیرند روی عنوان مقاله کلیک کنند. پس متن را بدون عنوان جذاب در سایت قرار ندهید. یک عنوان خوب می تواند نرخ کلیک را چندین برابر افزایش دهد.

URL را کپی نکنید.

دو صفحه با یک آدرس در سایت قرار ندهید، مثل این است که برای محل کار و منزل یک آدرس بدهید. گوگل باید هر صفحه را با یک URL منحصر به فرد برای تشخیص صحیح صفحه و سئو تشخیص دهد. چنین URL هایی باعث سردرگمی گوگل و کاهش رتبه هر دو صفحه می شود. همچنین، این نوع هدف گذاری برای سئوی سایت خوب نیست، به خصوص اگر تعداد آنها زیاد باشد.

توضیحات متا را فراموش نکنید

توضیحات متا متنی است که در نتایج جستجو در زیر عنوان سایت ظاهر می شود. بهتر است در هنگام افزودن محتوا این توضیحات را در سایت خود قرار دهید. در غیر این صورت گوگل بخشی از متن را به عنوان توضیحات متا انتخاب می کند که ممکن است انتخاب خوبی نباشد.
اگرچه گوگل هر روز هوشمندتر می شود، اما در نهایت یک ربات است، بنابراین متن خود را تا جایی که می توانید برای آن بهینه کنید.

تگ های H عامل مهمی در بهینه سازی محتوای سئو هستند

وظیفه اصلی تگ های H نشان دادن قسمت های مهم محتوا به ربات های جستجوگر و البته به خوانندگان است. مهمترین تگ H1 است که باید آن را به عنوان تگ عنوان خود انتخاب کنید. اگر از وردپرس استفاده می کنید، وردپرس این کار را برای شما انجام می دهد. تمام تگ های عنوان در وردپرس تگ H1 در نظر گرفته می شوند. این تگ نباید بیش از یک بار در هر صفحه استفاده شود، بنابراین از تگ H2 به بعد برای علامت گذاری مطالب مهم استفاده کنید.

خوانایی را حفظ کنید

جذابیت بیرونی متن در سرعت خواندن موثر است. تصور کنید که متنی با فونت کوچک، بدون پاراگراف و تصویر در مقابل شما قرار می گیرد، چقدر می خواهید آن را بخوانید، حتی اگر می دانید که از نظر محتوایی غنی است. در سایت هم همینطور است و قضیه حساسیت بیشتری دارد چون حوصله خوانندگان فضای مجازی کمتر است. برای خوانایی بهتر متن به نکات زیر توجه کنید:

متن را پاراگراف بندی کنید و هر پاراگراف را بیش از چهار خط نگه دارید.
از عکس های مناسب استفاده کنید.
فونت های سایت را به صورت یکنواخت و در اندازه مناسب انتخاب کنید.
اگر بخشی از متن نیاز به برجسته شدن دارد، آن را پررنگ کنید.
اگر چندین موضوع مختلف را در محتوا پوشش داده اید، آنها را با زیرنویس از یکدیگر جدا کنید.

سایز تصاویر را کاهش دهید

امروزه تصور یک سایت بدون عکس بسیار دشوار است. تصاویر از نظر بصری جذاب هستند و در صورت انتخاب صحیح می توانند به درک محتوای سایت کمک زیادی کنند. اما در انتخاب عکس نه تنها باید به زیبایی توجه کرد، بلکه اندازه و حجم عکس نیز بسیار مهم است. قبل از آپلود عکس در سایت، حجم و اندازه آن را تا حد امکان کاهش دهید. با فتوشاپ یا نرم افزار کاهش عکس می توانید سایز عکس را کاهش دهید.

برای نام عکس از کلمه کلیدی یا کلمات مشابه استفاده کنید و پس از قرار دادن آن در سایت برای آن تگ alt مشخص کنید. همچنین یک بخش توضیحات عکس وجود دارد که می توانید آن را نیز پر کنید.

مطالب طولانی بنویسید

برخی هنوز هم می گویند حداقل کلمه محتوا 300 کلمه است. اما واقعیت این است که با این تعداد کلمه نمی توانید رتبه خوبی در گوگل کسب کنید. مگر اینکه موضوعی بسیار بکر و دست نخورده باشد (چنین موضوعی نادر است)، می توانید با این تعداد کلمه برای هر محتوایی رتبه خوبی در گوگل کسب کنید. برای هر مطلب حداقل 1000 کلمه در نظر بگیرید. ناگفته نماند که به دلیل رقابت زیاد در اینترنت در موضوعات بسیار رقابتی، محتوای چند هزار کلمه ای نیز ایجاد می شود.

در متن لینک داخلی قرار دهید

هرگز محتوا را فقط به این دلیل که فکر می کنید جالب است در سایت قرار ندهید. هر محتوایی باید با محتوای دیگر در سایت مرتبط باشد و گوگل باید بفهمد که چرا در سایت قرار گرفته است. قبل از ارسال محتوا به سایت، ببینید آیا آن محتوا با محتوای ارسال شده در سایت مرتبط است یا خیر و به آن محتوا پیوند دهید. لینک سازی داخلی سایت دو مزیت دارد:

1) دسترسی کاربران به محتوای مرتبط آسانتر و ماندگاری آن در سایت افزایش می یابد.
2) ربات‌های گوگل از طریق این لینک‌های داخلی راحت‌تر در سایت می‌خزند و محتوای مرتبط را فهرست می‌کنند.

برای خواننده بنویس نه ربات

چه در حال تولید محتوا یا قرار دادن محتوا در سایت هستید، خوانندگان خود را در اولویت خود قرار دهید، نه ربات های گوگل. ربات ها به آنچه برای کاربران اینترنت جذاب است توجه می کنند. ربات های گوگل هر روز بیشتر به رفتار کاربران شبیه می شوند، پس با خیال راحت محتوای خوبی ایجاد کنید و با رعایت این نکات در سایت قرار دهید و بقیه کار را به گوگل بسپارید.

به روز رسانی محتوا همراه با تولید محتوا

علاوه بر ارسال مطالب در سایت، مطالب قبلی را نادیده نگیرید. به روز رسانی محتوای قدیمی به اندازه محتوای جدید ارزشمند است. به مطالب قدیمی بروید، آنها را درخواست کنید و در صورت نیاز قسمتی را حذف یا اضافه کنید، عکس های جدید درج کنید، لینک های داخلی و خارجی ایجاد کنید. برای به روز رسانی محتوا، نیازی به تغییر کل محتوا نیست، اما موارد ذکر شده کافی است.

محتوای رقبا را بررسی کنید

قبل از انتشار مطالب در سایت، به محتوای مشابه از رقبا نگاه کنید. کیفیت محتوای آنها چگونه است؟ مدت زمان محتوا چقدر است؟ آیا موضوع به صورت سطحی یا عمیق پرداخته شده است؟ چه عکس هایی استفاده می شود؟ بررسی کنید آیا چیزی وجود دارد که بتوانید بهتر در محتوای خود پیاده سازی کنید تا رتبه بهتری کسب کنید.

رعایت این نکات به ظاهر ساده می تواند تاثیر بسزایی در بهبود سئوی محتوای شما داشته باشد. به محتوای سایت اهمیت زیادی بدهید و آن را بخشی از فرآیند تولید محتوا و سئو در نظر بگیرید.

منبع: مدیر خلاق

ادامه مطلب

نوشته‌های مشابه