آموزش تولید محتوا (اصول نوشتن محتوا چیست؟)


وقتی صحبت از تولید محتوا می شود، ابتدا ذهن به سمت تولید محتوای متنی می رود. در حالی که انواع دیگری از محتوا مانند صوتی یا تصویری وجود دارد، محتوای متنی همیشه باید بخش مهمی از استراتژی محتوای هر سایت باشد.

محتوای متنی انواع مختلفی دارد و فقط شامل مقالات طولانی سایت نمی شود. بلکه هر متنی که به قصد انتقال پیام ایجاد شود، نوعی محتوای متنی محسوب می شود. اگرچه استفاده از انواع محتوا ممکن است برای کسب و کار شما ضروری نباشد، بسته به رسانه ای که برای انتقال پیام خود استفاده می کنید،

موارد زیر انواع محتوای متنی هستند:

مقالات موجود در سایت: این بخش کمک زیادی به جذب کاربران هدفمند و سئوی سایت می کند، اما موفقیت آن به تولید منظم و مستمر محتوای جدید بستگی دارد.

روزنامه: این بخش برای اطلاع رسانی اخبار جدید در کسب و کار یا زمینه کاری ایجاد شده است. اگرچه این نوع محتوا ماندگاری کوتاهی دارد، اما بهتر است بخش کوچکی از استراتژی محتوا را در نظر بگیرید.

ایمیل ها: ایمیل ها را فراموش نکنید ایمیل بهترین راه برای یادآوری کسب و کارها و اطلاع رسانی به مصرف کنندگان است. نوشتن ایمیل های جذاب اصولی دارد که در صورت عدم توجه به آن، کلیک ایمیل ها کاهش می یابد.

گزارش آگهی: این یک نوع محتوا است، اگرچه در سایت یا رسانه خودتان منتشر نخواهد شد. رپورتاژ آگهی متنی است که برای جذب کاربران هدفمند در سایت های معروف منتشر می شود و جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد نه جنبه تبلیغاتی.

خبرنامه ها: اگر محتوای جالبی در سایت دارید، افراد بیشتری علاقه مند به عضویت در خبرنامه خواهند بود. با خبرنامه می توانید در مورد هر چیزی که مربوط به خود اعم از مطالب جدید در سایت، آموزش ها، اخبار است اطلاع رسانی کنید تا اعضا وارد سایت شده و مطالب جدید را مطالعه کنند.

پست های رسانه های اجتماعی: علاوه بر سایت، شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام بخش مهمی از استراتژی محتوایی اکثر کسب و کارهای اینترنتی است. برای جذب حداکثری کاربر باید با روش های تولید محتوا در اینستاگرام آشنا باشید.

چگونه محتوا می نویسید؟

محتوای متنی می تواند ایجاد متن از ابتدا، ترجمه یا ترکیبی از هر دو باشد. برای موفقیت در تولید محتوا، بهترین گزینه این است که قبل از رسیدن به مرحله تولید، یک برنامه بازاریابی محتوای دقیق داشته باشید. در غیر این صورت، پس از مدتی با مجموعه‌ای از محتوای پراکنده مواجه می‌شوید که هدف خاصی را دنبال نمی‌کنند.

فکر نکنید که با قرار دادن محتوای محدود می توانید ترافیک خوبی به دست آورید. برای پیشبرد برنامه منظم بهتر است از تقویم محتوایی استفاده کنید که برای یک ماه یا حتی چند ماه تعریف شده است که چه مطالبی باید در چه روزی و برای کدام رسانه منتشر شود. به این ترتیب هر بار که موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان از سایت شما بازدید می کنند، با محتوای جدیدی مواجه می شوند. اما عدم به روز رسانی مداوم سایت باعث دلسردی بازدیدکنندگان می شود و موتورهای جستجو در فواصل زمانی طولانی تری از سایت بازدید می کنند.

مطمئناً یک سایت نمی تواند در موضوعات مختلف محتوا ایجاد کند زیرا نیاز به زمان و هزینه های زیادی دارد. همچنین، هر کسب و کاری به هر نوع بازدیدکننده نیاز ندارد. بازاریابی طاقچه به شما این امکان را می دهد که در یک بازار کوچک سریعتر شناخته شوید و لازم نیست در مورد موضوعات بسیار کلی که محتوای زیادی در اینترنت وجود دارد بنویسید، بلکه روی موضوعات کوچکتر و خاص تری کار می کنید.

نوشتن محتوای متنی نه تنها مهم است، بلکه نحوه ایجاد آن نیز مهم است. هر روز هزاران و هزاران مقاله در مورد یک موضوع خاص در اینترنت منتشر می شود، اما چرا فقط تعداد کمی از آنها قابل مشاهده است، دلیل آن در نحوه نوشتن و تهیه محتوا خوب.

قبل از هر چیز باید در انتخاب کلمات کلیدی مناسب دقت کنید تا علاوه بر ترافیک بالا، بیشترین ارتباط را با کسب و کار شما داشته باشند. برای انتخاب عنوان مناسب زمان کافی بگذارید و اولین عنوانی که به ذهنتان می رسد را برای متن در نظر نگیرید.

از آنجایی که کاربر به کمک «عنوان» تصمیم می‌گیرد که مقاله می‌خواهد یا نه، حداقل 10 عنوان بنویسید و در نهایت یکی را انتخاب کنید که جذاب‌تر و گویاتر باشد. در غیر این صورت حتی اگر مقاله ای خواندنی و مفید با عنوانی ساده و ساده بنویسید، احتمال کلیک روی آن را کاهش می دهید.

هنگام تولید محتوا، خود را به جای خواننده قرار دهید و از نوشتن متن های خسته کننده خودداری کنید. محتوا را در سطح دانش و اطلاعات کاربران هدف بنویسید. همچنین استفاده از «عناصر جذاب» در متن را فراموش نکنید.
این عناصر می تواند هر چیزی باشد که محتوا را از متن استخراج می کند، مانند:

  • رنگ آمیزی قسمتی از متن، پررنگ کردن، قرار دادن عکس، فاصله و پاراگراف و عنوان فرعی

همین عناصر کوچک باعث می شود که خواننده با حجم زیادی از محتوای متنی مواجه نشود و ظاهر جذاب محتوا او را تشویق به مطالعه می کند.

هنگام نوشتن متن نباید فقط به تهیه متن و قرار دادن آن در سایت برای حل کار فکر کنید. پس از نوشتن محتوای متنی خود، سوالات زیر را برای درک کیفیت محتوا از خود بپرسید:

  • آیا در این محتوا به سوال خاصی پاسخ دادم؟
  • آیا به نگرانی های کاربران رسیدگی کرده ام؟
  • آیا این مقاله مستقیماً با کاربران هدف من مرتبط است؟

برای دیده شدن هر مطلبی علاوه بر مفید بودن باید اصول سئو را نیز رعایت کرد تا در سریع ترین زمان ممکن به رتبه خوبی در نتایج رسید. بنابراین با محتوای کاربردی و مفید تنها بخشی از راه را طی کرده اید، نیمی دیگر با محتوای سئو به دست می آید. همچنین برای اینکه خواننده در ابتدا از خواندن دست نکشد، پاراگراف اول را جذاب بنویسید و از بیان بدیهیات بپرهیزید.

یکی از ویژگی های نوشته خوب، سادگی و روان بودن آن است. از به کار بردن جملات طولانی و پیچیده خودداری کنید. بهتر است در مطالبی که به صورت آنلاین منتشر می شود از کلمات کم استفاده و تخصصی استفاده شود. کاربران اینترنت افرادی صبور نیستند و تمایل دارند همه چیز را ساده و آسان داشته باشند.

برای داشتن دیدگاه خوبی هنگام نوشتن، زمانی را برای بررسی محتوای مشابه در اینترنت اختصاص دهید. کیفیت محتوای آنها چگونه است؟ نقاط قوت و ضعف محتوای آنها چیست؟ چگونه می توانید محتوای بهتر از آنها ایجاد کنید؟

وجود غلط های املایی و نوشتاری باعث بی اعتمادی خواننده می شود. قبل از ارسال مقاله حتما آن را به طور کامل مطالعه کرده و اصلاحات نهایی را انجام دهید.

محتوای متنی خوب و مفید کاربران را “برنده” می کند و آنها را تشویق می کند تا دوباره از سایت شما بازدید کنند.

تولید و بازاریابی محتوا یکی از روش های ارزان و در عین حال پایدار بازاریابی است. هر محتوای متنی که ایجاد می کنید و در سایت قرار می دهید برای شما باقی می ماند و کاربران را جذب می کند. حتی محتوا با گذشت زمان و با به‌روزرسانی‌های متنی بعدی رتبه بهتری پیدا می‌کند. این روش با سایر روش های بازاریابی مانند تبلیغات که بسیار کوتاه مدت هستند متفاوت است.

تمام محتوای متنی که ایجاد می شود باید لحن یکسانی داشته باشد، در غیر این صورت تاثیری که نیاز دارید را نخواهید داشت و خوانندگان احساس می کنند که محتوا توسط افراد مختلف با پیام های متفاوت نوشته شده است. وب سایت، شبکه های اجتماعی، ایمیل و هر رسانه دیگری باید لحن یکسانی داشته باشند و یک هدف را دنبال کنند.

در نهایت، ایجاد محتوای متنی برای هر کسب و کار اینترنتی، چه کوچک و چه بزرگ، یک موضوع حیاتی است. پس با اصول محتوا نویسی آشنا شوید و یک برنامه منظم و منظم برای نوشتن محتوا داشته باشید.

منبع: مدیر خلاق

ادامه مطلب

نوشته‌های مشابه