اثر هاله چیست و چگونه می توانیم از آن به نفع خود استفاده کنیم؟


اثر هاله چیست؟

اثر هاله یکی از مهمترین خطاهای شناختی است که می تواند به شما کمک کند تا بازاریابی، فروش و تبلیغات خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

اثر هاله پدیده ای است که فرد برای قضاوت سریع یک پدیده از آن استفاده می کند، این اثر باعث می شود بر اساس ویژگی مثبت یا منفی یک برند یا شرکت و اطلاعات کمی که در مورد آن داریم قضاوت کنیم. برند و شرکت را به کل ماهیت شرکت گسترش دهید.

آیا تا به حال به فردی برخورد کرده اید که حالش خوب نیست، به سرعت متوجه می شوید که این شخص نیاز به کمک مالی دارد و … در فکر فقر این فرد غرق شده اید که ناگهان کلیدهای SUV را از جیب خود بیرون می آورند و … سوار می شود و می رود. شوکه نشدی؟ می توانید مطمئن باشید که این دقیقاً به دلیل اثر هاله است.

اثر هاله در بازاریابی و فروش بسیار مهم است زیرا شامل همه چیز برای یک شرکت از برندسازی، تبلیغات، بازاریابی، نمایندگان فروش و غیره می شود. شاید فکر کنید هرگز در دام اثر هاله نیفتاده اید، ما به شما می گوییم که چنین چیزی غیر ممکن است. اگر محصولی را از روی جلد آن قضاوت کرده باشید، در دام افکت هاله افتاده اید.

در زیر با چند مثال به طور کامل افکت هاله را برای شما تعریف می کنیم و سپس به سراغ نقش افکت هاله در تجارت می رویم.

چند نمونه از اثر هاله در تجارت و زندگی روزمره

بیایید مفهوم اثر هاله را با یک مثال معمولی از زندگی روزمره و مثالی از بازار تجاری ملموس تر کنیم.

استخدام در شرکت:

تصور کنید دو شرکت را در بخش الزامات انتخاب کرده اید و می خواهید برای مصاحبه به آنجا بروید. شرکت های A و B برای شما یک زمان جلسه تعیین می کنند. وقتی به شرکت الف می روید، می بیند که منشی ظاهری بسیار ژولیده و لحن صدای بسیار عصبی دارد، از شما می خواهد چند دقیقه صبر کنید تا با شما تماس بگیرند. بعد از نیم ساعت خسته می شوید و بدون انجام مصاحبه محل را ترک می کنید.

اما شرکت B کاملا برعکس است، به محض ورود، یک منشی دوستانه از شما استقبال می کند و بلافاصله به محل مصاحبه هدایت می شود. پس از اتمام مصاحبه ترجیح می دهید در چنین شرکتی کار کنید و دعا کنید که مورد قبول رئیس قرار بگیرید.

با توجه به تجربه ای که در روز مصاحبه داشتید، فکر می کنید که شرکت اول یک شرکت ضعیف و شرکت دوم یک شرکت بسیار قوی و مناسب است، اما واقعیت ممکن است متفاوت باشد. و منشی بد را به کل شرکت تعمیم داده اید.

خرید محصول:

تصور کنید برای اولین بار می خواهید محصولی را خریداری کنید. شما به فروشگاه می روید و محصول مورد نظر خود را در قفسه ها پیدا می کنید. بسیاری از برندها این محصولات را در بسته بندی های مختلف تولید و عرضه می کنند. بسته بندی برندهای مختلف را برمی دارید و ورق می زنید و احتمالاً محصولی را انتخاب می کنید که بسته بندی جذاب تری داشته باشد.

در چنین مواقعی دچار خطای هاله ای می شوید، بسته بندی شیک و باکیفیت این محصول را به تمام ویژگی های آن خلاصه کرده اید، حالا ممکن است محصولی که بالاترین کیفیت را دارد بسته بندی بسیار معمولی داشته باشد.

نحوه استفاده از جلوه هاله به عنوان صاحب کسب و کار

می توانید از اثر هاله برای رشد کسب و کار خود استفاده کنید. سپس به شما خواهیم گفت که چگونه می توانید از این اثر برای رشد کسب و کار خود استفاده کنید.

– از محبوب ترین ها استفاده کنید:

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا برنامه های تلویزیونی با مجریان محبوب تر، بیشتر تماشا می شوند؟ چرا می گویند بازیگر سوپراستار است و فیلم هایش می فروشند؟ به همین دلیل است که اکثر افراد بر این باورند که این افراد به محبوبیت آنها لطمه ای وارد نمی کنند و باید در پروژه های با کیفیت شرکت کنند.

شما همچنین باید از این استراتژی در تجارت خود استفاده کنید و محبوب ترین محصول خود را تبلیغ کنید. شما باید محصولی را به مردم ارائه دهید که ارزش شرکت و برند شما را به طور کامل نشان دهد، این امر باعث می شود مردم تصویر مثبتی از سایر محصولات شما داشته باشند و به راحتی به آنها اعتماد کنند.

اپل تبلت های خود را با نام آی پد وارد بازار کرد، آیپدهای اپل عملکرد فوق العاده ای داشتند و بسیاری از کاربران را تحت تاثیر قرار دادند. این محصول با کیفیت باعث افزایش قابل توجه فروش اپل شد. آی‌پدهای باکیفیت اپل علاوه بر سودآوری، مردم را وادار می‌کند که درباره تمام محصولاتی که اپل تولید می‌کند، فکر مثبتی داشته باشند و امروز می‌توانید نتیجه آن را در فروش آیفون مشاهده کنید.

– مراقب تأثیر منفی هاله باشید:

همانطور که در بالا ذکر شد، شما می توانید با یک محصول خوب به برند خود اعتبار بدهید، اما برعکس است و محصولی با ویژگی های ضعیف می تواند محبوبیت برند را کاملا از بین ببرد. وقتی برخی از محصولات شما با یک ویژگی منفی دسته بندی می شوند، کل ماهیت شرکت شما به صورت منفی دسته بندی می شود و حتی بخش هایی از شرکت و محصولاتی که قبلا مثبت بوده اند با مشکل مواجه خواهند شد.

– استفاده از نفوذ افراد مختلف برای فروش محصولات:

شما می توانید از قدرت سایر افرادی که با آنها در ارتباط هستید استفاده کنید و محصولات خود را بفروشید. اجازه دهید این موضوع را با یک مثال توضیح دهیم. بیشتر تبلیغات تلویزیونی یک یا چند نفر را نشان می‌دهند که سعی می‌کنند برای خرید یک محصول از دیگران پیشی بگیرند، و وقتی مشتریان شما می‌بینند که مردم برای خرید عجله دارند، در واقع همان چیزی است که اتفاق می‌افتد.

یا مثلاً وقتی یک اینفلوئنسر یا سلبریتی بسیار معروف شروع به همکاری با یک برند می کند، افراد دیگری نیز مایل به همکاری با آن شرکت هستند. به عنوان مثال محمدرضا گلزار که سوپراستار سینمای ایران است در تبلیغات دیجی سرویس شرکت کرد، به نظر شما آیا محمدرضا گلزار تبلیغات خدمات این شرکت در فروش آن موثر است؟

– از بسته بندی های جذاب استفاده کنید:

وقتی برای اولین بار به سراغ یک برند می روید و چیزی در مورد آن نمی دانید، آن برند و شرکت را بر اساس کیفیت بسته بندی محصول تحقیق و ارزیابی می کنید و در نهایت آن ارزیابی را به کل شرکت تعمیم می دهید.

سعی کنید از بسته بندی های با کیفیت و شیک برای محصولات خود استفاده کنید تا نظر مشتری در نگاه اول مثبت باشد و این نظر مثبت به شرکت شما هم سرایت کند. چه کسی باور می کند که بهترین محصول موجود در بازار در بسته بندی بی کیفیت عرضه شود؟

برندهای بزرگ از این مشکل کاملا آگاه هستند و بودجه های کلانی را برای بسته بندی جذاب محصولات خود تصویب می کنند. همه ما یک محصول را فقط به دلیل بسته بندی جذاب آن خریده ایم.

اگر می خواهید در زمینه فروش غول شوید دوره فروش آکادمی مارکت برای شما بسیار مناسب است. این دوره کامل ترین دوره ای است که شما را در فروش بسیار حرفه ای می کند.

آخرین کلمه:

مانند بسیاری از سوگیری های شناختی (اثر طعمه و غیره)، اثر هاله چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. اثر هاله در تمام جنبه های زندگی روزمره ما وجود دارد، این وظیفه شما به عنوان یک مدیر تجاری است که از آن برای رشد کسب و کار خود استفاده کنید.

نوشته‌های مشابه