ارزش برند چیست و چگونه آن را افزایش دهیم؟ (+روش اندازه گیری)


ارزش ویژه برند چیست؟

امروزه نقش برندها آنقدر مهم است که بیشتر مردم از برندی که نمی شناسند خرید نمی کنند. به همین دلیل، کسب و کارها حاضرند برای برند خود که در واقع نماینده شرکت آنهاست، پول زیادی خرج کنند. در واقع ارزش ویژه برند، دارایی های مالی یک شرکت است که در ترازنامه آن شرکت ثبت می شود.

برای تعیین ارزش برند، آنها معمولا از سه عنصر اصلی استفاده می کنند که عبارتند از:
• عملکرد مالی محصولات یا خدمات برند
• قدرت رقابتی برند
• نقش برند در تصمیم گیری

به خاطر داشته باشید که محصولات و خدمات تنها چیزهای ارزشمندی نیستند که شرکت شما دارد. با درک و بهینه سازی ارزش برند، می توانید روی یک استراتژی قدرتمند برای منافع بلندمدت سرمایه گذاری کنید.

نمونه ای از ارزش ویژه برند

بهتر است این سوال را با یک مثال توضیح دهیم. کسب و کار دیگری را در نظر بگیرید که برند شما را بخرد. در چنین مواقعی او برای فروش محصولات و خدمات شما نیاز به خرید نام، لوگو و هویت برند شما نیز دارد، اساساً مبلغی که بابت آنها به شما می پردازد، ارزش بازاری برند است.

چرا ارزش ویژه برند برای تجارت مهم است؟

مطمئناً می دانید که کارآفرینان مایلند پول زیادی را برای ایجاد شناخت برند خرج کنند تا مشتریان برندهای خود را بشناسند و از آنها خرید کنند. همانطور که در مقدمه ذکر شد، ارزش برند یا ارزش برند بر درآمد شرکت ها و بازارهای خاص تأثیر می گذارد.

اگر مشتریان برای یک برند خاص ارزش قائل شوند و محصولات آن را به طور مکرر خریداری کنند، شرکت معمولاً بازده بالاتری کسب می کند. علاوه بر این، اگر برندهای موجود در یک بازار معین وفاداری مشتری بالایی داشته باشند، این ممکن است شرکت‌های جدید را از ورود به چنین بازاری منصرف کند و سهم بازار شرکت‌های موجود را افزایش دهد.

در اصل، برندها دارایی های نامشهود یک شرکت هستند، اما ارزش مالی دارند. به همین دلیل است که وقتی در مورد سرمایه گذاری صحبت می کنیم. دانستن ارزش برند موضوع مهمی است که نباید از آن غافل شد.

شرکت ها باید به ارزش ویژه برند (آنچه مصرف کنندگان در مورد یک برند خاص فکر می کنند و چگونه آن را درک می کنند) توجه کنند تا ارزش برند خود را افزایش دهند. این موضوع مهمی است که به هیچ وجه نباید از آن غفلت کرد; به خصوص برای موفقیت اکثر شرکت ها!

برای آشنایی بیشتر با نام تجاری و ارزش برند و درک این مفهوم؛ پیشنهاد ما به شما شرکت در دوره بازاریابی و فروش است. با شرکت در این دوره به یک فروشنده تمام عیار تبدیل شوید. موفقیت در برندسازی و فروش به شما کمک می کند زودتر به اهداف تجاری خود برسید.

مزایای ارزش های برند

برندسازی چیزی فراتر از تبلیغات یا دادن نامی جذاب به یک شرکت یا محصول است. کیفیت برند مهم است زیرا این پتانسیل را دارد که مشتریان را وادار به خرید محصول شما نسبت به محصول رقیب کند. این به محصولات برتری رقابتی نسبت به رقبای خود می دهد.

در ادامه، به مزایای ارزش ویژه برند نگاه می کنیم:

1. ارزش های قوی می تواند منجر به مشتریان وفادار و رشد کسب و کار شود.

ارزش‌های اصلی یک برند، ابزار اولیه‌ای هستند که از طریق آن یک برند می‌تواند واقعاً با مخاطبان خود خارج از تبلیغات ارتباط برقرار کند. ارزش های برند راهی برای بیان هویت و شخصیت در بازار و شناسایی مصرف کننده است.

2. ارزش های برند می تواند به یک شرکت کمک کند تا استعدادهای مناسب را جذب کند.

ارزش های برند نماینده یک عنصر انسانی است که مصرف کنندگان، کارمندان، شرکا و جامعه گسترده تر می توانند با آن شناسایی شوند.

3. ارزش های برند به عنوان راهنما برای اقدامات روزانه و تصمیم گیری های بلند مدت عمل می کند.

زمانی که کارکنان رفتار و تصمیم گیری خود را با ارزش های سازمانی هماهنگ کنند، شرکت ها می توانند به اهداف خود نزدیک تر شوند. ارزش ها همچنین نشان دهنده جهت گیری بلندمدت تصمیم گیری و فعالیت های تجاری در راستای هدف برند است.

تفاوت بین ارزش برند و ارزش ویژه برند

شاید بسیاری از کارآفرینان از ارزش برند و ارزش ویژه برند اطلاعی نداشته باشند. بهتر است به تفاوت هر یک از آنها اشاره کنیم. ارزش برند را می توان به عنوان هزینه های یک شرکت خاص تعریف کرد. به زبان ساده، ارزش برند این مقدار پولی است که شخص برای یک تجارت خاص می پردازد.

این شاخص به شما کمک می کند تا از تغییرات جهت آگاه باشید. آیا یک شرکت ارزش کسب می کند یا از دست می دهد؟ با در نظر گرفتن این اطلاعات، کارآفرینان می توانند تصمیم بگیرند که استراتژی خود را تغییر دهند یا کمپین های بازاریابی خود را بهبود بخشند.

بهتر است این سوال را با یک مثال توضیح دهیم.

برای مثال TIDE را در نظر بگیرید. شاید تجربه خرید از تاید را داشته باشید. این برند از مواد شوینده بیشتر از سایر شرکت های کوچکتر شناخته شده است. اما پولی که تاید در بازاریابی، ایجاد آگاهی از برند و وفاداری مشتری سرمایه‌گذاری کرده است، منجر به فروش عظیمی برای شرکت شده است. به همین دلیل است که افراد زیادی سال ها این محصول را می شناسند و خریداری می کنند.

ارزش بازار برند یا همان ارزش بازار برند اساساً، این ارزشی است که یک کسب و کار از نام و شناخت خود دریافت می کند. این به این معنی است که پس از صرف زمان برای برند خود نام، اعتماد و فروش را افزایش خواهید داد. برای ایجاد این ارزش، برندها باید محصولاتی را در اختیار مشتریان خود قرار دهند که کیفیت عالی و در مقایسه با رقبا منحصر به فرد باشد تا در ذهن مردم ثبت شود.

در نتیجه، اگرچه مصرف کنندگان می توانند چنین محصولاتی را با قیمت کمتری نسبت به رقبا خریداری کنند، اما به دلیل ذهنیتی که از شرکت شما به دست آورده اند، حاضرند آن ها را با قیمت بالاتری از شرکت شما خریداری کنند. مشتریان این کار را به این دلیل انجام می دهند که می خواهند کالاها یا خدماتی را از برندهایی که دوست دارند، اعتماد دارند و حتی تحسین می کنند، خریداری کنند.

اساسا ارزش ویژه برند بر حجم فروش یک برند خاص و سودآوری آن تأثیر می گذارد.

روش های اندازه گیری ارزش ویژه برند

شاید سوال خیلی ها این باشد چگونه ارزش برند را اندازه گیری کنیم؟ راه‌های زیادی برای اندازه‌گیری ارزش ویژه برند وجود دارد، و شما فقط باید رویکردی را انتخاب کنید که بیشترین معنا را برای هویت، موقعیت و اهداف شرکت شما داشته باشد.

– ارزش بازار

استفاده از این روش به شما این امکان را می دهد که ارزش برند خود را بر اساس جو بازار تعیین کنید. ساده ترین راه این است که تعیین کنید شرکت های مشابه در بازار چقدر ارزش دارند.

– ارزش گذاری بر اساس بهای تمام شده

شما باید هزینه های صرف شده برای ایجاد و توسعه شرکت خود را محاسبه کنید. با جمع کردن تمام هزینه ها از ابتدای کار با شرکت تا به امروز می توانید به راحتی آنها را تخمین بزنید. مطمئن شوید که سرمایه‌گذاری‌های خود را در بازاریابی، مزایای کارکنان، قرارداد با آژانس‌های برندسازی، علائم تجاری و موارد دیگر لحاظ کنید.

در نتیجه متوجه خواهید شد که چقدر در کسب و کار خود سرمایه گذاری کرده اید. با این حال، نمی تواند ارزش برند شما را به درستی نشان دهد.

– ارزیابی بر اساس درآمد

این رویکرد بر پولی که کسب و کار شما تولید می کند متمرکز است. به جریان های مالی برند خود مانند درآمد، جریان نقدی، صرفه جویی در هزینه و درآمد آتی توجه کنید و آن را ارزیابی کنید.

NPS را در نظر بگیرید

NPS معیاری است که نشان می دهد آیا مشتریان شما می توانند برند شما را تبلیغ کنند یا خیر. (یعنی برند شما آنقدر ارزش و اعتماد نزد مشتریان دارد که آنها مایلند کالاها و خدمات شما را به دیگران توصیه کنند.) اگر می خواهید NPS یا «شاخص وفاداری مشتری» خود را محاسبه کنید، باید از مشتریان بپرسید که آیا این کار را انجام می دهند. شرکت خود را به دیگران توصیه کنید.کسانی که می دانند توصیه می کنند یا نه.

به عنوان مثال، می توانید از آنها بخواهید که به محصولات یا خدمات شما از 0 تا 10 امتیاز دهند. به این ترتیب، تعیین می کنید که مصرف کنندگان چقدر برند شما را می شناسند، اعتماد دارند و حتی آن را دوست دارند.

رتبه بندی بر اساس تجربه مشتری

یک راه خوب برای اندازه گیری ارزش برند شما برای مشتریان، اندازه گیری و ارزیابی داده های کیفی است. با استفاده از داده های تجربه مشتری، می توانید ببینید که برند شما در مقایسه با رقبای شما چگونه درک می شود. این به شما ایده خوبی از ارزش یک برند با کیفیت برای مشتریانتان می دهد.

مشتریان وفادار نیز احتمالاً از طریق محصولات یا خدمات شما روی برند شما سرمایه گذاری می کنند. شما همچنین می توانید هزینه های مشتریان فعلی خود را محاسبه کرده و این داده ها را برای اهداف پیش بینی برون یابی کنید. این به عنوان ارزش طول عمر مشتری نیز شناخته می شود.

با این کار می توانید درآمد و سود احتمالی آینده برند خود را پیش بینی کنید و ارزش خود را از این طریق محاسبه کنید. مشتریان همیشه برای اندازه گیری خوب هستند و تمرکز استراتژی های شناسایی برند هستند.

بدیهی است که هر یک از این رویکردها دارای مزایا و معایبی هستند و همه آنها نتایج متفاوتی را برای شما به ارمغان خواهند آورد، که به دلیل ماهیت نامشهود ارزش ویژه برند خوب است. هر یک از این روش ها به شما کمک می کند تا برند خود را تنظیم کنید تا شرکت شما بتواند پیشرفت کند.

به خاطر داشته باشید که فقط تعریف و انتقال ارزش های برند شما کافی نیست! پیاده سازی آنها در تمامی دارایی های برند ضروری است. شما باید مطمئن شوید که تجربه مشتری شما با این ارزش ها هماهنگ است. هر اقدامی که با ارزش های اصلی برند شما مطابقت نداشته باشد می تواند به طور قابل توجهی بر تصویر و شهرت برند شما تأثیر منفی بگذارد.

چگونه ارزش برند خود را افزایش دهیم؟ (3 روش)

افزایش ارزش برند موضوع مهمی است که مورد علاقه بسیاری از شرکت ها است. برای افزایش ارزش برند شما باید چندین روش را در نظر بگیریم. در ادامه به توضیح این روش ها می پردازیم.

1. بازاریابی و تبلیغات

بازاریابی و تبلیغات به شما کمک می کند از طریق شناخت برند به مشتریان وفادار برسید و در نهایت فروش بیشتری داشته باشید. به یاد داشته باشید که زنجیره ارزش برند با بازاریابی شروع می شود و این اولین قدم برای تحقق ارزش برند است زیرا برند را در ذهن مشتری تثبیت می کند.

بیشتر بخوانید: نحوه تبلیغ; راهنمای نحوه تبلیغات برای انواع مشاغل

2. تأیید نام تجاری شما توسط افراد مشهور

از افراد آشنا کمک بگیرید؛ فرقی نمی‌کند ستاره‌های ورزشی، تأثیرگذاران رسانه‌های اجتماعی یا موسیقی‌دان باشند. چنین افرادی می توانند تفکر مثبت در مورد برند شما برای افراد دیگر ایجاد کنند. این نه تنها آگاهی و شناخت برند شما را افزایش می دهد، بلکه می تواند با هدف برند نیز مرتبط باشد.

3. تجربه مشتری

به همان اندازه که مشتریان تمایل دارند از برند شما برای محصولات و خدمات با کیفیت بالا خرید کنند. تحقیقات نشان می دهد که بسیاری حتی حاضر به پرداخت بیشتر هستند. زیرا آنها می خواهند محصولات شما را بخرند.

یکی از بهترین راه‌ها برای توسعه و افزایش ارزش برندتان این است که به کارهایی که شرکت‌های دیگر انجام داده‌اند نگاه کنید. البته این را هم بگوییم که تجربه هر برند متفاوت است. شما نمی توانید از یک شرکت غول پیکر و مشهور مانند کوکاکولا انتظار داشته باشید که ارزش یک شرکت تجارت الکترونیک در حال رشد را داشته باشد.

با این حال، نگاه کردن به روش‌هایی که شرکت دیگری ارزش‌های اصلی خود را شکل داده است، می‌تواند به شما در توسعه ارزش‌های خود کمک کند.

آخرین کلمه

ارزش های برند، اساسی ترین و پایدارترین باورهای یک سازمان هستند. آنها را می توان به عنوان ویژگی هایی درک کرد که سازمان ها برای دستیابی به ماموریت و چشم انداز خود واقعاً به آنها نیاز دارند. در این مقاله ارزش ویژه برند و تفاوت آن با ارزش ویژه برند، روش های اندازه گیری و همچنین افزایش ارزش ویژه برند را به طور کامل توضیح داده ایم.

توجه داشته باشید که تمامی این روش ها مزایا و معایب خود را دارند، با توجه به ناملموس و ذهنی بودن برند و ارزش آن، این امر طبیعی است. صرف نظر از اینکه کدام روش را انتخاب می کنید، اندازه گیری ارزش برند شما به وضوح تاثیر پولی آن را بر شرکت شما نشان می دهد.

نوشته‌های مشابه